Gå til innhold

Veiledning/Råd til oppsett av hjemmenettverk (90% Ferdig)


Aaland

Anbefalte innlegg

Har tegnet opp en kjapp skisse av min leilighet (sett fra siden) og med diverse komponenter og kabler jeg trenger.

Alt kommer inn via COAX-kabel fra GET.

Er det noe jeg bør tenke over, evt. vurdere eller ser det bra ut og er bare til å sette igang?
Har 1 stk 16mm rør fra 1. - 2. etg hvor jeg ser for meg coax & TP kabel i samme rør. (Det bør vell gå fint...?)

 

Q1: Hvilken type nettverkskabel bør jeg trekke?

Q2: Har dere noe å utsette på oppsettet, evt. forbedringer?

Oppsett 1:

post-222784-0-35103300-1392347093_thumb.png

 

Oppsett 2:

post-222784-0-72805700-1392397081_thumb.png

 

Oppsett 2 V1.1 planla jeg etter at jeg oppdaget at jeg sliter med for mange kabler mellom etasjene... Så til mindre kabler, jo bedre.
Edit: La inn modem + coax-splitter

 

 

Takker for alle tips og råd!

Christian

Endret av Aaland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet at du må trekke to nettverkskabler hvis du skal ha dobbelt vegguttak, ikke sant?

 

Anyways, hadde gått for cat6. Det kan bli trangt med coax og cat6 i samme 16mm rør, men med litt såpe og en god porsjon tolmodighet burde det gå fint

 

Du trenger bare 1 nettverkskabel mellom etasjene da du kan sette opp en switch oppe. Får dumme gigabit-switcher grisebillig nå om dagen.

Endret av TMB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vet at du må trekke to nettverkskabler hvis du skal ha dobbelt vegguttak, ikke sant?

 

Anyways, hadde gått for cat6. Det kan bli trangt med coax og cat6 i samme 16mm rør, men med litt såpe og en god porsjon tolmodighet burde det gå fint

 

Du trenger bare 1 nettverkskabel mellom etasjene da du kan sette opp en switch oppe. Får dumme gigabit-switcher grisebillig nå om dagen.

Heisann, det er jeg klar over. 1 punkt pr. utgang fra switch aka. 1 ip adresse pr. kabel.

Da handler jeg meg en liten rull cat 6, takk for det! :)

Litt spent på trekkingen siden det var nokså trangt bare for coax-kabelen, men skal skru ned en gipsvegg som jeg enda ikke har sparklet, så antar jeg får det til da.

 

Benytter meg nok bare av den innebygde switchen i den trådløse routeren, bruker bare trådløst nå i huset og det går forsåvidt veldig smooth, men tenker det er grei å kable nå som jeg har mulighet.

 

Tror du jeg taper mye "coax-signal" på å gå gjennom 2 ekstra "tv-uttak-bokser" før jeg går coax -> TP?

 

 

Jeg ville ha installert som om du hadde fiber inn i leiligheten og ip-tv. Kjedelig å måtte bytte kabling når du får fiber om noen år. Så vidt jeg vet så slutter man å bygge ut/oppgradere coax etter 2017.

Takk for forslaget. Er litt i tvil da vi har felles get mtp. borettslag. Tror de spanderer visst det blir aktuellt i fremtiden? Evt. så har jeg ikke tenkt å bo her mer enn toppen 5 år.

Så har jeg også lagt coax kabel under gulvlist helt frem til den første tven på skissen (3 tv-uttaks-punkter) Ref. Oppsett V2.

Endret av Aaland
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at du har en splitter på veggkontakten din som deler coax kabelen i 2 - 1 til TV og 1 til modem?

Eller har du TV-dekoder med innebygd modem som du kobler nettverkskabel ut i fra?

 

Litt vanskelig å forstå utifra tegningene dine, da du ikke har oppført noe modem...

 

Hvis sistnevnte, trekk en coax og en nettverkskabel opp til 2. etasje.. Vil anta at du må ha en signalforsterker på coaxen mellom TV 1 og TV 2 og at du får koblet deg videre fra "hoveddekoderen" til neste dekoder i 2. etasje... Coaxen her kobler du vel da bare rett i dekoder 2, og ferdig med den..

 

Nettverk ut fra dekoder/modem, kobler du til en router og videre fra routeren, 1 kabel opp i 2. etasje, og til en switch som du kobler enhetene dine til... Skal ikke være noe verre enn det.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at du har en splitter på veggkontakten din som deler coax kabelen i 2 - 1 til TV og 1 til modem?

Eller har du TV-dekoder med innebygd modem som du kobler nettverkskabel ut i fra?

 

Litt vanskelig å forstå utifra tegningene dine, da du ikke har oppført noe modem...

 

Hvis sistnevnte, trekk en coax og en nettverkskabel opp til 2. etasje.. Vil anta at du må ha en signalforsterker på coaxen mellom TV 1 og TV 2 og at du får koblet deg videre fra "hoveddekoderen" til neste dekoder i 2. etasje... Coaxen her kobler du vel da bare rett i dekoder 2, og ferdig med den..

 

Nettverk ut fra dekoder/modem, kobler du til en router og videre fra routeren, 1 kabel opp i 2. etasje, og til en switch som du kobler enhetene dine til... Skal ikke være noe verre enn det.....

1# Jeg splitter coax kabelen hvor jeg skal inn på modemet. Førte den opp på skisse V2 i lilla "Router" da jeg ikke kom på nettopp navnet modem.

EDIT: Endret på skissen nå så det blir lettere å forstå :-)

 

2# Coaxkabelen blir vell bare skøytet fra boks til boks, er totalt strekk på 20 meter innad i leiligheten, så bør vell gå ok.

 

3# Tenker å bruke en dekoder i 1etg. og en dekoder i 2. etg. (49,- ekstra i mnd.) Så de plugger jeg bare i "Coax-uttaket".

 

Dersom jeg kobler coax i modemet i 2. etg vil jeg kunne gå direkte i Trådløs-Router og slippe unna med kun 1 nettverkskabel ned i 1.etg og 3 nettverkskabler i enheter oppe.

 

4# Litt noob ang. switch og router. Men kan jeg ha 1 stk router nede hvor det går 2 nettverkskabeler ut: 1 til tv og en opp til andre etasjen og inn i en switch? Vil alt fungere sammen da? (Tenker iom at routeren har en innebygd 4 veis switch, om det ikke blir kluss med "switch -> switch"

 

5# Bruker i hovedsak PLEX-mediasenter på min NAS. Så hele poenget med nettverkskablene i huset er kun for å streame PLEX fra NAS til TV 1. etg. og TV 2. etg.

Endret av Aaland
Lenke til kommentar

Har endret litt på tegningen din... Dette er et mer korrekt oppsett....

 

Splitteren må du vel sette på veggkontakten og så dra kabel fra den....(?)

Da blir det to coax kabler, en til modem og en til dekoder..

Etter modemet, kobler du til en router.. Koble TVen til routeren og dra en annen kabel opp i 2. etasje.. Hvis du skal ha WiFi der oppe, koble kabelen til en router i AP modus.. Hvis du ikke trenger å ha WiFi der oppe, så holder det med en switch...

 

Coax til TV/dekoder i 2. etasje, kobler du bare til veggen, hvis du har uttak der oppe, og kabelen er seriekobla fra inntaket i 1. etasje (Stipla linje. Ikke nøyaktig plassert)

 

Sånn jeg ser det for meg og har skjønt det, er dette beste måten å gjøre det på...

post-165802-0-77616100-1392401162_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...