Gå til innhold

Modem fra GET - Raskere hastighet direkte fra modem enn via router


Anbefalte innlegg

Har sett meg lei på ustabiliteten til GETBOX II, så fikk tilsendt et Cisco-modem som jeg har koblet til min noen år gamle Asus WL-520g

Linja mi er 100 mbps - Large hos GET

Nedhastighet kabel rett fra modem 100mbps
Nedhastighet kabel via router ca 50 mbps
Nedhastighet via trådløst ca 10 mbps

 

Hastigheter målt via itavisen sitt speedometer..

Har tidligere hatt 70 mbps trådløst med denne routeren, men nå har den ligget ubrukt i 1,5 år - så mulig noe er skjedd med den..

Noen som har noen ide om hva som er galt?
Er svaret så enkelt at routeren er på nippet til å ta kvelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du har aldri hatt 70Mbit trådløst med denne routeren.

 

Det er en 11g router som normalt yter 10-15Mbit.

Kablet vil den trolig yte rundt 50Mbit fordi den er avhengig av ytelsen på en svak CPU i router.

 

Så fasiten er å skaffe seg noe moderne, som yter langt bedre.

 

Kan anbefale en 11ac-router om du ønsker å oppnå 100Mbit trådløst. (selvsagt avhengig av teknologien i klient også...). Asus RT-AC66U er en god router.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, du har aldri hatt 70Mbit trådløst med denne routeren.

 

Det er en 11g router som normalt yter 10-15Mbit.

Kablet vil den trolig yte rundt 50Mbit fordi den er avhengig av ytelsen på en svak CPU i router.

Beklager men her tar du feil - har i alle fall hatt 50 mbit i nedhastighet med router og Asus USB-N13 nettverkskort.

Jeg snakker om nedlastingshastighet fra nett, ikke om hastighet mellom pcer på nettverket..

 

Jeg trodde de forskjellige standardene g/n/ac kun sa noe om hastigheten på nettverket mellom pcer/enheter tilkoblet og ikke hastighet ved ren surfing/nedlasting fra det ytre nett?

Lenke til kommentar

Hadde tilsvarende opplevelse for ikke så lenge siden, da jeg plutselig fikk oppgradert farten på nettlinja. Stikkordet her er "WAN-LAN throughput", og forteller hvor rask linje routeren evner å håndtere. Med sola i ryggen og frisk medvind greide min gamle router maks 45 Mb/s, og det virker som din boks er i samme liga.

 

Som Lars sier er løsningen å kjøpe ny router. Her er en nettside som sammenlikner ulike modeller ut fra throughput: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

 

Trådløs ytelse er selvfølgelig ikke relevant i denne konteksten, men kjører du trådløst så vil du åpenbart aldri får mer fart enn det svakeste leddet i kjeden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

11g-standarden yter ikke 50Mbit netto. De fleste eldre routere yter maks 13-15Mbit ved bruk av 11g. Ditt USB-11n-kort yter sikkert 50Mbit, men da har du i såfall vært tilkoblet et annet nettverk.

 

11g/n/ac er trådløsstandarden og det spiller ingen rolle om du er tilkoblet lokalnett eller internett.

Begrensningen fra internett skjer i routerens CPU. Den i routeren din er svært slakk i forhold til dagens internett. Det er derfor den stopper opp ved ca 50Mbit, selv via 100Mbit ethernet.

 

Du får bare akseptere at dette er ytelsen til routeren... ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar

 

Ja skjønner at routeren er avleggs og ikke up to date - kjøpte den vel i 2007 så regner med det er skjedd mye siden da. Stusset bare over at jeg nå fikk mye lavere trådløse hastigheter enn jeg har hatt tidligere..

 

Gir RT-AC66U meg noe mer enn større hastigheter mellom enhetene mine kontra RT-N66U?
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1021218

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1291082


Lenke til kommentar

Har forresten en Apple Airport Express av den "nye" typen liggende også - https://www.komplett.no/apple-airport-express/756608

 

Men da jeg prøvde å sette opp nettverket med denne fikk jeg opprettet trådløst nett som jeg fikk logget på, men fikk kun "Ingen internett-tilgang" når jeg sjekket "Nettverks- og delingssenter" - og ingen internettsider ville selvfølgelig åpne seg..

 

Det skulle vel fungert med den Airport Expressen?

Lenke til kommentar

RT-AC66U har 11ac-standarden som er raskere enn 11n. Men krever selvsagt 11ac i klientene for max speed.
Problemet ditt med Airport Express skyldes helt sikkert lease av IP.

Modemet fra GET leier ut ipadresse (internett) til sist tilkoblede nettverkskort (din router).

Da vil modem ikke kobles til ny router eller nettverkskort uten at du fjerner lease.

 

Slå av modem i noen minutter, koble til ny router, slå på modem.

Hjelper ikke dette, så resett modemet med ny router tilkoblet.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...