Gå til innhold

begrensinger på hovedkortet?


allak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har noen spørsmål om hvor «begrenset» hovedkortet mitt er. Ser at jeg kan sette inn max 32GB ram. Pr. i dag har jeg 16 og det holder i bøtter og spann, men greit å ha, vet aldri med tiden.

Er det andre begrensninger, sånn som for eksempel hvor «bra» prosessor etc jeg kan sette inn?

 

http://www.proshop.no/Hovedkort/GIGABYTE-GA-Z77M-D3H-(rev.-1.0)-2329970.html?utm_source=AutoEmails&utm_medium=email&utm_campaign=OrderConfirmation

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er rimelig begrenset ja. Men igjen, det er få som trenger "alle" funksjoner.
Du er nå inne på budsjett-delen av budsjett/mainstream-klassen til Intel sine sokler (1150). Hvor prosessorene strekker seg fra 300kr til 6000kr.

 

Du finner selvsagt dyrere skjermkort på sokkel 1150, med vesentlig flere USB-kontakter og Sata-kontakter.

Men skal du ha noe som er mer "kompromissløst" så er det sokkel 2011 du ønsker. Merk da at du beveger deg inn i en annen prisklasse, og billigste prosessorene er (Xeon E5-2603/i7-3820 / i7-4820) legger seg på 1500/2000/2300kr, og oppover helt til 30 000kr. Du befinner deg da mellom entusiast og server-markedet, alt etter hva slags hovedkort-modell du ønsker.

På denne sokkelen så får du dobbelt så mange PCI-e kanaler, godt egnet for flere skjermkort, og du har som regel flere Sata-kontakter (om du skal ha en del SSD/HDDer), du har plass til 8 minnebrikker (64/128 GB støtte), og kan kjøre disse i Quad-Channel, som dobler båndbredden kontra sokkel 1150.
Ja, de vanligste prosessorene på denne sokkelen er 6-kjerner, kontra 4 som er maks på sokkel 1150. Men du finner prosessorer opp i 12-kjerner. Noen hovedkort har til og med støtte for flere slike prosessorer.

Kort sagt: Du får hva du betaler for. Ønsker du noe billig på Intel sin budsjettserie, så får du det minste. Om det er bra nok må du nok selv svare på. Begrensning på 32GB er nok noe av det minste jeg ville bekymret meg for.


Lenke til kommentar
Takk for flott svar!


Er det begrenset med 2011 sokkel i mikro atx, eller finner en også i denne str gode 2011 sokkel?(i såfall må jeg også ha nytt kabinett på sikt).


Ser at på mitt hovedkort har «2 sata 600» og «2 sata 300), hva er forskjellen på dette og hva betyr det i praksis?


Begrensing på ram burde være den minste bekymring, hva mener du er den største bakdelen med dette kortet? Er det tilkoblingsmuligheter, at en ikke får satt i bedre prsossesor enn en i7, eller hva tenker du?
Lenke til kommentar

Er dette et HK du har fra før av? I så fall så skjønner jeg ikke helt spørsmålet.
Ser også at det er sokkel 1155, og ikke 1150 som jeg har snakket om. Forskjellen er at førstnevnte er Intel sin litt eldre platform, og støtter ikke nyere Intel-prosessorer.

Akkurat hva JEG mener har i det hele og store ikke så mye å si for deg, da våre bruksområder kan være ganske annerledes. I og med at du ikke har sagt så mye om hva du skal bruke den til, og eventuelt hva du ser for deg å bruke maskinen til. Kanskje også litt hva du ser for deg av pris, og hvor viktig det er at du kan bruke hovedkortet en stund frem i tid.

Rent oppgraderingsmessig kan jeg jo nevne at mot slutten av året så vil sokkel 2011 mest sannsynligvis avløses, da det kommer nye prosessorserie fra Intel, samt noen mindre oppgraderinger (mulig vi får se DDR4/PCI-e 4.0 etc..).

 

Det vil nok gå litt lengre før sokkel 1150 forsvinner så sånn sett "varer den lengre". Men den fordelen forsvinner fort når du tenker på at sokkel 2011 er en del kraftigere fra før av. Sokkel 1155 som du har, har allerede gått ut av produksjon og blir knapt solgt lengre. Prosessorene på denne sokkelen er både en del svakere og mindre effektive enn nye budsjettserien, sokkel 1150, og deres entusiastserie 2011.

Personlig så kunne jeg aldri vurdert sokkel 1150, da det blir for svakt for min bruk. I7-4930k er omtrent 45% kraftigere enn raskeste på på sokkel 1150 (i7-4770K) takket være to ekstra kjerner, men krever jo også at du har et bruksområde hvor du får bruk for det.
I tillegg så kan jeg kjøre både tre skjermkort med minimalt fall i ytelse. Det har ikke sokkel 1150 noen sjans til. Skal du bare ha et skjermkort så er det lik båndbredde på de to platformene, men ved to stykk så får du det dobbelte på sokkel 2011. Det kan ha bittelitt å si ved SLI/CF (og masse å si ved flere enn to skjermkort).

 

Skal du ha M-ATX, så er det mer begrenset utvalg på sokkel 2011, som jo er fysisk større på de fleste måter. Men du finner 2-3 hovedkort som er gode også for M-ATX:
- http://www.prisjakt.no/product.php?e=1072426

- http://www.prisjakt.no/product.php?p=1009855

Det finnes som sagt flere fordeler og nedsider, men uten å vite hva som er aktuelt for deg, så kan jeg ikke si noe mer. Jeg kan bøtte på med funksjoner ut i det uendelige, men det gidder jeg ikke, og vil være meningsløst om du ikke trenger det. Hvis du forteller hva du bruker maskinen til så kanskje jeg kan hjelpe deg å beskrive hva du er på jakt etter.

 

 

Ser at på mitt hovedkort har «2 sata 600» og «2 sata 300), hva er forskjellen på dette og hva betyr det i praksis?

Sata 600 -> Er for SSDer, og gir dobbelt så høy overføringshastighet ved store overføringer, men gir også generelt sett en del bedre ytelse ved bruk av SSD. Hvis du skal ha flere enn 2 SSDer så er det en fordel med flere slike porter.

Sata 300-> Gir som sagt halv ytelse på SSDer, men på harddisker spiller det ingen rolle.

Med totalt fire innganger så har du mulighet for fire lagrignsenheter. Noe som tvilsomt er noe problem om du bruker små hovedkort (M-ATX), for da har du vel også et lite kabinett uten støtte for flere enheter.

 

 

Begrensing på ram burde være den minste bekymring, hva mener du er den største bakdelen med dette kortet? Er det tilkoblingsmuligheter, at en ikke får satt i bedre prsossesor enn en i7, eller hva tenker du?

For de fleste så vil så få utganger være av største bekymring. Men når man først har kjøpt et så lite hovedkort så går jeg ut fra at de kanskje ikke har så store krav her. 32GB eller 64GB er det de færreste som får bruk for. Du får jo ikke noe mer ytelse av mer RAM om du ikke bruker opp det du har fra før av en gang.

Og de som driver med så heftige oppgaver at det trenger mer enn 32 GB, vil nok vurdere kraftigere prosessor, som du ikke får på sokkel 1155. Beste du får er vel den gamle I7-2700k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar!

 

Må si du sitter inne med utrolig mye kunnskap, veldig intersant å lese!

 

Jo jeg har allerede dette kortet fra før, så spørsmålet i seg selv er nok sikkert dumt. Men jeg spør egentlig av nyssgjerrighet.

Dette er min første selvlagde maskin, og mine tyngste arbeidsoppgaver til nå er bildeedigering av nokså store filer i Adobe lightroom/elements. Har forstått det slik at dette ikke er de heftigste oppgavene, så jeg har neppe noe å hente på bedre sokkel-prossesor til dette?

 

Tar en del video, og på sikt kunne jeg tenke meg å begynne å redigere litt av det. Dette blir vel noe mer krevende, men vet ikke alkkurat hvor stor påkjenning dette er maskinen. Hva tenker du om bilderedigering og videoredigering, hvor mye kreves av maskinen for at dette skal gå lett.

 

Som sagt så var dette min første bygde maskin, og størrelse ble et resultat av jeg bor i en liten leilighet og at jeg ytret ønske om et lite kabinett til de som veiledet meg gjennom prosessen. At det ble akkurat dette hovedkortet var kanskje pga av at pris var en faktor. Og maskinen ble til som følge av mine krav, og ettersom jeg ikke hadde så stor greie på slikt satte jeg kanskje kravene for lavt for fremtiden.....?Nå som det har godt en stund og jeg føler jeg har behersket selve jobben tenkte jeg å gjøre meg kjent med hvor mye jeg eventuelt kan oppgradere, før jeg likeså kan bygge nytt.

 

Men nå har jeg ihvertfall lært flere ting som jeg ikke visste fra før, som feks at det finnes flere type sokler med flere/bedre mulighter enn den jeg gikk for. Var et veldig lærerikt innlegg fra deg!

 

Hva tenker du om mine arbeidoppgaver, vil jeg få en kjappere maskin om jeg eventuet hadde byttet noen deler, eller er mine oppgaver så lite krevende at dette ikke vil gi noen gevinst?

Når det er sagt, skjønner jeg at jeg ikke "trenger" det, men er litt hobby også:-)

Endret av Allak
Lenke til kommentar

6/8 kjerner (12/16 tråder) vil nok lønne seg ved f.eks konvertering av filformater gjerne større filmer av 4k ultra hd med mye effekter. Da kan nok tidsbesparelsen bli mest eller ved intensiv Rar/zip komprimeringer for backup.

 

Nå har jeg ikke brukt Adobe lightroom/elements så veldig mye, men vil anta du kan hente litt på 6 kjerner, selv om muligens det ikke hjelper så veldig mye. Siden jeg vil tro ram eller harddisken/SSD som oftere blir flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Ville jeg hatt noe å hente på mitt arbeidsområde, altså med nytt hovedkort så jeg kunne brukt kraftigere CPU?

Ditt arbeidsområde krever en saftig prosessor om man er litt kresen, og kan fint utnytte seg av flere kjerner og en del minne. Det går sikkert OK fra før av, men oppgraderer du hovedkortet til sokkel 2011 + en 4930K, så havner du i det mer prisbeviste men fortsatt entusiast-området. Et område jeg tror passer vanene dine bra, om du ønsker at ting skal gå raskere.

 

Kombiner dette med fire identiske minnebrikker av ønsket kapasitet 16-32 GB holder nok en stund, slik at du kan utnytte Quad-Channel minnebuss.

 

Kjører du på med M-ATX formfaktor, så har du maks fire minnebrikker, mens et utvidet E-ATX hovedkort vil støtte opp til 8-minnebrikker. Så da må du prioritere. Du kan spare litt penger på å ha 8-minnebrikker, da du slipper å bytte ut alle om du ønsker å gå opp i kapasitet, og kan bare kjøpe flere. Men hovedkortet tar naturligvis opp mer plass, og koster gjerne litt ekstra.

 

Resten tror jeg ikke er så viktig for ditt bruk, husk bare at du trenger et dedikert skjermkort (kan ikke bruke det integrerte i prosessoren, da sokkel 2011 ikke har integrert skjermkort).

 

 

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk foor nok et nyttig innlegg :)

 

Når jeg bygde dene maskinen så gikk jeg for dette kabinettet:

https://www.mpx.no/silverstone-temjin-tj08-e-micro-tower/646273

 

I ettertid, burde jeg kanskje gått for et litt større et. Utvalget og prisene er kanskje bedre på et ATX(om det er dette som er det normale?) Hva er de største bakdelene med et såpass kompakt kabinett etter ditt skjønn?

Får jeg i det hele tatt like gode hovedkort som passer dette kabinettet vs ATX?

 

Men klart, kabinettet er ikke det dyreste, så om det er mange fordeler med et større et vil nok dette være lurt å gjøre, iallefall på sikt.

Lenke til kommentar

Til ditt bruk så har du nok ikke mye bruk for større HK, annet enn at du ikke får 8 minnebrikker på sokkel 2011. Så bort sett fra det, og utvalget (og noen ganger prisen) så er det ikke noen bakdeler for deg.

For min del er det mangel på noe OC-funksjonalitet, og ikke mulighet til like mange skjermkort/andre kort og litt få HDD-innganger. Samt at jeg liker at alt er stort. :D Ikke noe av dette vil du sikkert ha bruk for, så det slipper du å uroe deg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...