Gå til innhold

Apple i prat med Tesla


Anbefalte innlegg

Alt i alt er det derfor helt på sin plass å spørre om massesalg av USA-produserte elbiler egentlig gir noen plusser overhodet i det globale miljøregnskapet. Antagelig ikke, i hvert fall ikke i samme grad som elbilmenigheten påstår. For det globale miljøet ville det antagelig være bedre om norske Tesla-kjøpere heller kjøpte Europa-produserte fossilbrenselbiler.

Nå tenker du svært kortsiktig. Jeg har ingen illusjoner om at norske kjøp av Tesla Model S redder verdens klima over natten.

 

Men jeg er positiv av flere grunner:

  1. Kjører man elbil istedenfor fossilbil så får man mindre lokale utslipp. Dette er viktig, spesielt i de store byene.
  2. Kjøper man en elbil i dag så er man blandt pionerene som bidrar man til økt utvikling av både teknologi og infrastruktur for elbiler, noe jeg ser på som eneste riktige utviklingen.
  3. Kjøper man en Tesla Model S så går Teslas overskudd til utvikling av Tesla Model E som er en mindre og mye rimeligere bil som forhåpentligvis kan nå store salgsvolumer.

Når Tesla blir en større produsent så kommer selvsagt de også til å produsere biler for det norske markedet i Europa. Dette er ikke særlig langt frem i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anser ikke dagens Tesla-kjøpere som pionerer. Pionerene var de som konstruerte og kjøpte elbiler før forrige århundreskifte. Verdens første elbil var kjørbar i 1884, året etter bygde Carl Benz verdens første forbrenningsmotorbil (verdens første dampbil var kjørbar allerede i 1769). I 1899 ble milepælen toppfart over 100 km/t passert, av en elbil. Ved overgangen til år 1900 var over en tredjedel (38%) av bilene i USA elektriske. Samme år konstruerte Ferdinand Porsche verdens første hybridbil (forbrenningsmotordrevet generator med elmotorer i drivhjulene).

 

Stort sett det eneste som har skjedd med elbilene etter år 1900 er bedre batterier (pakker med tusenvis av mobiltelefonbatterier), litt bedre ladestyring og noen mindre kosmetiske endringer (tilsvarende andre biler). De som kjøpte Kewet på 90-tallet og Think noen år senere var kun å regne som halvpionerer. Dagens elbilkjøpere er altså ikke pionerer, de er etterdiltere etter min mening.

Lenke til kommentar

Etterdiltere faktisk? Denne debatten begynner å bli like givende som å dunke hodet i veggen. ;)

 

I en klassisk Rogers-kurve så defineres innovatørene som de første 2,5% som kjøper et produkt, mens de siste 16% er etterdiltere (laggards):

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Diffusion_of_ideas.svg

 

Elbilene i dag utgjør foreløpig bare under 1% av norske personbiler...

 

 

Forøvrig er det hyggelig at du går tilbake og editerer og trekker tilbake tidligere påstander. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...