Gå til innhold

Utleie av bolig


tommy18

Anbefalte innlegg

Hvis man har en bolig som man leier ut og personen som bor der har en lav husleie mot at han gjør forefallende ting i boligen som utbedringer, noe oppussing osv.. Hvordan føres dette i selvangivelsen?

 

La oss si at leietageren betaler en lav husleie på kr 5000 per måned mot at han gjør noe arbeid.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tenker er følgende: La oss si at leietager skulle betalt kr 8000 i månedlig leie om han kun skulle bo der og ikke gjøre noe arbeid for meg. Da må jeg vel føre opp kr 8000 i leieinntekter per måned, samt trekke 3000 kronene fra igjen under fradragsdelen av selvangivelsen? Så egentlig trenger jeg kanskje ikke føre dette opp engang?

Endret av krikkert
Unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Jeg forutsetter at boligen ikke er fritakslignet, slik at leieinntekten er skattepliktig. Du skal ikke føre utleieforholdet direkte i selvangivelsen, men i vedlegg RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom.

 

Den mest riktige måten vil etter min mening være å føre faktisk leieinntekt i pkt 1.1 Utleie(inntekt), og så føre en beregnet verdi av arbeidsinnsatsen for vedlikehold under punkt 1.3 - i ditt eksempel da 60 000 under 1.1 og 36 000 under 1.3.

 

Så fører du hva slags vedlikehold som er utført under punkt 2.4, og hvor mye dette har kostet. I praksis har dette kostet deg 36 000 i unngått leie.

 

Dette bør du forklare og utdype i et vedlegg, der du og leietaker bekrefter både hva beregnet godtgjørelse er og hva leietaker har gjort (dette i tilfelle du må forklare vedlikeholdsfradraget du vil kreve).

 

Et annet spørsmål er i hvilken grad du blir pliktig til å trekke skatt og trygdeavgift og betale arbeidsgiveravgift av godtgjørelsen du yter leier (36k per år)... Dette kommer an på om skattemyndighetene vil klassifisere forholdet som et arbeidsgiver-/frilanserforhold eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...