Gå til innhold

Fullfører 3 årig bachelor innenfor petroleumsteknologi nå til våren - bare ok karakterer. hva med jobb?


henrikrox

Anbefalte innlegg

 

 

Har du C i snitt stiller du helt greit ved jobbsøking. Skal du inn i oljeselskaper bør du ha mastergrad. Med bachelor har du mer enn nok utdanning til å søke på de jobbene oljeserviceselskapene tilbyr.

 

Husk at det er ikke nødvendigvis de jobbene som høres best ut som er de du vil trives best med.

Hva mener du her. At hvis jeg går master kan jeg få jobb onshore, mens jeg med en bachelor vil ha etter dine ord, ha mer enn nok utdanning for å jobbe offshore?

 

Hvis det er de du legger i Oljeserviceselskaper

 

Oljeservice inkluderer ofte offshore ja, men det er også muligheter til å jobbe onshore. Uansett er det relativt greit å komme seg onshore etter et par år om man ønsker det.

 

De 4 store i oljeservice er Schlumberger, Halliburton, Baker Hughes og Weatherford. Det er selvfølgelig muligheter i mindre selskap også, men det er disse 4 som vanligvis rasker med seg det meste av de nyutdannede studentene som går inn i oljeservice.

 

 

Vet ikke om jeg er helt enig. Du har National Oilwell Varco som er veldig stort, de har vel over 4000 ansatte i Norge med hovedkontor i Kristiansand med over 2000 der. De ansetter det meste av ingeniører over en lav sko. I tillegg har du Aker solutions, Cameron, FMC, Kongsberg osv osv som også går under oljeservice vil jeg tro. Om petroleumsteknologi er utdanningen for disse vet jeg ikke. Går vel mest i mekanisk og elektroingeniører.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Fullfører bachelorgraden nå til våren. Vurderer å gå 2 år til for å få masteren. Mrn litt lyst å komme meg i jobb og da jeg er 26 år.

 

Snittkarakteren min er en C. Har en del Ber noen Cer og 2 Der og 2 E.

 

Ville gjerne høre fra nyutdannende innenfor petroleumsfag hvor mye karakterene spilte inn for å få seg en jobb.

 

Grunnen til at jeg ikke har prestert så godt er fordi jeg har jobbet ca 20 timer i uka i tillegg til å være fulltidsstudent og hatt en samboer i en annen by.

 

Bør jeg være nervøs. Vet jo at mange har mye bedre karakterer enn meg

 

Hvordan gikk det ?

Lenke til kommentar

Dersom du timer jobbsøkingen din riktig kan du fint få deg jobb i oljeservice med karakterene du har. La meg utdype. Dersom det er god trøkk i bransjen, ansettes i perioder 'alt som kan krype og gå', såfremt du har en teknisk grad eller lignende. En kamerat av meg tok bachelor i petroleumsteknologi, prøvde så å få seg jobb noe som ikke gikk på grunn av dårlige tider. Han valgte derfor å fortsette med en master istedenfor, selv om han var lei skolen... Etter masteren hadde markedet snudd og folk med både master og bachelor fikk seg enkelt jobb (ca 2012). Ville gjort det samme. Prøvd å få meg jobb, tatt masteren hvis ikke. Spesielt hvis du vil jobbe på land er en master godt og ha.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du timer jobbsøkingen din riktig kan du fint få deg jobb i oljeservice med karakterene du har. La meg utdype. Dersom det er god trøkk i bransjen, ansettes i perioder 'alt som kan krype og gå', såfremt du har en teknisk grad eller lignende. En kamerat av meg tok bachelor i petroleumsteknologi, prøvde så å få seg jobb noe som ikke gikk på grunn av dårlige tider. Han valgte derfor å fortsette med en master istedenfor, selv om han var lei skolen... Etter masteren hadde markedet snudd og folk med både master og bachelor fikk seg enkelt jobb (ca 2012). Ville gjort det samme. Prøvd å få meg jobb, tatt masteren hvis ikke. Spesielt hvis du vil jobbe på land er en master godt og ha.

Hei

Var dette jeg endte opp med å gjøre. Uten toppkarakterer ble det vanskelig å få seg jobb nå i høst, nå skulle folk ha master. Så det svinger litt, dog mener mange at vi bare er inni en slump fortiden, og at det kan være bedring allerede neste år.

 

Så er i gang med masteren nå, så får vi bare se hvordan det går.

 

Forøvrig er jeg litt lei det karakterjaget. Noen mener det har 0 å si, andre mener at det teller. Jeg mener det teller, men syntes karakterer gir et skjevt bilde om kunnskap. Men det var bare en liten digresjon

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Jeg mener det teller, men syntes karakterer gir et skjevt bilde om kunnskap.

 

Hvordan mener du det gir et skjevt bilde om kunnskap?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...