Gå til innhold

multifunkjonsprinter for sporadiske utskrifter


Anbefalte innlegg

Hoppsann! Vet ikke helt om jeg er helt inne på riktig forum nå, men here we go:

Nå har det seg slik at jeg stort sett lever i det *kremt* parpirløse sammfunn, og derfor skriver jeg ikke ut så mange sider, og når jeg først gjør det så kan det fort bli en uke eller en måned mellom hver utskrift. Dette har jeg erfart at er dårlig økonomi med tanke på at hver gang jeg starter printeren tømmer den nesten halvparten av blekkpatronene på rensing av dyser og diverse dyrr, brrr og virrelyder. Prisen per utskrift blir jo selvsagt deretter.

 

Vil det lønne seg bedre med en laserskriver? Trenger strengt tatt ikke farger heller. Eller er det best med en billig blekkskriver? Må ha drivere for linux btw.

 

Per i dag har jeg en hp deskjet 3070A og jeg fikk litt hakeslepp når jeg undersøkte prisen på nytt blekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoppsann! Vet ikke helt om jeg er helt inne på riktig forum nå, men here we go:

Nå har det seg slik at jeg stort sett lever i det *kremt* parpirløse sammfunn, og derfor skriver jeg ikke ut så mange sider, og når jeg først gjør det så kan det fort bli en uke eller en måned mellom hver utskrift. Dette har jeg erfart at er dårlig økonomi med tanke på at hver gang jeg starter printeren tømmer den nesten halvparten av blekkpatronene på rensing av dyser og diverse dyrr, brrr og virrelyder. Prisen per utskrift blir jo selvsagt deretter.

 

Vil det lønne seg bedre med en laserskriver? Trenger strengt tatt ikke farger heller. Eller er det best med en billig blekkskriver? Må ha drivere for linux btw.

 

Per i dag har jeg en hp deskjet 3070A og jeg fikk litt hakeslepp når jeg undersøkte prisen på nytt blekk.

Selv har jeg en HP Laserjet Pro P1102 som jeg betalte 8-900 kroner for. Ikke farger. Du kan skrive 700 ark før du må bytte toneren som følger med. Ny toner har 1600 siders kapasitet, og koster i underkant av 700 kroner.

Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil så tørker lasertoner relativt fort ut hvis det ikke blir brukt ved jevne mellomrom.*

 

Mitt syn på bruk og kast ville anbefalt deg og bruke skole/bibliotek/nav istedenfor og kjøpe en ny skriver som slutter og fungere etter et halvt års tid.

 

Er du ikke så miljøbevist kan du kjøpe den billigete multifunksjonsskriveren du finner og kaste den når fargekassettene er tomme det ville nok bli rimeligst for deg på sikt, eventuell en scanner og en enkel/billig skriver i tillegg.

 

* Wiki

 

Driftssikkerhet: Laserskriverne har vist seg forbløffende driftssikre, også når de har vært brukt flittig. Mange laserskrivere fra 1990-årene er fortsatt i bruk; de fleste av disse har overlevd minst tre PC-generasjoner. Laserskrivere tåler også lange pauser i bruken, mens blekket i blekkskrivere har en tendens til å tørke ut hvis de blir stående uburkt i f.eks. sommerferien.

 

Så kjøp en billig svart/hvis laserskriver istedenfor :)

 

Edit: her er en tråd som omhandler samme tema.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Problemet med blekkskrivere, til sporadisk utskrift, er at blekket tørker ut mellom hver gang du skal skrive ut noe. Dette problemet har du IKKE med laserbaserte skrivere.

 

Ser komplett.no har en Brother mono larserprinter med print/kopi/scan til 879,-

I følge hjemmesiden til Brother er den støttet i linux.


Lasertoner er tørt pulver, og tørker derfor ikke ut på sammen måte som blekk.

Lenke til kommentar

Problemet med blekkskrivere, til sporadisk utskrift, er at blekket tørker ut mellom hver gang du skal skrive ut noe. Dette problemet har du IKKE med laserbaserte skrivere.

Det problemet er ikke så stort lengre nå som før nå som både dyse/blekk er i separerte beholdere, men står de lenge nok er sågar problemet allikevel reelt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Låner denne tråden litt.

 

Jeg som deg, skal ha en printer som er mest mulig økonomisk. Utskriftskvaliteten har ikke så mye å bety.

Jeg printer ett dokument ut i i ny og ne(aldri foto), kan gjerne gå en måned mellom hver utskrift.

 

Jeg bruker endel skannefunksjonen, så jeg bør gå for en multifonksjonsskriver, eller kan det være en bedre løsning (mer økonomisk) med seperat skanner og printer ?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...