Gå til innhold

Oppsett av Airport Express som router med GET modem


Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg her?
Under oppsettet må jeg velge om modemet kjører DHCP eller PPoE (beklager om det er litt upresist)
Men jeg vet ikke hva GET bruker eller info jeg eventuelt må plotte inn i oppsettet av Airport Express.

Har en Asus WL-520 GC som funker med en gang jeg plugger i kabelen fra modemet - men med Airport Express klarer ikke min iPhone 5 eller pcene mine (Win7+8.1) å identifisere nettverket..

 

Grunnen til at jeg vil prøve Airport Express i stedet for Asus'en er rett og slett hastigheten på nettverket som er veldig laber med den gamle Asus-routeren..

 

Tusen takk for alle svar! :)

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

99% sikkert DHCP fra GET.

 

Sett opp en PC med kablet nett først når du setter opp router'en (den apple greia). Få internett til å fungere på denne pc'en først.

 

Når det virker kan du begynne med trådløst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mulig. Det skjermbildet ser ut til å blande forskjellige greier til en smørje. Det er vel hva Apple kaller "lettvindt".

 

Først, "Bridge mode" kan du ikke ha. Regner med at du skal fjerne asus'en. "Bridge mode" er sånt som gjør at boksen bare fungerer som access point, ikke router. Her vil du sannsynligvis ha både access point og router funksjonalitet.

 

Og måten router skal fungere med modem på krever (normalt) ikke mange ekstra parametre. Det normale er å velge mellom f.eks; Statisk IP, DHCP, PPP, PPPoE, PPTP, L2TP. De aller fleste modem i dag kjører med DHCP.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Mulig. Det skjermbildet ser ut til å blande forskjellige greier til en smørje. Det er vel hva Apple kaller "lettvindt".

 

Først, "Bridge mode" kan du ikke ha. Regner med at du skal fjerne asus'en. "Bridge mode" er sånt som gjør at boksen bare fungerer som access point, ikke router. Her vil du sannsynligvis ha både access point og router funksjonalitet.

 

Og måten router skal fungere med modem på krever (normalt) ikke mange ekstra parametre. Det normale er å velge mellom f.eks; Statisk IP, DHCP, PPP, PPPoE, PPTP, L2TP. De aller fleste modem i dag kjører med DHCP.

 

Så du tror ikke jeg trenger info om DNS Servers, Domene navn og DHCP Client ID?

Må dobbeltsjekke hjemme om min står på Bridge Mode også - takk for tips :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så du tror ikke jeg trenger info om DNS Servers, Domene navn og DHCP Client ID?

Må dobbeltsjekke hjemme om min står på Bridge Mode også - takk for tips :)

DNS servers vil router hente fra GET (via DHCP). Du skal ha spesielle krav om du ikke vil benytte serverne som GET setter opp.

 

"Domene" tror jeg ingen ISP'er (internett leverandør) benytter, det er noe meningsløst. Det kan benyttes der hvor det er flere nett tilgjengelig. F.eks om GET-modemet kunne levere både Coax fra GET og Fiber fra altibox, så kunne "domain" vært benyttet til å velge nett. Høyst teoretisk, har aldri sett noe sånt benyttet i praksis. Du kan også motta et domenenavn fra ISP (via DHCP), men det er som regel til rein info.

Litt anderledes om du benytter domene internt (til brukernavn/passord etc), da kan det være nyttig at du setter opp din router til å dele det ut når dine egne enheter forespør om IP (via DHCP).

 

DHCP Client ID benyttes der du ikke har modem levert av ISP, men hvor din router isteden kobles rett til en CAT5 (nettverkskabel) som ISP kommer med. I ditt tilfelle er det derimot modemet som identifiserer deg for GET (modemet er altså satt opp med en ID).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ca 80 mbit kablet og 50 trådløst er akseptabelt selv om linja er 100! :)

Synes du virkelig det? Jeg har samme hastighet og en Asus ruter, og har 100 Mbps kablet og i overkant av 90 Mbps trådløst. Det synes jeg er akseptabelt...

 

 

 

Edit: Viser seg at rundt 90Mbps var via AP som er en simpel Asus RT-N12. Rett på min gode gamle RT-N16 (Merlin) får jeg 100 Mbps både trådløs og kablet.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...