Gå til innhold

ASUS N55SF-laptop med merkelig "shutdown"


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har merket et nytt problem med laptopen min (det har aldri skjedd før), men skjedd tre dager på rad nå. Det har aldri skjedd mens jeg faktisk bruker PC-en, kun om jeg har vært i stua og sett på TV eller noe slikt. Jeg kommer tilbake, og plutselig ser det ut som om laptopen holder på å boote (svart skjerm), (SLIK SOM DETTE - "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press any key"). Uansett hva jeg trykker, så kommer den linjen på nytt. Jeg må da skru av laptopen og starte på nytt. Ingen feilmeldinger eller noe sånt kommer opp, så jeg ser i derfor i hendelseslisten. 02:09:23 er det siste som har skjedd i noen av loggene (hvor det er tre treff). Det står ingenting om noen reboot, shutdown eller hva. Jeg lurer litt på om det er på grunn av diskfragmenteringen, men uansett litt spesielt.

 

Det er også litt rart at dette har skjedd kun i løpet av de siste dagene - uten at jeg har endret noe i BIOS eller noen systeminnstillinger. Jeg skal forsøke å kjøre diskfragmentering manuelt nå og se hva som skjer...

 

Under Windows-logger -> Sikkerhet:

Microsoft Security Auditing: 29.03.2014 02:09:23 (Hendelses-ID: 4624 (Pålogging))

 

Emne:

Sikkerhets-ID: SYSTEM
Kontonavn: JOAOAKIMPC$
Kontodomene: WORKGROUP
Påloggings-ID: 0x3e7
Påloggingstype: 5
Ny pålogging:
Sikkerhets-ID: SYSTEM
Kontonavn: SYSTEM
Kontodomene: NT-MYNDIGHET
Påloggings-ID: 0x3e7
Påloggings-GUID: {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Prosessinformasjon:
Prosess-ID: 0x2e0
Prosessnavn: C:\Windows\System32\services.exe
Nettverksinformasjon:
Navn på arbeidsstasjon:
Adresse til kildenettverk: -
Kildeport: -
Detaljert godkjenningsinformasjon:
Påloggingsprosess: Advapi
Godkjenningspakke: Negotiate
Overførte tjenester: -
Pakkenavn (bare NTLM): -
Nøkkellengde: 0
Denne hendelsen genereres når en påloggingsøkt opprettes. Den genereres på datamaskinen der tilgang ble gitt.
Emnefeltene angir kontoen på det lokale systemet som bad om påloggingen. Dette er vanligvis en tjeneste som Server-tjenesten, eller en lokal prosess som Winlogon.exe eller Services.exe.
Påloggingstypefeltet angir hvilken påloggingstype som ble brukt. De vanligste typene er 2 (interaktiv) og 3 (nettverk).
Feltene for ny pålogging angir hvilken konto den nye påloggingen ble opprettet fra, det vil si kontoen som ble logget på.
Nettverksfeltene angir hvor den eksterne påloggingsforespørselen kom fra. Navnet på arbeidsstasjonen er ikke alltid tilgjengelig, og feltet kan enkelte ganger være tomt.
Feltene med godkjenningsinformasjon gir detaljert informasjon om denne bestemte påloggingsforespørselen.
- Påloggings-GUIDen er en entydig identifikator som kan brukes til å koordinere denne hendelsen med en KDC-hendelse.
- Overførte tjenester angir hvilke mellomliggende tjenester som har deltatt i denne påloggingsforespørselen.
- Pakkenavnet angir hvilken underprotokoll som ble brukt blant NTLM-protokollene.
- Nøkkellengden angir lengden til den genererte øktnøkkelen. Den er 0 hvis det ikke ble bedt om en øktnøkkel.

Microsoft Security Auditing: 29.03.2014 02:09:23 (Hendelses-ID: 4676 (Spesialpålogging))

 

Spesielle tillatelser tildelt ny pålogging:

Emne:
Sikkerhets-ID: SYSTEM
Kontonavn: SYSTEM
Kontodomene: NT-MYNDIGHET
Påloggings-ID: 0x3e7
Tilgangsrettigheter: SeAssignPrimaryTokenPrivilege
SeTcbPrivilege
SeSecurityPrivilege
SeTakeOwnershipPrivilege
SeLoadDriverPrivilege
SeBackupPrivilege
SeRestorePrivilege
SeDebugPrivilege
SeAuditPrivilege
SeSystemEnvironmentPrivilege
SeImpersonatePrivilege

Under Windows-logger -> System:
Service Control Manager: 29.03.2014 02:09:23 (Hendelses-ID: 7036)

Tjenesten Diskdefragmentering gikk inn i tilstanden kjører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett dette som resultat av løs/vakkel kopling på system disken (mistet kontakt med disk et øyeblikk under drift)

Den har ikke fått noe slag eller liknende ?

Hei og takk for svar!

 

Nei ikke som jeg har fått med meg - men den er jo i en del bevegelse mellom hjem og skole. Tingen er at dette kun har skjedd mens den ligger rolig på pulten min - mens ingen har vært i nærheten av den. Virker lite sannsynlig at det skal ha noe med disken når den ligger i ro - eller hva?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

nå har det skjedd noe mer rart i løpet av de siste dagene. Maskinen henger seg plutselig opp med en superirriterende skurrelyd (nesten som en veldig rask loopende lyd.. høres ut som om Spotify henger seg skikkelig opp). Jeg har pleid å avslutte og starte på nytt, men nå ventet jeg litt. Etter typ 30 sek sluttet lyden og jeg kunne bruke pcen i et par sekunder før det kom opp blåskjerm (bare i noen sekunder) og så kom den meldingen (fra første post) opp.

 

Jeg har oppdatert lyddriverne, og ut i fra ASUS sine hjemmesider, har jeg nyeste BIOS. Dette er noe som har skjedd "plutselig" (hadde ikke dette problemet for én måned siden). Tror du/dere det kan være Windows-relatert og at jeg bør prøve å formattere laptopen?

Lenke til kommentar

Det er ofte etter min erfaring heng i nvidia driver under spill PC hengt seg opp med loop lyd og må slås av.

Det kan nok forårsakes av andre drivere og , spesielt network og/eller sound.

 

Men ja. Jeg ville reinstallert windows pånytt og gjort tester underveis.

Ikke installere og oppgradere alt mulig på en gang.

Da kommer man ofte frem til at det var ved installasjon av "dette programmet eller driver" ting begynte å bli feil.

 

Så installere en fresh blank Windows.

Installer oppdaterte maskin / enhets drivere.

Lag et "system restore point"

Test litt ulikt med Windows egne greier med IE og mediaplayer .

Kjør så alle Microsoft Windows updates.

Lag et "system restore point"

Test igjen - for å ha en baseline.

Påse at du har aktivt Windows "system restore" - og ikke slå av denne.

Installere tillegg / add-on's i browser , eventuelt andre favoritt browsere og tillegg.

.Lag et "system restore point".

Test igjen.

Installer spotify/wimpl , og test igjen.

Ved hver vellykkede test lag et manuelt "system restore point" med en beskrivende tekst.

 

Fortsett å installere andre program du må ha ( dropp det som du nesten aldri bruker). Fire litt på eventuell gammel vane.

Ikke reinstaller programmer bare for at du har dem. Kun om du bruker/skal bruke de.

 

Test jevnlig og fortsett å ta manuelle "system restore points" ved fortsatte program/spill installasjoner.

 

 

 

 

 

Da bruker du bare rollback "system restore" om du finner noe som trigger problemet.

Og du har funnet det som har skylden om det er programvare/drivere.

 

Får du bluscreen / memory dump feil bør du kopiere disse og laste opp til forumet i egen tråd. Det er flere her som hjelper med debug.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...