Gå til innhold

USB minnepenn-problemer på Win8


Anbefalte innlegg

Jeg har et underlig problem med noen av mine USB minnepenner.

Alle virker helt fint på laptop'en (med XP).

På hovedmaskinen (med Win 8.1) virker noen av dem bare av og til. !!

2 av dem (en på 4GB og en på 2GB) virker alltid på Win8-maskinen også.

De andre, med alt fra 1GB-16GB, virker veldig sjelden, uavhengig av om de er koblet inn direkte i USB-porten, via kort USB-skjøteledning, eller via en hub.

De vises i Enhetsbehandlinga, og noen ganger også i filbehandler, som en disk-bokstav (vanligvis G:) . Men de er helt blanke, og inneholder tilsynelatende ingen filer. I Datamaskin/Diskbehandling får jeg beskjed om at det er intet medium :-(

 

Dette er meget underlig, da det virket helt fint tidligere. Jeg kan ikke skjønne at jeg kan ha innstallert noe hw/sw som kan ha rotet til dette? Og hvorfor skjer det i tilfelle bare med noen av USB-pennene, uavhengig av størrelsen på dem, ?

 

Jeg har noen USB-disker også, og en av dem hadde også noen problemer med fil I/O - men disse gikk over kjapt.

Det er 2 USB-huber tilkoblet - begge med strømtilførsel.

Kan det være noe feil med USB-kontroller på hovedkort?

Men hvorfor skulle det i tilfelle slå ut bare på noen USB-penner?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du også prøvd USB2 portene, om det er USB3 portene du bruker?

 

Vel, det kan være flere grunner, som du sa defekt usb-kontroller, driverfeil eller feil i operativsystemet.

Men om noen virker, høres det mere enten som en driver feil, eller operativsystem feil.

Lenke til kommentar

Det rare er at nå virker den største, en Sandisk Cruzer 16GB, helt fint igjen, men ikke de andre USB'ene. ??

Hadde nettopp en reboot og noen Windows oppdateringer, så da Cruzeren plutselig virket trodde jeg problemet var løst. Men så prøvde jeg altså en annen. Men når jeg så prøvde Cruzeren igjen, så virket den ihvertfall fortsatt.

Veldig underlig problem synes jeg?

Kan nesten tyde på dårlig kontakt noe sted?

Lenke til kommentar

Den skjønte jeg ikke? Oppdatere BIOS med en minnepenn som ikke virker?

 

Jeg har faktisk Win8 på dene USBpennen som ikke virker (skikkelig).

Ellers har jeg oppdatert BIOS'en en gang her, men det skapte så mye krøll at jeg heldigvis greide å gå tilbake til forrige versjon.

Et Asus P8P67EVO-kort, med i7 2600K CPU og 16GB RAM.

Og jeg bruker bare USB2.

Lenke til kommentar

Det er alltid så merkelig med feil som ike er konsistente - dvs det virker av og til, og av og til ikke. Sandisk sier at en grunn til at det kan svikte med Cruzer 16GB er mangel på strøm fra USB-porten, men det ser ikke ut til at det har noe å si her. Om den er koblet direkte i USB-port på baksida, via kort USB-skjøteledning eller i USB-hub (alene eller sammen med andre USB-dingser), så set det like tilfeldig ut for meg. Det kan jo bli litt slarkete etter hvert med USB, men det ser ikke ut til at rigling hjelper noe heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...