Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp i fysikk!


Anbefalte innlegg

Hei, kan noen hjelp meg med dette?

 

Hvorfor kan bare lette atomkjerner fusjonere og hvorfor kan tunge atomkjerner fisjonere?

 

Fusjon: Har dette noe med at bindingsenergien mellom nukleonene i lette atomekjerner er så stor at det ikke er ''umulig'' for en annen kjerne å smelte sammen? (Selv om det kreves mye energi og høyt trykk?)

 

Kan noen fortelle meg dette på en forståelig måte :p ?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan bare lette atomkjerner fusjonere og hvorfor kan tunge atomkjerner fisjonere?

 

Hvis du vil ha energi ut av reaksjonen, så er det den veien du må gå. Ellers er det ikke noe umulig ved å fisjonere lettere kjerner, eller fusjonere tyngre.

 

Hadde det vært slik du sier, ville vi aldri hatt tyngre kjerner enn jern.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan bare lette atomkjerner fusjonere og hvorfor kan tunge atomkjerner fisjonere?

 

Hvis du vil ha energi ut av reaksjonen, så er det den veien du må gå. Ellers er det ikke noe umulig ved å fisjonere lettere kjerner, eller fusjonere tyngre.

 

Hadde det vært slik du sier, ville vi aldri hatt tyngre kjerner enn jern.

 

Forstår fortsatt ikke hvorfor bare lette kjerner kan fusjonere og tyngre kan fisjonere. Det er greit at det er slik, men hvorfor?

Lenke til kommentar

Tror jeg forstår det slik: Bare lette atomkjerner kan fusjonere fordi produktet av kjernene gir en atomkjerne med høyere bindingsenergi (Da faller nukleonene i en energibrønn, jo dypere, jo mer energi frigjøres). Bare tyngre atomkjerner kan fisjonere fordi de er så store at den elektriske frastøtningen får overtaket dersom atomkjernen blir forstyrret. Disse fisjonsfragmentene som oppstår har mindre masse på grunn av frigjort energi.

Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelp meg med dette?

 

Hvorfor kan bare lette atomkjerner fusjonere og hvorfor kan tunge atomkjerner fisjonere?

 

Fusjon: Har dette noe med at bindingsenergien mellom nukleonene i lette atomekjerner er så stor at det ikke er ''umulig'' for en annen kjerne å smelte sammen? (Selv om det kreves mye energi og høyt trykk?)

 

Kan noen fortelle meg dette på en forståelig måte :p ?

 

Takker for svar.

???

 

Alle atomkjerner kan i teorien fusjoneres. Uran er et resultat av atomkjerner som fusjoneres, (jeg tror det er bare i supernovaer), men jo "lettere" en kjerne er jo mer stabil og jo "tyngre" destod mer ustabil og derfor har man "fisjon".

 

Det er leeeenge siden jeg hadde fysikk så jeg kan være helt på bærtur.

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...