Gå til innhold

Vekt nedgang


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurer på en ting.

7000 kalorier er jo 1kg fett, 14 000 kalorier er 2 kg fett. MEN, om man f.eks ligger i kaloribalanse fra mandag til torsdag, men deretter ligger 14 000 kalorier i underskudd fra fredag til søndag.. altså 14 000 kalorier i underskudd på 3 dager, kan man da gå ned 2 kg på 3 dager ?

hvis dere skjønnte :p hahaha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det kan man ikke. Teoretisk så kan vel en sterkt overvektig person som er ekstremt aktivt fredag-søndag ikke spiser muligens klare dette. Men sliter med å se hvordan noen skulle klart dette i praksis. Fettnedbrytning har som alt annet en makskapasitet.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Nei, det kan man ikke. Teoretisk så kan vel en sterkt overvektig person som er ekstremt aktivt fredag-søndag ikke spiser muligens klare dette. Men sliter med å se hvordan noen skulle klart dette i praksis. Fettnedbrytning har som alt annet en makskapasitet.

Men du! hvordan kan egentlig kroppen ha en makskapasitet for fettnedbrytning, når fett enkelt og greit er et energilager som kroppen bruker når kroppen ikke får i seg nok eller ikke noe energi i det hele tatt... Så hvis man tenker logisk sett så burde det jo egentlig gå, for jo mindre energi man får i seg, jo mer må kroppen hente fra energilageret(fettet) så jeg skjønner ikke hvordan kroppen kan ha makskapasitet..? Makskapasitet for vektøkning i form av fett/muskler kan jeg skjønne...

Lenke til kommentar

Dette varier fra person til person.

Når jeg slanket meg, så gikk jeg ned 2kg i uka de første 20 kiloene, altså fra 130 til 110 ish.

Mener å ha sett på slanke program, da med personer som var sikkert 2-3 ganger større enn hva jeg var på det verste, så hadde disse mål å gå ned 2kg om dagen nesten. Skal se om jeg finner kilder på det siste der.

Lenke til kommentar

Muligens, men homogent fra fett tap svært lite sannsynlig. Tarmsystemet per definisjon er ikke en del av kroppen og de fleste har en betydelig mengde innhold man kan tape vekt ifra, videre er det en del væsketap for de fleste samt tap av elektrolytter, og selvsagt fett og kroppsegne proteiner (muskler.)

 

Hvorav hvor mye som uteligger av fettvev avhenger av utgangspunkt(overvekt) trening status ++. Så 2-3kg utelukkende fra fettvev kan vel sterkt overvektige klare da mange rapporterer om et vekttap på 5-6kg den første uken som akkurat skyldes de faktorene jeg nevner.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Nei, det kan man ikke. Teoretisk så kan vel en sterkt overvektig person som er ekstremt aktivt fredag-søndag ikke spiser muligens klare dette. Men sliter med å se hvordan noen skulle klart dette i praksis. Fettnedbrytning har som alt annet en makskapasitet.

Men du! hvordan kan egentlig kroppen ha en makskapasitet for fettnedbrytning, når fett enkelt og greit er et energilager som kroppen bruker når kroppen ikke får i seg nok eller ikke noe energi i det hele tatt... Så hvis man tenker logisk sett så burde det jo egentlig gå, for jo mindre energi man får i seg, jo mer må kroppen hente fra energilageret(fettet) så jeg skjønner ikke hvordan kroppen kan ha makskapasitet..? Makskapasitet for vektøkning i form av fett/muskler kan jeg skjønne...

 

Vi er aldri 100% effektive og det er reaksjoner som må skje for at trgilyserider skal bli spaltet ned til frie fettsyrer for så bli fraktet til målcellene. Denne er rundt 60-70 kcal per kg fettvev.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det kan man ikke. Teoretisk så kan vel en sterkt overvektig person som er ekstremt aktivt fredag-søndag ikke spiser muligens klare dette. Men sliter med å se hvordan noen skulle klart dette i praksis. Fettnedbrytning har som alt annet en makskapasitet.

Men du! hvordan kan egentlig kroppen ha en makskapasitet for fettnedbrytning, når fett enkelt og greit er et energilager som kroppen bruker når kroppen ikke får i seg nok eller ikke noe energi i det hele tatt... Så hvis man tenker logisk sett så burde det jo egentlig gå, for jo mindre energi man får i seg, jo mer må kroppen hente fra energilageret(fettet) så jeg skjønner ikke hvordan kroppen kan ha makskapasitet..? Makskapasitet for vektøkning i form av fett/muskler kan jeg skjønne...

 

Vi er aldri 100% effektive og det er reaksjoner som må skje for at trgilyserider skal bli spaltet ned til frie fettsyrer for så bli fraktet til målcellene. Denne er rundt 60-70 kcal per kg fettvev.

 

 

Skjønner skjønner! Så man kan ikke si at "Det er umulig" ? Man kan altså gå ned så fort på så kort tid altså... Menmen, takk uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...