Gå til innhold

Guide: Slik får du brukt Windows-programmer i Linux (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

VMware støtter DX via enkelte os, men tror ikke det gir fullblods opplevelse. Trodde artikkelen omhandlet WINE. Der er det mulg å få full ytelse med litt fiksing :)

 

Lenge siden jeg har brukt WINE, men fungerte fint og ga meg flere FPS på Unreal Tournament 2004(i 2005) enn i Windows. 

 

Finnes andre ting som er bedre enn WINE til spill i Linux(dvs, hovedsakelig spill), men husker ikke hva de het.

 

jeg foretrekker wine fordi det er gratis og gjør windowsprogrammene til en integrert del av linux, istedet for å måtte starte opp virtualbox (gratis) og kjøre windows inne i linux, før du får startet programmer.

 

men så har jeg heller ikke behov for mye windows programmer.. er kun 1 gammelt program jeg trenger, resten har linux gode alternativer til eller er krysskompatibelt .. fra libreoffice, inkscape og gimp til filezilla, skype og chrome.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Øøh. Hva er vitsen med å ha linux når du i utgangspunktet vil kjøre windows programmer?

 

det kan du si, det lurer jeg og litt på.

 

skal du flytte over til linux, hadde jeg startet med å bli kjent med open source programmer i windows og begynt å bruke det. fordelen er jo at programmene ikke koster en krone og du trenger ikke piratkopiere pluss er raske å installere og bruke fordi de gir deg det du trenger uten "bloatware" og uten medfølgende søppel.

 

hadde heller begynt i denne enden her.. gått inn på www.ninite.com ... huket av på gratisprogrammene du føler du har behov for, også vent meg til å bruke det, f.eks libreoffice istedet for ms office. når det går smertefritt, kan du bytte til linux.

 

og det beste av alt: potensialet for å spare endel penger er stort hvis du er av de som faktisk bruker penger på å kjøpe ms office, photoshop, illustrator osv, uten at du trenger det. hvis du er av de som piratkopierer, så sparer du risikoen for at du ikke får tak i fremtidige versjoner pga at det går over til abbonementsløsninger, virus og annet rusk, det er et stort pluss å lære seg skikkelig plattformuavhengige åpne løsninger som libreoffice og gimp istedet for å låse seg til et spesielt system, f.eks windows, og betalingsløsninger. på de viktige open source programmene som libreoffice, gimp, inkscape, blender, filezilla, thunderbird osv ivertfall så finner du dem både på mac, windows og linux.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Øøh. Hva er vitsen med å ha linux når du i utgangspunktet vil kjøre windows programmer?

 

Det er mange grunner til og kjøre win i Linux, testing og utvikling, da kan du ha flere vb med forskjellige Windows og om det går til h.. Så er det bare og slette hele Windows. En annet grunn er at det pr i da finnes endel programmer som bare finnes for Windows, uten at man vil være i Microsoft universet og være avhengig av de. Siden linux fungerer like greit og ofte bedre til nesten alt.

Lenke til kommentar

 

3D-aksellerasjon gjennom virtuell maskin fungerer dårlig. Bruk WINE om dere skal spille på Linux.

 

Siden du er inne på Wine, hvordan er det med støtte for adobes photoshop? Har ikke hatt wine på evigheter, og photoshop er igrunn det eneste programmet jeg savner i linux distroen min.

 

 

photoshop cs6 skal visstnok kjøre bra under linux med wine 

 

men nå som min desktop døde - neste gang jeg kjøper pc som blir linuxmaskin så tror jeg at jeg nøyer meg med gimp eller krita .. det er gratis og gjør det jeg trenger.

 

hvilken løsning jeg skal gå for har jeg ikke helt klart for meg enda, men det blir en dedikert linuxmaskin først og fremst rettet mot generell bruk og grafikk / videoredigering.

Lenke til kommentar

 

 

3D-aksellerasjon gjennom virtuell maskin fungerer dårlig. Bruk WINE om dere skal spille på Linux.

 

Siden du er inne på Wine, hvordan er det med støtte for adobes photoshop? Har ikke hatt wine på evigheter, og photoshop er igrunn det eneste programmet jeg savner i linux distroen min.

 

 

photoshop cs6 skal visstnok kjøre bra under linux med wine 

 

men nå som min desktop døde - neste gang jeg kjøper pc som blir linuxmaskin så tror jeg at jeg nøyer meg med gimp eller krita .. det er gratis og gjør det jeg trenger.

 

hvilken løsning jeg skal gå for har jeg ikke helt klart for meg enda, men det blir en dedikert linuxmaskin først og fremst rettet mot generell bruk og grafikk / videoredigering.

 

 

 

Takk for svar, bare snaue 3,5 år siden jeg skrev innlegget du siterer her  :tease:

Lenke til kommentar

 

 

 

3D-aksellerasjon gjennom virtuell maskin fungerer dårlig. Bruk WINE om dere skal spille på Linux.

 

Siden du er inne på Wine, hvordan er det med støtte for adobes photoshop? Har ikke hatt wine på evigheter, og photoshop er igrunn det eneste programmet jeg savner i linux distroen min.

 

 

photoshop cs6 skal visstnok kjøre bra under linux med wine 

 

men nå som min desktop døde - neste gang jeg kjøper pc som blir linuxmaskin så tror jeg at jeg nøyer meg med gimp eller krita .. det er gratis og gjør det jeg trenger.

 

hvilken løsning jeg skal gå for har jeg ikke helt klart for meg enda, men det blir en dedikert linuxmaskin først og fremst rettet mot generell bruk og grafikk / videoredigering.

 

 

 

Takk for svar, bare snaue 3,5 år siden jeg skrev innlegget du siterer her  :tease:

 

 

bedre seint enn aldri, men tror faktisk ikke photoshop cs6 kunne kjøre den gangen du spurte om det - men pr dags dato er det altså fikset i wine (ref: flere guider jeg har sett om det nylig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...