Gå til innhold

Høyttalere og motstand++


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er litt nybegynner når det gjelder lydteknikk, så jeg tenkte at kanskje noen der ute kunne hjelpe meg litt med noen tekniske dilemmaer.

 

1. Jeg har hørt at man ikke skal seriekoble mer enn to høyttalere på en kanal, er dette riktig?

2. Hvis jeg seriekobler 2 4ohms høyttalere på en kanal, skal forsterkeren da være 8ohm?

3. Så vil jeg spørre om dette oppsettet vil gå bra( vil helst unngå skader på annlegget): Jeg har en 2 kanals forsterker med A og B funksjon, jeg kan kjøre begge samtidig. Jeg har 4x 4ohms høyttalere og 2x 8ohms høyttalere. Spørsmålet er da om det er "trygt" å bruke en 8ohms forsterker og seriekoble de fire 4ohms høyttalerne på A-utgangene og de to 8ohms høyttalerne på B-utgangene?

 

Det hadde vært veldig fint om jeg kunne få hjelp med dette. Si ifra hvis det er noe nødvendig informasjon jeg har utelatt.

 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du seriekobler så blir ikke Ohm dobblet, men halvert.

 

Dvs. 2 x 4 ohms høytalere på en kanal = 2 ohms motstand = lett å brenne forsterkeren, evt må du bruke en forsterker som er bygget for å tåle det.

 

 

Ang dine spørsmål:

 

1. Det finnes ingen regel for hvor mange høytalere som kan seriekobles, da det avhenger like mye av forsterkerens spesifikasjoner som høytalerene. Men det nok mange som har brukt 2 høytalere på samme kanal med hell og uhell.

 

i utgangspunktet er seriekobling en dårlig løsning, bruk heller komponenter som er ment å "spille sammen".

 

2. Som nevnt så halveres motstanden når du fordeler den på 2 høytalere på samme kanal, dvs at 2 stk 4ohm's høytalere vil gi 2ohms motstand, og da må du ha en forsterker som klarer å levere ved 2ohm, en 8ohms forsterker vil raskt brenne opp med så lav motstand. Hvis du sjekker litt priser osv.. så vil du se at det de dyre kvalitetsforsterkene som er bygget for å brukes til seriekobling.

 

3. Dette høres ut som en dårlig løsning, men sjekk først spec på forsterkeren.

 

I utgangspunktet er det ikke skadelig å teste ut diverse konfigurasjoner så lenge du TESTER, dvs med lavt volum og kontroller endringer i temperatur på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Det 356speedster skriver er så feil som det går å få det.....

 

Når du seriekobler så BLIR motstanden (ohm) doblet, mens dersom

du parallellkobler blir den halvert.

 

brusen: Vet du hvordan du skal koble en seriekobling, evt. forskjellen på

serie og parallelkobling?

Lenke til kommentar

Uhm. Nå begynner jeg å få litt frykt i kroppen min. Vil det si at jeg bør kjøpe en 4 ohm forsterker siden høyttalerne mine er 4 ohm også?

En annen ting jeg har lurt på, om en har lyst å ha et anlegg til surround og et som virkelig spiller godt når det kommer til musikk, MEN bruke de samme høyttalerne, kan en da koble begge forsterkerne til høyttalerene (om den har muligheter for biwiring eller noe?) og så bare veksle mellom hvilken forsterker en bruker?

Lenke til kommentar

orjan : Ja jeg vet forskjell på pararell og serie kobling. Tror du jeg kan seriekoble de fire 4ohms høytalerene på A utgangen og de to 8 ohms høyttalerene på B utgangen? Min teori er da at når jeg serieikobler mine 4ohms høytalere vil de bli 8 ohm og derfor ha samme impedans som 8ohms høytalerne? dette ble kanskje litt uklart, bare si ifra hvis det er noe du ikke skjønner.

 

takk igjen for svar

Lenke til kommentar

Ja, det er helt trygt.

 

Du må gjerne seriekoble 20 høytallere på samme utgang om du vil, men da vil du få fryktelig høy impedans og dermed ikke særlig mye lyd.

 

Det du IKKE må gjøre er å PARALELLKOBLE mange høytallere på samme utgang, da dette vil føre til for LAV impedans, som kan få forsterkern din til å knele.

 

De fleste forsterkere/reicevere klarer fint å dra 4 ohms last. 2 vil derimot gå dårlig.

 

Mange bilforsterkere klarer derimot å dra helt ned i EN ohms last.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...