Gå til innhold

Kaninen drikker ikke


Anbefalte innlegg

Heisann! jeg har en liten Hermelin som jeg akkurat har adoptert.

 

Det er en helrase, god stamtavle uten noen sykdomshistorikk.

 

Har hatt den nå i 3 dager bare, men allerede lagt merke til ett par ting.

Den er jo såklart naturlig nervøs på en ny plass, samtidig som den er veldig sosial.

 

Men jeg sliter med å få i den mat og vann.

Det er en 1,5 år gammel hann kanin, som ellers virker helt normal.

Vannflaska er nesten ikke rørt, og matskåla blir aldri tom.

Noen ideer? Nå vet ikke jeg hvor mye mat, og vann en så liten kanin pleier å spise og drikke iløpet av en dag, men jeg vil tru det er mye mer enn det min fører i seg.

Salatblad og minigullerot går ned på høykant, så jeg prøver å vanne salaten før jeg gir den til han, så han får i seg litt fuktighet, men jeg vil så gjerne se at den drikker på egenhånd.

 

EDIT: Er ikke noe tegn til underærnering fra forrige eier, så den har ikke hatt noe problem med å spise tidligere.

Endret av Elwani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det pleier å være et tegn på sykdom eller mistrivsel når dyr ikke spiser eller drikker, men siden salat osv. går ned på høykant høres det ikke slik ut :)

 

Han får jo i seg endel væske via det han spiser, så det er nok ingen fare.

De utvinner endel vann fra karbohydratene i foret, og siden de har så liten kroppsmasse, utgjør det endel. (Hvis jeg nå husker riktig)

Lenke til kommentar

Hm, du bør kanskje først fokusere å få kaninen til å bli vant med deg.

 

Jeg antar at du har bur med "gård" rund, og ikke bare en "kasse" den er lukket i.

 

Kan forsøke at du setter deg i gård området mens kaninen er løs inni der. Les en bok eller noe, lekser, et eller annet. Bare ikke tving deg på kaninen. Sånn at den blir mer og mer vant til deg.

Lenke til kommentar

Prøv annen type mat. Jeg har en blanding av hermelin og dvergvedder, han er veldig glad i pellets, men sånne andre tørrfor mixer rører han ikke.

Rart han ikke drikker vann da..

Heldig som har en sosial kanin da, min tass får jeg som regel bare kose med hvis jeg legger meg ned under stuebordet i lamme han, av og til kommer han sprettende opp i sofaen å hilser på, men fyker som regel fort ned. Og løfte å holde han liker han ikke i det heletatt.

Men ellers er han den perfekte samboeren, han er frittgående, så drikker han og gjør i fra seg i buret sitt. Har antiskli matter mellom teppene så han kommer seg rundom fra kjøkkenet, til stua og i gangen :]

Fyker rundt som en gærning av og til på natterstid, ellers ligger han for det meste bare å slapper av bak sofaen, eller under stuebordet

Lenke til kommentar

Det går mye bedre med kaninen nå! Takk for masse gode svar :) Jeg merker at den drikker kun når jeg IKKE er hjemme.

Jeg kan reise ut, også når jeg kommer hjem igjen så har vannet gått litt ned, men ingen bevegelse mens jeg er hjemme.

 

Han er blitt mer nyskjerrig på meg, og ser hvertfall veldig glad ut når jeg kommer gående mot han. Løfter seg opp i buret og ser med forventingsfulle øyne på meg, om jeg skal kose med han eller bare gå rett forbi :)

Har funnet ut at han elsker å bli stryket fra nesa, og opp til roten av ørene; Etter at jeg begynte å gjøre dette regelmessig, så har han også begynt å oppsøke mye mer kontakt i form av kosing, og ikke bare trassing :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...