Gå til innhold

Gammel forsterker til nyere høyttalere


Anbefalte innlegg

Jeg har eid Cerwin Vega xls-28 i et drøyt år nå, siden jeg var mer eller mindre fattig etter dette hadde jeg ikke råd til bedre enn en 30watts and forsterker.

 

Har lyst til å oppgradere til noe sterkere og fant ut at vi hadde en onkyo integra a-809 (105watt, 8ohm). Regner med at denne er mer enn sterk nok til å drive høyttalerene men er ikke helt sikker.

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik forsterker er vel fort en 20år om ikke eldre? (eneste et kjapt google søk ga, var 1991).

Dette er ikke helt heldig, da slike forsterkere ikke akkurat blir nyere, og kan miste en del futt. Spesielt elektrolyt-kondensatorene sliter med å filrere signalet, og strømforsyningen sliter med å levere noe i nærheten av hva den opprinnelig var designet for (som regel er kondensatorene noe overspesifiserte for å tåle tidens tann). Men det finnes selvsagt grenser hvor lang tid det tar før de ikke klarer spesifikasjonene sine. Ellers er det gjerne annen slitasje, og at gamle forsterkere sliter med å takle tyngre laster har i alle fall jeg en del erfaring med (har selv en gammel og ubrukelig Onkyo).

Når du har en relativt kraftig og tungdrevet høyttaler så må du (om du ønsker å ha en forsterker som er mer enn kraftig nok) nok forvente å legge ut mer penger for forsterker enn det høyttalerne kostet.

 

Ser litt for meg noe slikt:

http://www.hifiklubben.no/Products/nad-c275bee-effektforsterker-27694/

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En slik forsterker er vel fort en 20år om ikke eldre? (eneste et kjapt google søk ga, var 1991).

Dette er ikke helt heldig, da slike forsterkere ikke akkurat blir nyere, og kan miste en del futt. Spesielt elektrolyt-kondensatorene sliter med å filrere signalet, og strømforsyningen sliter med å levere noe i nærheten av hva den opprinnelig var designet for (som regel er kondensatorene noe overspesifiserte for å tåle tidens tann). Men det finnes selvsagt grenser hvor lang tid det tar før de ikke klarer spesifikasjonene sine. Ellers er det gjerne annen slitasje, og at gamle forsterkere sliter med å takle tyngre laster har i alle fall jeg en del erfaring med (har selv en gammel og ubrukelig Onkyo).

 

Når du har en relativt kraftig og tungdrevet høyttaler så må du (om du ønsker å ha en forsterker som er mer enn kraftig nok) nok forvente å legge ut mer penger for forsterker enn det høyttalerne kostet.

 

Ser litt for meg noe slikt:

http://www.hifiklubben.no/Products/nad-c275bee-effektforsterker-27694/

 

Har vurdert å evt investere i denne en stund

http://www.hifiklubben.no/Products/nad-c356bee-integrert-forsterker-29379/

Vil denne holde stand?

 

Om jeg går for den du linket vil jeg da kunne bruk onkyoen som forforsterker? kan fort bli mye penger om jeg må ut med 5000kr mer for det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...