Gå til innhold

Jobbe med filmproduksjon - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å tenke på mulige jobber og filmproduksjon er noe jeg vurderer. De jobbene synes er mest interessante er regissør, kameramann, spesialeffektmaker og stuntmann (jeg? engasjert i film?... :hrm:)

 

Til poenget:

  1. Har noen erfaringer innen noen av disse yrkene (eller andre)?
  2. Tanker rundt det å jobbe innen filmbroduksjon?
  3. Eller de ulike utdanningene man kan ta?
  4. Hvor stor er sjangsen for å kunne jobbe med dette i norge?
  5. Og om man flytter utenlands, hvor større sjanse har man egentlig for å få jobb?
  6. Eventuelt andre ting man burde tenke over?
Endret av Chatoyant
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

1. Det er jobber det er rift om, mange topp motiverte unge mennesker ville solgt sjela si for en ubetalt jobb i det rette prosjektet (og gjør det, i overført betydning).

2. Kjempeinteressant jobb, men om du ikke har bekjentskaper må du regne med å starte som ulønnet kaffekoker og løpegutt/jente, og tilfeldigvis ha de rette egenskapene til å fylle inn en rolle dersom noen ikke møter opp.

3. utdanning er aldri dumt, spesiellt ikke i filmbransjen. her skaffer du deg kontakter og erfaring. bruk heller 3 år av livet ditt på en utdanning enn å koke kaffe og være hoggestabbe når regissøren har en dårlig dag. bruk det du evt har av tid får du er ferdig på VGS til å skrive manus, film med mobilen og legg ut på Youtube. det er letter å komme inn på filmutdanning hvis du har noe å vise til, mange steder er det faktisk et krav.

4. hvor lang er en tråd? kommer an på hvor flink du er i faget, til å skaffe deg kontakter, sex appeal (ja faktisk) og hvor god du er til å kjøre løpet helt ut og ikke gi deg.

5. mindre miljø og færre muligheter i Norge, men også færre folk. jeg vet ærlig talt ikke, men klarer ikke å se for meg at det skal være lettere å få en fot innenfor i et ukjent land.

6. det du trenger for å komme deg opp og frem er det ingen andre har. f.eks. penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...