Gå til innhold

Passer nye AMD CPU'er til gamle hovedkort?


megavolt

Anbefalte innlegg

Flink som jeg var, klarte jeg å svi av min gamle AMD Athlon 1800+.

 

Tror det var det som kalles Palomino eller .no (ihvertfall gammel)

 

Ganske lenge siden jeg kjøpte det.

 

Jeg ble helt fortvilet og slang inn en gammel Duron 800mhz, det fungerer til surfing og sånn, men fytti h****** så det hakker på spill, uinntatt hvis jeg setter grafikken veldig ned...

 

Derfor hadde jeg tenkt til å kjøpe en Athlon 2500+ på komplett, ukens tilbud.

 

Da er spm. vil den virke til mitt gamle hovedkort?

 

Hvor mange Athlon'en finnes det egentlig (Palomino, Thoroughbred, flere forskjellige Barton?), og hva er forskjellen på de, sånn med hensyn til hovedkort?

 

Har det ikke noe med bus-hastigheten på CPU'en og gjøre?

 

Er ikke så veldig oppdatert på akuratt det :oops:

 

Har fryktelig lyst til å slenge med et nytt i bestillingen, med S-ATA, USB 2.0 til mp3spillern, støtte DDR-minne und zu weiter... Men da blir plutselig summen mye høyere (trenger nye minnebrikker osv) og siden jeg har fryktelig lite pæng for tiden, så må nok det vente :(

 

Hovedkortet jeg nå har er et gammelt Socket-A epox hovedkort, EP-8KTA3PRO.

 

Fryktelig gammelt, er for Duron/Athlon og SD-RAM, mangler firewire, USB 2.0, nettverks-kort, bra lydkort.

 

Vil en ny Athlon XP 2500+ fungere?

 

På forrhånd takk for svar :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, vil virke. Men du får ikke utnyttet den fullt ut.
Helt sikker?

 

Driter i om jeg bare får tilsvarende 2200+ eller .no, mer blir overkill på resten av PC'en uansett :D

 

Også skal jeg kjøpe nytt hovedkort og nye minnebrikker etterhvert så da er da får jeg utnyttet prossesorens ytelse da...

 

koster jo bare 200kr mer enn en 1900+ så da kjøper jeg nok den.

Lenke til kommentar
Ja, vil virke. Men du får ikke utnyttet den fullt ut.
Helt sikker?

 

Driter i om jeg bare får tilsvarende 2200+ eller .no, mer blir overkill på resten av PC'en uansett :D

 

Også skal jeg kjøpe nytt hovedkort og nye minnebrikker etterhvert så da er da får jeg utnyttet prossesorens ytelse da...

 

koster jo bare 200kr mer enn en 1900+ så da kjøper jeg nok den.

 

Din gamle 1800 kjørte vel på 266 bus, så du må da underklokke 2500 som til vanlig kjøre på 333Mhz. Kommer jo mye nytt snart, og 2500 begynner å bli "gammel". Men vil duge til d meste ei stund enda. Søk på forumet for å finne hva slags hk du bør kjøpe til denne prosessoren senere. Lykke til.

Lenke til kommentar
Ja, vil virke. Men du får ikke utnyttet den fullt ut.
Helt sikker?

 

Driter i om jeg bare får tilsvarende 2200+ eller .no, mer blir overkill på resten av PC'en uansett :D

 

Også skal jeg kjøpe nytt hovedkort og nye minnebrikker etterhvert så da er da får jeg utnyttet prossesorens ytelse da...

 

koster jo bare 200kr mer enn en 1900+ så da kjøper jeg nok den.

 

Tror jeg ville undersøkt litt først på hjemmesiden til hk produsenten.

Har du SD-ram så er sjansene for at du kan kjøre på 166fsb liten, eller at hk'et ditt støtter den hasstigheten.

Og da må du kjøre på 133mhz fsb noe som tilsvarer 11*133=1463mhz, og da er den på linje med en xp1700.

Tror jeg ville gått for en t-bred eller palomino cpu som går på 133mhz fsb da.

Lenke til kommentar
Ja, vil virke. Men du får ikke utnyttet den fullt ut.
Helt sikker?

 

Driter i om jeg bare får tilsvarende 2200+ eller .no, mer blir overkill på resten av PC'en uansett :D

 

Også skal jeg kjøpe nytt hovedkort og nye minnebrikker etterhvert så da er da får jeg utnyttet prossesorens ytelse da...

 

koster jo bare 200kr mer enn en 1900+ så da kjøper jeg nok den.

 

Din gamle 1800 kjørte vel på 266 bus, så du må da underklokke 2500 som til vanlig kjøre på 333Mhz. Kommer jo mye nytt snart, og 2500 begynner å bli "gammel". Men vil duge til d meste ei stund enda. Søk på forumet for å finne hva slags hk du bør kjøpe til denne prosessoren senere. Lykke til.

Takker...
Lenke til kommentar

Kan jo kjøpe en XP1900 palomino.. de selger den forsatt på komplett.

 

Selv klarte jeg å få en XP2100+ T-bred B på et gammelt Abit KT7, som ikke skal støtte XP i det heletatt, og ikke bedre prosessoren enn 1,4Ghz..

Putten den i og jeg fikk den til å fungere på 2,4Ghz. På en eller annen måte ble alle multiplier innstillinger dobblet. Det stod 12, men virket som 24. Ikke at det gjorde meg noe.

Virket stabilt også, men jeg kan ikke love at det vil fungere på alle gamle kort.

Lenke til kommentar

Tar jeg feil når jeg sier at kortet hans kan bruke barton 2500+? Skjønner jo at han ikke får nyttet den fullt ut, men det skal da fungere, mener jeg. Han ønsker seg jo den, og er jo en billig og god prosessor. Han vil jo i tillegg oppgradere systemet sitt senere. Da er det jo bedre å gå for en barton 2500+ med en gang.

Lenke til kommentar

Det går bra å kjøre ein 333mhz cpu på eit 266 HK.

 

Siden du skal kjøpe nytt HK vil eg anbefale AMD XP2500 Barton som koster 765,- på Komplett (denne ukens tilbud)

 

Pga RAM og HK tviler eg på du får overklokket denne til XP3200 slik som så mange kan med Barton 2500, men skal du ha deg nytt HK seinere så kan XP2500 vere eit godt valg. Billig og god ytelse.

Lenke til kommentar

Kan ikke anbefale deg å kjøpe raskere enn det som står oppgitt på hovedkortprodusentens hjemmeside.

 

Hadde selv et kort som støtta 266FSB, og skulle tro man kunne stappe inn en tbred 2400+ da, men det var altså umulig å sette noe nyere enn en palomino i den.

 

Hovedkortet støttet rett og slett ikke tbred, kanskje det var noe med at den ikke kunne gi nok strøm til cpu, jeg vet ikke.

 

Kjøper du en barton så risikerer du å få en cpu som ikke virker i det hele tatt.

 

 

Det du kan gjøre som alternativ er å kjøpe et demobrukt hovedkort på komplett, og beholde minnet til du får råd til ny. Anbefaler ett som støtter FSB400.

 

En annen ting, er ikke xp2500+ ulåst multiplyer? Jeg kan sett hvilken multiplyer jeg vil ha på min msi k7n2 delta islr iallefall.

Lenke til kommentar

Hmmm... kansje jeg skal kjøpe demo-brukt hovedkort og?

 

Har som sagt ikke så mye penger å bruke (nettopp kjøpt nytt Lian-Li kabinett, stillegående 350W+ strømforsyning, projektor, DVD-spiller, komponent video-kabel osv, osv....).

 

Søker du på <demo> eller <demo hovedkort> på komplett.no, så kommer det opp mange hovedkort.

 

Hvilket av de burde jeg kjøpe?

 

Hadde vært dritbra hvis de hadde noen ikke alt for utdaterte hovedkort som også støtta SD-RAM, men det er vel tvilsomt, så jeg får vel heller kjøpe ny RAM og.

 

Trenger USB 2.0, helst innebygd nettverkskort, gjerne S-ATA osv.

 

I tillegg trenger jeg RAM.

 

Hva med denne?

Lenke til kommentar

MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket A

- nForce2 Ultra400/MCP2T, SATA, Firewire På lager:

100+ 1 043,77 1 043,77

112666 DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) På lager:

100+ 745,29 745,29

116244 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton

- Socket A 333MHz bus, 512kb På lager:

100+ 765,01 765,01

120134 Cooler Master AERO 7 Lite AMD

- CP5-8J71F-XP3200+ CPU og høyere Socket A På lager:

100+ 178,29 178,29

Avg.: 0,00

Totalt: 2 732,36

 

 

Ikke så jævlig pris det? Så ikke noe gode demobrukte.

Kan anbefale alt siden jeg bruker det selv, bare at jeg har litt dyrere ram. kjører det på xp3200+ hastighet.

Lenke til kommentar
MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket A

- nForce2 Ultra400/MCP2T, SATA, Firewire  På lager:  

100+        1 043,77     1 043,77      

 112666 DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)  På lager:  

100+        745,29     745,29      

 116244 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton

- Socket A 333MHz bus, 512kb  På lager:  

100+        765,01     765,01      

 120134 Cooler Master AERO 7 Lite AMD

- CP5-8J71F-XP3200+ CPU og høyere Socket A  På lager:  

100+        178,29     178,29      

   Avg.: 0,00    

   Totalt: 2 732,36    

 

 

Ikke så sinnsvakt pris det? Så ikke noe gode demobrukte.  

Kan anbefale alt siden jeg bruker det selv, bare at jeg har litt dyrere ram. kjører det på xp3200+ hastighet.

Takk for tips :) !

 

Nei det er ikke så sinnsvakt høy pris det.

 

Det er bare det at jeg har veldig lite penger nå :(

 

Trenger ikke CPU-kjøler, har MIST Silent Twin. Hvorfor velge 512MB RAM? Er det ikke bedre og ha 2 x 256MB i noe dual greier som alle prater om?

 

Og da sparer jeg isåfall penger, siden jeg bare kan kjøpe en 256MB-brikke, og en til senere.

 

Hovedkortet ser bra ut, men finnes det ingen hovedkort til en billigere pris som gjør nytten?

 

Har ikke så store krav, trenger ikke innebygd:

-Lydkort (kommer ikke til å bruke det, har creative audigy)

-Nettverkskort (har PCI, men hadde jo vært greit med innebygd siden da kan jeg bruke PCI-kortet i en ekstra PC bygd opp av rester. Men jeg trenger det ikke)

-Firewire (er på audigy)

-Skjermkort (hvem bruker vel integrert skjermkort?!?)

-Bluethooth/blåtann (har BT USB-dongle)

 

Trenger heller ikke:

-S-ATA (hadde vært greit, men trenger det ikke)

-Masse software og andre ting som pleier å følge med hovedkort

Osv...

 

Mao. ikke så høye krav. Bare greie ytelser, USB 2.0, DDR-333 (eller DDR-400) og Athlon XP ihvertfall mer enn 2500+

 

Noen som har forslag til et billigere hovedkort?

 

Hvis ikke så driter jeg i det, og kjøper heller bare CPU'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...