Gå til innhold

Intel vs amd (enda en gang)


bat.man

Anbefalte innlegg

Har nettopp skifta fra amd til intel system. Hadde tidligere nf7-s v.2.0 og athlon 2800+. Har nå fått ic7 og p4 2,6(800 mhz fsb). Har ellers samme komponentene jeg hadde i amdoppsett: radeon 9800 pro og 1024 corsair pc3200 ram.

 

Med amdoppsett fikk jeg 5538 i 3dmark03 mens jeg med intel fikk 5258. Begge testene ble utført med fersk innstallasjon av xp pro og kun drivere, ellers var det ikke gjort noen form for tweaking/overklokking eller annen optimalisering.

 

Det første jeg lurer på er: Er forskjellen virkelig så stor at ett amd oppsett med en prossesor på 2,08 ghz er bedre enn en p4 2,6C?

 

Det andre er: 3dmark o3 har jeg hørt er ett såkalt syntetisk benchmark program som kan variere i "real life". Hvor mye stemmer dette, og hva er andre alternativer for å få en no shit helt klar pekepinn på hvor bra prossesoren din er?.

 

Jeg har stort sett holdt meg til amd hele tiden, og har sånn smått overklokka litt her og der. Med amd oppsett er det jo stort sett fsb man oppnår høyere ytelse ved å overklokke. Men hvordan er det med intel. Har jeg rett i at siden jeg kjører 2 x 512 ram i dual(som er 3200 = 400 mhz) så er den jo synkront med fsb på 800 mhz og det derfor ikke vil være noe vits og overklokke fsb'en?. Er det noen som har overklokkingstips til inteloppsett?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvordan er det med intel. Har jeg rett i at siden jeg kjører 2 x 512 ram i dual(som er 3200 = 400 mhz) så er den jo synkront med fsb på 800 mhz og det derfor ikke vil være noe vits og overklokke fsb'en?. Er det noen som har overklokkingstips til inteloppsett?.

 

Du tjener alltid på og øke FSBèn.. Det er jo den eneste måten og klokken en normal Intel CPU så hvorfor la være når 1ghz er innen rekkevidden..

 

Og kjør 3dmark01 du. Det er mye mer avhengi av selve systemet og ikke bare skjermkortet.

 

Du burde kjøre noen skikkeilge game tester med demoer du finner for og teste hastighet. UT2003 har jo en slik funksjon som er den enkleste du kan bruke som jeg har sett og den er en fin pekepinn. Du kan også bruke den [H]arde metoden.

Lenke til kommentar
Har nettopp skifta fra amd til intel system. Hadde tidligere nf7-s v.2.0 og athlon 2800+. Har nå fått ic7 og p4 2,6(800 mhz fsb). Har ellers samme komponentene jeg hadde i amdoppsett: radeon 9800 pro og 1024 corsair pc3200 ram.

 

Med amdoppsett fikk jeg 5538 i 3dmark03 mens jeg med intel fikk 5258. Begge testene ble utført med fersk innstallasjon av xp pro og kun drivere, ellers var det ikke gjort noen form for tweaking/overklokking eller annen optimalisering.

 

Det første jeg lurer på er: Er forskjellen virkelig så stor at ett amd oppsett med en prossesor på 2,08 ghz er bedre enn en p4 2,6C?

 

Antall MHz er ikke det som bestemmer ytelsen alene. F.eks. kan du ta en Athlon 64 på 2 GHz som er godt raskere enn en P4 3.2 GHz. Eller et dual Opteron på 1.8 GHz som er raskere enn dual XEON 3.06.

 

 

 

Det andre er: 3dmark o3 har jeg hørt er ett såkalt syntetisk benchmark program som kan variere i "real life". Hvor mye stemmer dette, og hva er andre alternativer for å få en no shit helt klar pekepinn på hvor bra prossesoren din er?

 

3DMark er ikke egentlig et syntetisk program, men egentlig et skriptet applikasjonsbasert, men modifisert testprogram. Når det er sagt så er jeg enig med deg at det er et syntetisk program fordi det (nesten) ikke er noen applikasjoner som bruker applikasjonene i den form de brukes i 3Dmark03. 2001-versjonen var derimot bedre og sier mer om ytelsen i spill enn 2003-versjonen.

 

3Dmark3 tester forøvrig IKKE maskinytelse, men grafikkortytelse. Bruk heller andre tester for å finne ut hva som er raskest av 2800+ og 2.6C. Se på våre tester og så kan du prøve ut litt selv. Det er også en guide for benchmarking hos oss (se guider).

 

Jeg har stort sett holdt meg til amd hele tiden, og har sånn smått overklokka litt her og der. Med amd oppsett er det jo stort sett fsb man oppnår høyere ytelse ved å overklokke. Men hvordan er det med intel. Har jeg rett i at siden jeg kjører 2 x 512 ram i dual(som er 3200 = 400 mhz) så er den jo synkront med fsb på 800 mhz og det derfor ikke vil være noe vits og overklokke fsb'en?. Er det noen som har overklokkingstips til inteloppsett?.

 

Du må øke FSB-en og sette ned divider for minnet slik at det kjører 4:5 hastighet. Vil anta at du kan kjøre ca 1000 FSB og med 1:1 på minnet får du 500 MHz på hver minnemodul. Det er det ikke sikker de klarer, så sett ned minnet til 4:5. Da får du 400 MHz pr minnebrikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...