Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Grensepsykose"?


Anbefalte innlegg

Hva menes med "grensepsykose"? Psykiatrien sier jeg har dette...

 

Kan man ha grensepsykose selv om man blir oppfattet som helt normal av andre?

 

Jeg er ikke normal med tanke på at jeg ikke er i jobb, og at jeg ikke har venner, men jeg tenker på utstråling, eller hva man skal kalle det. Også med tanke på nær familie - det virker ikke som noen ser noe "feil" med meg...



Anonymous poster hash: 3d461...e8f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved alvorlig psykose mister man kontakten med virkeligheten og lever i sin egen verden i kortere eller lengre tid. Dette ligger på et spektrum og er sånn sett variabelt i alvorlighetsgrad. Det psykiateren kan hjelpe deg med er å nedregulere dette på ulike vis og å bevisstgjøre deg på hva som kan gjøre det bedre og verre, sånn at du får det best mulig og kan gjøre mer riktige valg for deg selv.

Lenke til kommentar

Men kan man ha grensepsykose uten å bli oppfattet som merkelig?

 

Jeg har lest litt om psykiatri. Men dette her har jeg ikke skjønt... noen sier man ikke kan se det på noen, om de har psykiske lidelser, mens andre steder står det at man kan få mistanker ved både depresjon og hypomani. Blant annet.

 

Jeg er visst helt normal å "se til"! Så jeg tenker endel over om det behandleren(e) har kommet frem til er feil...

 

Bruker jo medisiner da. Og var jo verre tidligere... men en kan jo bli frisk og...

 

Hadde jeg hatt en blodprøve å se på, hadde det vært enklere for min del. :)



Anonymous poster hash: d2e9d...644
Lenke til kommentar

Psykiske lidelser er veldig forskjellige, som vi er forskjellige alle mann med ulike problemer, forutsetninger og alt. Så det er lite poeng i å søke opp rundt andre psykiske lidelser da det kommer an på hvilken lidelse, hva det gjelder, og hvordan personen er/takler det osv..

 

Tror nok det er fullt mulig å ha en såkalt "grensepsykose" uten å vise særlige tegn til det. Men da kan det jo være at vedkommende anstrenger seg for å skjerpe seg, eller ikke eier selvinnsikt f.eks. Kanskje er angsten så dominerende at man holder seg unna folk bortsett fra enkelte ganger under tryggere og velvalgte rammer.

 

Du sier du ikke er i jobb eller har venner. Det er det jo alltid en grunn til, så det er åpenbart noe vanskeligheter i veien. Men hva burde forhåpentligvis psykologene vite best, men det er mange symptomer som går inn i hverandre og langt ifra lett å stille en diagnose. I hvert fall veldig viktig å hjelpe seg selv ved å være dønn ærlig med behandlerne om akkurat hva som er greia for å få best hjelp.

Lenke til kommentar

Grensepsykose er ikke en diagnose og heller ingen offisiell betegnelse.

Men det ble tidligere brukt for å beskrive en tilstand der en person er i ferd med å bli psykisk overbelastet og psykotisk.

Det kunne også brukes på tilstander som ble antatt å være mellomformer mellom nevroser og psykoser; i dag blir plassert blant personlighetsforstyrrelser (derav blant annet 'Borderline personlighetsforstyrrelse').

 

Siden det ikke er en diagnose, er dette heller ikke noe du kan ha.

Lenke til kommentar

Psykiske lidelser er veldig forskjellige, som vi er forskjellige alle mann med ulike problemer, forutsetninger og alt. Så det er lite poeng i å søke opp rundt andre psykiske lidelser da det kommer an på hvilken lidelse, hva det gjelder, og hvordan personen er/takler det osv..

 

Tror nok det er fullt mulig å ha en såkalt "grensepsykose" uten å vise særlige tegn til det. Men da kan det jo være at vedkommende anstrenger seg for å skjerpe seg, eller ikke eier selvinnsikt f.eks. Kanskje er angsten så dominerende at man holder seg unna folk bortsett fra enkelte ganger under tryggere og velvalgte rammer.

 

Du sier du ikke er i jobb eller har venner. Det er det jo alltid en grunn til, så det er åpenbart noe vanskeligheter i veien. Men hva burde forhåpentligvis psykologene vite best, men det er mange symptomer som går inn i hverandre og langt ifra lett å stille en diagnose. I hvert fall veldig viktig å hjelpe seg selv ved å være dønn ærlig med behandlerne om akkurat hva som er greia for å få best hjelp.

 

Når jeg snakker med behandleren føler jeg meg forstått og akseptert, men jeg vet jo det er jobben deres. Det er sånn de må oppføre seg på jobb for å oppnå resultater. Det gjør ikke det de mener om meg nødvendigvis ektefølt (for dem).

 

Er lei av å være en bortskjemt unge de kun møter "pedagogisk"...

 

Skulle ønske noen egentlig likte meg. Spesielt min behandler, som jeg har stor respekt for.

 

Anonymous poster hash: d2e9d...644

Lenke til kommentar

Grensepsykose er ikke en diagnose og heller ingen offisiell betegnelse.

Men det ble tidligere brukt for å beskrive en tilstand der en person er i ferd med å bli psykisk overbelastet og psykotisk.

Det kunne også brukes på tilstander som ble antatt å være mellomformer mellom nevroser og psykoser; i dag blir plassert blant personlighetsforstyrrelser (derav blant annet 'Borderline personlighetsforstyrrelse').

 

Siden det ikke er en diagnose, er dette heller ikke noe du kan ha.

 

Vel, sist jeg så noe om diagnose så var det noe affektivt det ble kategorisert som. Men det har vært snakk om så mye - jeg har mistet troen på diagnosens verdi i psykiatrien.

 

Anonymous poster hash: d2e9d...644

Lenke til kommentar

 

Grensepsykose er ikke en diagnose og heller ingen offisiell betegnelse.

Men det ble tidligere brukt for å beskrive en tilstand der en person er i ferd med å bli psykisk overbelastet og psykotisk.

Det kunne også brukes på tilstander som ble antatt å være mellomformer mellom nevroser og psykoser; i dag blir plassert blant personlighetsforstyrrelser (derav blant annet 'Borderline personlighetsforstyrrelse').

 

Siden det ikke er en diagnose, er dette heller ikke noe du kan ha.

 

Vel, sist jeg så noe om diagnose så var det noe affektivt det ble kategorisert som. Men det har vært snakk om så mye - jeg har mistet troen på diagnosens verdi i psykiatrien.

 

Anonymous poster hash: d2e9d...644

 

 

http://sml.snl.no/grensepsykoser

 

Jeg har på ingen måte mistet troen på diagnoser i psykisk helsevern, men så jeg har heller aldri hatt overdreven tro på dem.

Diagnoser sier noe som kan hjelpe oss i en grovsortering når det kommer til å velge behandling. Det er viktig å kunne se forskjell på en eddderkoppforbi og en psykose, en sorg og en depresjon, en mani og et rusmisbruk. For disse tilstandene trenger ganske så ulik tilnærming.

Diagnoser er likevel bare en samling med plager, og sier ingenting om pasientens ressurser. Det er pasientens sterke sider vi må alliere oss med i en tilfriskningsprosess, og de er følgelig langt viktigere for utfallet av behandling enn symptomene.

Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte mistet troen på diagnoser i psykisk helsevern, men så jeg har heller aldri hatt overdreven tro på dem.

 

Hva med Anders Behring Breivik, da? Har han schizofreni, antisosial personlighetsforstyrrelse eller asperger? Tror ikke det sirkuset der var noe særeget...

 

Angrer på at jeg startet dette spørsmålet/tråden...

 

Anonymous poster hash: d2e9d...644

Lenke til kommentar

ABB var høyprofilert i media. Det påvirker nødvendivis hvilke vurderinger som ligger til grunn. Ved alvorlig psykisk sykdom er det ofte det man kaller for komorbiditet, dvs at det ikke er en ren diagnose men ulike graderinger av mange ulike forstyrrelser hvor man prøver å finne det som er mest fremtredende. Slik klassifiseringen er bygget opp er det f.eks bare mulig å koble noen spesifikke symptomer til en spesiell diagnose, mens det i praksis viser seg noe helt annet. Det er også mye politikk i dette siden ulike diagnoser utløser ulike stønader, og politikken har en tendens til å overstyre realiteten, spesielt når det koster mye penger.

Lenke til kommentar

 

Jeg har på ingen måte mistet troen på diagnoser i psykisk helsevern, men så jeg har heller aldri hatt overdreven tro på dem.

 

Hva med Anders Behring Breivik, da? Har han schizofreni, antisosial personlighetsforstyrrelse eller asperger? Tror ikke det sirkuset der var noe særeget...

 

Angrer på at jeg startet dette spørsmålet/tråden...

 

Anonymous poster hash: d2e9d...644

 

 

Jeg ser ikke poenget i å diskutere med en som er anonym, og som i tillegg ikke vil forholde seg til hva jeg har svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...