Gå til innhold

Gamle videosnutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spilte over en haug av gamle Hi8-bånd til DVD for et par år siden. Brukte da et TV-kort med hardware MPEG encoder (ivtv het driveren til Linux, tror det var et Happuage WinTV PCI kort) med komponentinngang (video + lyd rett inn i PCI-kortet om jeg husker rett). Dette kortet gav meg mpeg2 filer, samme format som brukes til DVD. Deretter klippet jeg til med avidemux 2 (veldig enkelt redigeringsprogram), før jeg laget DVD-menyer med DVDstyler.

Tror jeg til slutt brukte Inkscape eller OpenOffice Draw til å lage coverark (en av dem hadde en fin mal, husker ikke hvilken), som jeg så skrev ut og satt inn i plastlommen til tomme DVD-cover fra Claes Ohlson.

Det var litt jobb, mest for å starte/stoppe opptaket + avspillingen fra kamera, samt å finne tidspunktene hvor det skulle være nye "chapters" i DVDen'e (ble ~10 stykker tilsammen) - men direkte vanskelig var det ikke. Jeg brukte en Linux-maskin og det er sikkert 5-6 år siden nå, men jeg vil tro at arbeidsflyten og metodene er ganske like uansett plattform - og mange av programmene tror jeg finnes for andre operativsystemer om du bruker slikt.

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok og låne eller skaffe et gammelt videokamera som bruker denne type kassetter og klarer å lese de og et adapter* så du kan laste filmene rett inn på datamaskinen., eventuell igjennom et DV-kamera.

 

* det finnes flere typer adapter og noen av de kan være veldig knotete og bruke "dårlig software" , hvilken som fungerer smertefritt eller ikke har jeg ikke greie på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den oppskriften til Microsoft så knotete ut!

Få bare lånt et gammelt Hi8-kamera og kjøp en slik "adapter-dings" eller et TV-kort (de er i grunn samme sak, med unntak av at et TV-kort også har en (som regel analog) tuner).

En annen mulighet er å betale et firma for å gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den oppskriften til Microsoft så knotete ut!

 

Få bare lånt et gammelt Hi8-kamera og kjøp en slik "adapter-dings" eller et TV-kort (de er i grunn samme sak, med unntak av at et TV-kort også har en (som regel analog) tuner).

 

En annen mulighet er å betale et firma for å gjøre det.

Hehe betale et firma, det er vel dyrt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...