Gå til innhold

Trene 4 ganger i uken, maks en time hver gang, mulig å få resultater?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke spesielt glad i å trene, spesielt ikke styrke og kondisjon. Men nå har det seg slik at jeg må komme i gang på ett vis, både styrke og kondisjon. Kroppen forfaller, og kondisjonen er rett og slett så dårlig at trappene opp til tredje etasje gjør meg godt andpusten.

 

Problemet er om treningen tar for lang tid, da ender jeg opp med å droppe trening gang på gang. Så det jeg trenger er en treningsøkt som varer i en time fra jeg setter foten min inn i treningsstudio og til jeg er ute igjen, og da må både kondisjon og styrke være unnagjort.

 

Men så er spørsmålet. Vil en så kort treningsøkt fire dager i uken kunne gi noen som helst resultater, både på min nåværende kondisjon, og ikke minst på styrke og fasong på kroppen.

 

Jeg forventer selvsagt ikke underverker, men mulighet til å spore fremgang hadde jo vært positivt.

 

Hvem vet, kanskje om jeg ser fremgang selv så øker lysten for å trene deretter, og er jeg heldig så slutter jeg gjerne etter hvert å grue meg til å skulle trene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg lest litt om RYP som du nevner i den andre tråden.

 

Selve grunnprogrammet ser jo greit ut, og burde være unnagjort på en 40-50 minutter.

 

Totalt antall dager med trening vil da bli 5 slik jeg forstår det, da det er tre dager med styrke og 2 med løping. Dette bør også la seg gjøre.

 

Problemet her vil bli løpingen, det kan jeg si med en gang. Det er ingen sjanse i havet at jeg vil klare å løpe i 28 minutter. Jeg vil anta at jeg ligger halvt dø på gulvet etter 6 minutter med oppvarming. Jeg er rett og slett helt på bunn når det gjelder kondisjon.

 

Det står ikke noen spesifikk mageøvelse i RYP, noen gode tips her?

Endret av DementedAlbino
Lenke til kommentar

Det vil ikke være nødvendig å legge inn "oppvarming" med løping eller å kjøre kondisjonsdagene.

Som minumum burde man iallefall varme opp med de øvelsene man skal ta, for eks 50% av vektene i ett sett så det som står på planen.

Det vil være en fordel med dynamisk oppvarming som betyr 0:27 her før for eks knebøy

 

Før bryst kan man legge seg på bakken og legge hendene ved sidenav hodet med håndoverfaltene ned i gulvet og strekke hendene bortover gulvet og vekk fra hodet og ned igjen 10-12 ganger osv.

 

Etter ett program 6 uker + hvileuke / deload kan du gradvis legge inn flere dynamiske oppvarmingsøvelser før du trener, men å løpe 10min før man trener får man lite igjen for.

Man begynner med den formen man har.

 

Som mageøvelse kan man bruke planken som vist her

 

Som en tommelfingerregel vil en person gå ned i fettprosent og beholde muskelmassen med 21-28kalorier pr kg kroppsvekt pr dag.

 

For å øke muskelmassen vil man trenge et overskudd på ca 36-40/44kcal pr kg kroppsvekt.

 

Som nybegynner ville jeg ha anbefalt et lite overskudd i begynnelsen, for eksempel 36kcal pr kg kroppsvekt.

Det skal ikke være nødvendig å telle hver kalori, men tell en dag og få et bilde av hvor mye mat det er. Mest sansynlig samme som nå pluss 2 måltider om treningen er en ny aktivitet og ikke erstatter en annen du hadde.

Som nybegynner vil man ofte oppleve at kroppen veier det samme, men tøyet sitter noe løsere som betyr at fettprosenten reduseres selv på kalorioverskudd, men dette er bare noe man vil kunne oppleve den første tiden. Derfor vil det ikke være nødvendig med kaloriunderskudd første året om man har relativ normal fettprosent.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...