Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Godkjenning av eletrisk anlegg i husstand


Anbefalte innlegg

Har fra 2013-d.d. foretatt en liten renovering av en blokkleilighet jeg eier.

Har flyttet mye eletrisk inn i rør i vegger (har lektet mange vegger på nytt) for å slippe PR på vegg. Har også lagt varmekabler på bad (som er megget og testet) og montert led-spotlights i tak på alle rom.

 

Så for å gjøre historien kort, hadde med mitt fagbrev som automatiker lov å endre på det eletriske i eget hjem, frem til 1.1.2014 (fant jeg ut idag...)

Fullt klar over at jeg har gått på en blemme mtp at jeg burde ha søkt FØR jeg startet, men nå ble det bare sånn at jeg gikk i gang og tenkte å ta det formelle når jeg nærmet meg slutten. (for seint å gjøre noe med det uansett)

 

Skal selge leiligheten om 3-4 mnd. og stiller jo relativt svakt uten godkjenning på det meste av det eletriske.

 

Har dog ikke rørt noe i sikringsskapet.

 

Noen forslag til hva jeg bør gjøre nå? Ønsker jo såklart å slippe unna billigst mulig, og det er uaktuellt og rive ned alt igjen......

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok du bilder av det du gjorde da? Dokumentasjon?

Isåfall burde det bare være å skru av boksene hvor ting er montert sammen for å få en til å godkjenne arbeidet.

 

Slet med å finne elektrikere til det i Trondheim, da alle vil tjene penger på å legge og komme med utstyret selv.

 

Telefon:

: - Hei, jeg har kjøpt inn kontakter og sikringer, kablene er strukket i rør lagt av elfirma.

Vil du komme å montere inni skap og godkjenne?

Pip.pip.pip hallo???

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar War!

har bilder av mye, men mangler noen steder da de var på en telefon som jeg ble frastjelt. Men har det viktigeste som bad og til komfyr ligger det en PR under hele kjøkkeninnredningen så den kan de få se på om det skulle være noe. Er jo forsåvidt bare punkt til punkt i vegg, så er jo ikke akkurat rakettforskning som foregår.

 

Skal prøve å ta en ringerunde å høre hva de forskjellige firmaene er villige til, vil jo tippe de ønsker å megge varmekabel og kanskje teste jordforbindelse på kretsene i leiligheten.

 

Snakte med en megler også og han sa at de ikke krevde noen papirer på det eletriske ( litt rart syns jeg??) , så da hadde det frista og bare solgt det iom jeg veit at alt er gjort etter boka...

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar War!

 

har bilder av mye, men mangler noen steder da de var på en telefon som jeg ble frastjelt. Men har det viktigeste som bad og til komfyr ligger det en PR under hele kjøkkeninnredningen så den kan de få se på om det skulle være noe. Er jo forsåvidt bare punkt til punkt i vegg, så er jo ikke akkurat rakettforskning som foregår.

 

Skal prøve å ta en ringerunde å høre hva de forskjellige firmaene er villige til, vil jo tippe de ønsker å megge varmekabel og kanskje teste jordforbindelse på kretsene i leiligheten.

 

Snakte med en megler også og han sa at de ikke krevde noen papirer på det eletriske ( litt rart syns jeg??) , så da hadde det frista og bare solgt det iom jeg veit at alt er gjort etter boka...

Meglere kan desverre skremmande lite om sånt som dette, så dei er ikkje noko å høyra på.

 

Å isolasjonsteste, kontinuitetsteste osv. går eg ut frå du har gjort då du installerte anlegget og utarbeida dokumentasjonen. Kva eit evt. firma vil sjekke finn du ut når du tar nokre telefonar. Hugs å få fram at du er automatikar og trudde du framleis var innanfor regelverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få et elektriker firma til å utføre en el kontroll av anlegget. De vil da utgi papirer på at ting er eventuelt i orden (ut ifra hva de finner ut). De vil ikke tilby noe garanti, men du får rett og slett papirer som sier at dette anlegget er i orden i henhold til gjeldende forskrifter.

 

Vi gjør dette ofte for folk som har overtatt leiligheter uten og motatt noen informasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Jeg prøver meg først med å spør om kontroll iom jeg har gjort det selv. Plan B får være å få en kontroll over el-anlegget.

@Pugnax - vet du ca. hva noe slikt havner på i kroner??

 

Varierer ifra firma til firma og sted til sted vil jeg tro. Noen har pris ut ifra størrelse noen har fast pris.

 

Men du sier jo forsåvidt at det er blokk leilighet. Sist gang jeg priset en slik ble det 3500 ink.mva. Men som sagt varierer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...