Gintoki Skrevet 31. mars 2014 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Jeg skal om en uke kjøpe meg min første el-gitar til å bruke i rocksmith.Hvilke merke burde jeg gå for?pris: 2500-3500 (vil ikke ha morgan pga bror min har hatt dårlig erfaring med dem) Endret 3. april 2014 av Gintoki
~ David ~ Skrevet 1. april 2014 Skrevet 1. april 2014 Jeg har selv en Morgan som jeg er veldig fornøyd med, men de kan nok være veldig enten-eller, altså er ikke din brors og mitt eksempel unike. Man kan ha flaks eller uflaks med de aller fleste billigmerker i grunnen. Når det er sagt så har jeg spilt på dyre Gibson-gitarer uten å bli spesielt imponert også Vil anbefale deg å gå til en musikkforretning og prøve deg litt frem. Kjenn på de, spill litt og se om du liker vekten og følelsen. Prøv alle båndene, det er ikke uvanlig med litt skurring på lave eller høye bånd - i så fall bør du nevne dette for selger og høre om han kan få det fikset. Du bør også spørre om du kan komme innom senere ved behov og få justert litt på ting uten at de skal ta betalt for det. Jeg skal forresten selge noen av gitarene mine, så om du er interessert i gode og billige gitarer så kan du jo sende en PM
Gintoki Skrevet 1. april 2014 Forfatter Skrevet 1. april 2014 Men så kan jeg ingen melodier på gitar ennå Kan egentlig bare basis grepene
Gintoki Skrevet 1. april 2014 Forfatter Skrevet 1. april 2014 Bror min sa nå at grunnen til at han ikke anbefalte morgan var pga strengene endrer toner å blir merkbart slakkere under varme og kalde omstendigheter.. Er ikke det noe som skjer alle gitarer?
~ David ~ Skrevet 1. april 2014 Skrevet 1. april 2014 Det er helt normalt at gitaren mister litt av stemmingen ved endring i temperatur eller luftfuktighet ja
Gintoki Skrevet 1. april 2014 Forfatter Skrevet 1. april 2014 Hehe ok, da skal jeg prøve meg på en grei morgan (er jo som med en bil, man trenger ikke kjøpe noe sykt fancy eller dyre greier som et første produkt )
Tunky Skrevet 1. april 2014 Skrevet 1. april 2014 Kjøp brukt. Får mer for pengene, og om du kjøper av noen som kan greiene sine så får du mest sannsynlig en gitar med ordentlig oppsett (strengehøyde, intonering, skurring osv).
Gintoki Skrevet 1. april 2014 Forfatter Skrevet 1. april 2014 Men åssen kan jeg vite om den selgeren kan sakene sine om ikke engang jeg kan en dritt om gitar? (kan litt, men ikke nok)
~ David ~ Skrevet 2. april 2014 Skrevet 2. april 2014 Enig i at det ofte kan lønne seg å kjøpe brukt, men da bør man kunne litt fra før for å unngå å bli lurt, eller ta med seg en bekjent som kan bistå. Som nybegynner vil jeg anbefale deg å kjøpe i butikk, og som jeg nevnte over prøve å få litt ekstra service på kjøpet. Spesielt det å kunne komme tilbake og få pusset litt på båndene og rette litt på halsen om nødvendig. Kjekt å kunne gjøre slikt selv senere, men alltid greit å se noen gjøre det før man prøver
Gintoki Skrevet 2. april 2014 Forfatter Skrevet 2. april 2014 (endret) Jau Men den musikksjappa vi har her hadde denne til 3700, er det altfor dyrt?ltd st213 sunburst Endret 2. april 2014 av Gintoki
Tunky Skrevet 2. april 2014 Skrevet 2. april 2014 Fant den på nett til ca 3400, riktignok i en annen farge.
Gintoki Skrevet 2. april 2014 Forfatter Skrevet 2. april 2014 Jau, men vil helst kjøpe den fysisk da jeg ikke aner åssen dem er å spille på
Gintoki Skrevet 3. april 2014 Forfatter Skrevet 3. april 2014 (endret) En annen ting, kan en gitar til 1200-1300 være lik å spille på som en til 3700? Endret 3. april 2014 av Gintoki
~ David ~ Skrevet 3. april 2014 Skrevet 3. april 2014 Det skal du ikke se bort ifra =) Jeg handler som regel etter prinsippet om at 'man får det man betaler for' (uavhengig av hva jeg skal kjøpe), men det er også veldig viktig å kunne vike fra dette prinsippet når det trengs. I gitarsammenheng er det i mitt hode ikke alltid pris som teller, men hvordan en gitar føles og ser ut. Hardware (strenger, bånd, pickups etc.) er forholdsvis enkelt å bytte ut senere hvis behovet oppstår, men treverket, kroppen og halsen er jo ikke det. Så det er viktig at alt er rett og tight. Klart at feinschmeckere kan si at mahogni låter bedre enn bjørk, og det gjør det sikkert også i akustiske gitarer, men for mine ører er det ikke store forskjellen når det kommer til el-gitarer. Litt på klang og sustain kanskje, men litt flåsete kan man si at en elgitar er en planke med strenger og litt elektronikk. Det er signaler som går til en forsterker, og det er i forsterkeren at jobben gjøres. I en 1700-kronersgitar kan det nok ikke utelukkes at det er brukt billigere pickups enn i en til 3700 kroner. Men som nybegynner vil nok uansett ikke det være noe problem, du har nok av andre ting å fokusere på. Se på det som 2000,- spart nå, som du heller kan legge til potten når du skal oppgradere! I stedet for f.eks. 5000,- til gitar da så kan du spandere 7000,-
Gintoki Skrevet 3. april 2014 Forfatter Skrevet 3. april 2014 Jau Da kjøper jeg en 1700 kr gitar isteden For skal bruke de sparte kronene på en ps4 ^^
Tunky Skrevet 3. april 2014 Skrevet 3. april 2014 Jeg vil si at det er ganske mye å tjene på 3000 i forhold til 1500. Ser man på samme pris-diferanse i dyrere gitarer (10000 konrtra 11500) er det kanskje ikke så mye forskjell. Men en gitar til 3500 vil låte og føles mye bedre enn en gitar til 1000 kroner....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå