Gå til innhold

thirdweel

Anbefalte innlegg

Hei allesammen :tease: Har ett prosjekt i engelsk på skolen (vg1) hvor jeg har fått i oppgave å lage en presentasjon om USA under 2. verdenskrig, og den skal vare i ca 15 minutter. 15 minutter er jo ganske lenge, og er ganske kort på stoff her, er det noen som kunne hjulpet meg med å finne noe stoff med kilder som jeg kunne brukt til oppgaven? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer til å finne masse info om USA og krigen hvis du leter litt. Det var ett vendepunkt i krigen når USA ble med på de alliertes side, så hvorfor angrep Japan USA?

 

Tok USA en stor eller liten rolle blant de allierte? Bestemte de mye eller lite? Hva følte amerikanske borgere om krigen? Hadde tyskland noen støtte i USA før Japan angrep? Hvordan sto Mexico i forhold til USA og Tyskland? Still deg selv noen flere slike spørsmål, og forsøk å svar på disse. Jo mer spesifikt du googler, jo lettere finner du det du leter etter.

 

Noen punkter som jeg synes er interessante er hva som skjedde internt i usa under krigen, som jeg synes du burde få med.

 

- Behandlingen av japanere etter krigserklæringen (de ble sendt i leire. kommer du på noen andre som ble sendt i leire under andre verdenskrig?)

- Industrien og kvinner i arbeid (mennene var ute i krig, hvem driver industrien?)

- Rasebevegelsen (hvorfor skulle sorte ut å krige og beskytte ett land som behandlet de som annenrangs innbyggere? hvilken effekt hadde dette på lang sikt?)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Du kommer til å finne masse info om USA og krigen hvis du leter litt. Det var ett vendepunkt i krigen når USA ble med på de alliertes side, så hvorfor angrep Japan USA?

 

Tok USA en stor eller liten rolle blant de allierte? Bestemte de mye eller lite? Hva følte amerikanske borgere om krigen? Hadde tyskland noen støtte i USA før Japan angrep? Hvordan sto Mexico i forhold til USA og Tyskland? Still deg selv noen flere slike spørsmål, og forsøk å svar på disse. Jo mer spesifikt du googler, jo lettere finner du det du leter etter.

 

Noen punkter som jeg synes er interessante er hva som skjedde internt i usa under krigen, som jeg synes du burde få med.

 

- Behandlingen av japanere etter krigserklæringen (de ble sendt i leire. kommer du på noen andre som ble sendt i leire under andre verdenskrig?)

- Industrien og kvinner i arbeid (mennene var ute i krig, hvem driver industrien?)

- Rasebevegelsen (hvorfor skulle sorte ut å krige og beskytte ett land som behandlet de som annenrangs innbyggere? hvilken effekt hadde dette på lang sikt?)

 

Lykke til.

 

Ken Burns The War, tar for seg alt dette i mye detaljer. flott dokumentar, finnes på bluray dvd, og på netflix. Så klart du finner jo ikke kilder i en domumentar serie, men vil kanskje gi inspirasjoner til å finne skrevene kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...