Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mistet førerkort grunnet diagnose


DanielP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker like lite å ødelegge et uskyldig liv, som deg og alle andre stabile mennesker. Jeg tør og påstå at jeg vet mer om liv, verdighet og sårbarhet enn de fleste andre...

Og jeg kjører bil til vanlig på en måte som i aller høyeste grad er trafikksikker og lovlig (dvs. farten kan være toppen 10% over fartgrensa, men der stopper det)... Har jeg en dårlig dag, så kjører jeg ikke bil, på samme måte som når du ikke kjører etter en øl, rødlista medisiner eller som somatisk sjuk...

Om jeg velger bilen som våpen, så gjør jeg det uten å blande inn andre, og blir jeg fratatt bilen, så finner man jo andre måter å fullføre livet på. Som sagt tidligere, så kjører jeg meg ikke i hjel for bilturens skyld.

Beklager evt. avsporing

 

 

Anonymous poster hash: 6f46a...6fd

Lenke til kommentar

Jeg ønsker like lite å ødelegge et uskyldig liv, som deg og alle andre stabile mennesker. Jeg tør og påstå at jeg vet mer om liv, verdighet og sårbarhet enn de fleste andre...

Og jeg kjører bil til vanlig på en måte som i aller høyeste grad er trafikksikker og lovlig (dvs. farten kan være toppen 10% over fartgrensa, men der stopper det)... Har jeg en dårlig dag, så kjører jeg ikke bil, på samme måte som når du ikke kjører etter en øl, rødlista medisiner eller som somatisk sjuk...

Om jeg velger bilen som våpen, så gjør jeg det uten å blande inn andre, og blir jeg fratatt bilen, så finner man jo andre måter å fullføre livet på. Som sagt tidligere, så kjører jeg meg ikke i hjel for bilturens skyld.

Beklager evt. avsporing

 

 

Anonymous poster hash: 6f46a...6fd

 

 

Det finnes nok av friske mennesker som ikke er trafikksikre. Men tingen er at når du er suicidal og ustabil så er det en generell oppfatning at du ikke er skikket. Noe som jeg tror det er generell forståelse for.

Lenke til kommentar

Tror det er forskjell på å være akutt suicidal, og mer eller mindre kronisk suicidal i mange år. Som sistnevnte gjør du det du må for å overleve, men du gjør det ikke med glede.

Akutt suicidale bør selvsagt "legges i jern" i en periode, dersom det er råd å få identifisere dem.

Lenke til kommentar

Er du konsekvent til den holdningen Priim, så bør heller ikke småbarnsforeldre kunne beholde førerkortet... Heller ikke gutter/menn under 25 år, nyseparerte, diabetikere, allergikere, nyforelskede, hissige eller personer med omgangssyke for den saks skyld.

 

Anonymous poster hash: 6f46a...6fd

 

Jeg mener at folk med alvorlige psykiske lidelser burde holde seg unna veien. Diabetikere blir i fra tid til annen holdt unna veien, samme med hissige eller utragerende eller folk med omgangssyke. Bare at man tar gjerne ikke i fra dem retten til å føre bil. Fordi dem er gjerne ikke i stand til å gjøre det på ett midlertidig basis. Samme med dem som gjerne brekker en fot.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Er det noen som har opplevd å miste førerkortet grunnet sin psykiske diagnose?

 

Jeg har emosjonelt ustabil pf og kronisk suicidalitet, og jeg fikk idag brev fra fylkeslegen om at de trengte mer informasjon ang mitt tilfelle. Stod også i brevet at jeg mistet retten til å kjøre bil frem til saken blir behandlet. Får politiet beskjed om dette eller blir jeg bare rådet til å ikke kjøre bil frem til saken er løst? Noen som vet ev hvor lang tid dette kan ta?

Jeg mistet førerkortet fordi jeg var lagt inn med manisk psykose. etter jeg er frisk igjen og helt stabil tar de lappen og jeg må søke om dispensasjon. Og psykologen er kjempetreig med å sende inn søknaden så jeg er fremdeles uten lappen. Tragisk!

Lenke til kommentar

Jeg har samme diagnoser som deg DanielP i tillegg til flere, og førerkortet har lenge hengt (gjør fortsatt) i en syltynn tråd. Eneste grunn til at jeg beholder den er at jeg jobber som håndverker og bor langt ute i skogen uten mulighet for å komme til venner, butikk eller noe. Men har mistet alle våpen selv om livet mitt besto av jakt nesten hver dag.

 

De gangene jeg er innlagt på åpen avdeling så blir bilnøklene tatt. Men jeg har gjort det helt klart at tar de lappen min så må de sørge for å holde meg LENGE på skjermet låst avdeling hvis de skal ha et lite håp om å ha meg i live. Og det vet de og tar seriøst.

 

Anonymous poster hash: 7faca...1bb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...