Gå til innhold

[Løst] Spørsmål angående selvangivelse - liten bedrift


steini777

Anbefalte innlegg

Vedlagt ligger kopi av selvangivelsen som jeg har fylt ut og sendt inn (ikke den jeg fikk tilsendt). Det eneste jeg har endret på den er personinntekt fra foretak, som ikke var oppgitt på den tilsendte.
Men det er en del poster jeg usikre på, så jeg lurer på om jeg er nødt å sende inn på nytt.

For det første, post 4.2, Alminnelig inntekt. Hva betyr dette? Jeg har ikke lagt inn denne posten selv. Jeg ser at summen er lik post 2.1 minus fradragene. Googlet "Alminnelig inntekt" og leser at "Alminnelig inntekt beskattes med en flat (proporsjonal) skatt på 28 %" (snl.no) Dette gir jo ingen mening? Har aldri noen sinne betalt 28% skatt på inntektene mine.

I selvangivelsen jeg fikk tilsendt heter denne posten noe annet: 3.6/4.9 Sum grunnlag inntekts- og formueskatt. Høres mer riktig ut.
Hvorfor heter denne posten plutselig Alminnelig inntekt? Må jeg endre dette?

Et annet spørsmål er: Denne "alminnelig inntekt" er jo som sagt sum av inntekter minus fradrag. Det blir da 1682+59844+826-31800-2 = 30550
I denne beregningen er ikke inntekt fra foretak tatt med. Må jeg ta med denne og? Slik at summen blir 30550 + 12165 = 42715?

Blir da 42715 skattegrunnlaget mitt? Som da er like over frigrense på 39950?
Jeg har betalt forskuddsskatt på ca 9000 kr. Vil jeg forvente å få igjen mye?

28vaqs8.jpg

Endret av steini777
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Googlet "Alminnelig inntekt" og leser at "Alminnelig inntekt beskattes med en flat (proporsjonal) skatt på 28 %" (snl.no) Dette gir jo ingen mening? Har aldri noen sinne betalt 28% skatt på inntektene mine.

Et annet spørsmål er: Denne "alminnelig inntekt" er jo som sagt sum av inntekter minus fradrag. Det blir da 1682+59844+826-31800-2 = 30550

I denne beregningen er ikke inntekt fra foretak tatt med. Må jeg ta med denne og? Slik at summen blir 30550 + 12165 = 42715?

 

Blir da 42715 skattegrunnlaget mitt? Som da er like over frigrense på 39950?

Jeg har betalt forskuddsskatt på ca 9000 kr. Vil jeg forvente å få igjen mye?

Den posten har hett "alminnelig inntekt" i ganske mange år, og jo, den betaler du 28% (27% fra ligningsåret 2014) skatt på, og det har du også gjort i "uminnelige tider". I tillegg til det betaler du 7,8% (8,4% fra 2014) skatt (trygdeavgift) på lønnsinntekt uten fradrag (4799kr i skatt på 61526 i lønn, ref. forrige innlegg).

 

Ja, du må legge til overskuddet fra foretaket når du summerer den alminnelige inntekten.

 

Overskuddet fra foretaket skal forøvrig føres inn på to poster i selvangivelsen; både 1.6.2 "personinntekt" og 2.7.6 "Næringsinntekt". Førstnevnte (uten fradrag) er grunnlag for beregning av trygdeavgift (satsen her er forøvrig på 11% i motsetning til 7,8% for lønnsmottakere), sistnevnte er (etter fradrag) grunnlag for 28% skatt.

 

Om du har betalt ca. 9000 i skatt, så vil du (etter regnestykket i forrige innlegg) få igjen ca. 2800.

 

Edit: regnestykket i forrige innlegg stemmer ikke helt, nei... Skal legge inn det rette om litt.

 

Edit 2: Selv om regnestykket i forrige innlegg var litt misvisende, så blir resultatet det samme. Feltene inntektsskatt - kommune og inntektsskatt - fellesskatt skulle vært 42715, ikke 30550, men i og med at det uansett ikke overskrider personfradraget, så skal du fortsatt ikke betale noe mer i skatt.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...