Gå til innhold

Skal på sesjon del 2, ønsker meg inn i forsvaret, men vet ikke hvor


Fx21

Anbefalte innlegg

Vært på en del øvelser med grensejegerene, det er absolutt dyktige jegere. Men det falt litt igjennom på erfaring siden det var mange som var forholdsvis ferske der.

Det er klart. Det blir også veldig mye fokus på politiutdanning/spesifikk grenseutdanning under utdannelses-halvåret, derfor vil jo de de fleste/alle andre jegeravdelinger nå et høyere nivå innenfor spesielt stridsteknikk.

 

Trådstarter: Dersom du kommer inn på Hærens befalsskole på Rena, så vil du få 2 veldig bra år. Hvis ikke, så virker du jo veldig innstilt på en av manøveravdelingene (PBN, 2BN, KESK). Du vil helt klart få en god en førstegangstjeneste der, med et godt grunnlag for videre tjeneste i Forsvaret om ønskelig.

 

Du skal heller ikke kimse av HMKG, de begynner å få mer og mer fokus på de riktige tingene i mine øyne. Spesielt den nyopprettede Patrulje- og skarpskyttertroppen er nok bra saker. De har ingen vakttjeneste utenfor slottet.

 

Dersom du ikke ønsker fallskjermjeger, men fortsatt en tøff fysisk tjeneste, foreslår jeg at du tar en titt på: Artillerijeger i ARTBN, Feltoperatør (Fjernoppklaring) i EBN, Kystjeger i KJK, Grensejeger på GSV, Minedykker i MDK, UB Jeger i HV (befalsskole).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(....), men nå kan det være at ledestilen min ikke skulle passe inn i BS, og dermed ikke komme inn, så da vil jeg ha en ordentlig fgtj. som backup.

Det aller aller aller viktigste er at du tar til deg læring. Både folk som er de fødte lederne i enhver venneflokk og de som aldri har forsøkt seg på å lede kan komme seg igjennom FOS, og begge kan også bli vraket om de klarer/ikke klarer å ta til seg læring. Om du er ydmyk og vet at du ikke kan en dritt uansett hvor naturlig alt har foregått tidligere slik at du dermed klarer å lære av egne feil & mangler skal du nok fint komme deg igjennom det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter: Dersom du kommer inn på Hærens befalsskole på Rena, så vil du få 2 veldig bra år. Hvis ikke, så virker du jo veldig innstilt på en av manøveravdelingene (PBN, 2BN, KESK). Du vil helt klart få en god en førstegangstjeneste der, med et godt grunnlag for videre tjeneste i Forsvaret om ønskelig.

Jeg satser på å komme inn på Hærens BS, men om hellet ikke skulle være med meg kommer jeg til å avtjene vanlig fgtj., deretter vil jeg fortsette med sivile studier, trolig innenfor økonomi.

 

 

 

Du skal heller ikke kimse av HMKG, de begynner å få mer og mer fokus på de riktige tingene i mine øyne. Spesielt den nyopprettede Patrulje- og skarpskyttertroppen er nok bra saker. De har ingen vakttjeneste utenfor slottet.

HMKG er sikkert bra for noen, men etter det jeg har lest på gamle tråder her på forumet, virker det som om HMKG fort blir ensidig. Nå er det vel forsvarets største avdeling, så som du sier, den har nok en del positivt med seg også!

 

 

 

Dersom du ikke ønsker fallskjermjeger, men fortsatt en tøff fysisk tjeneste, foreslår jeg at du tar en titt på: Artillerijeger i ARTBN, Feltoperatør (Fjernoppklaring) i EBN, Kystjeger i KJK, Grensejeger på GSV, Minedykker i MDK, UB Jeger i HV (befalsskole).

Om jeg ikke har misforstått, man trenger vel å søke særs for hver av de grenene du lister opp (utenom GSV?), og dra på eget opptak? Jeg kommer til å søke der det er mulig for meg, så om jeg skulle finne ut til våren at det er noe jeg ikke ønsker, vil jeg trekke søknaden min. Jeg er litt usikker på komboen med å søke fallskjermjeger og BS samtidig, da jeg har forstått det slik at opptaket til BS foregår frem til begynnelsen av Juli, og opptaket til fallskjermjeger begynner i midten av Juli? Dessuten er vel sannsyneligheten for å komme inn på fallskjermjeger adskillig mindre enn muligheten for å komme inn på BS, så jeg ser ikke helt hvordan jeg skal stryke på sistnevnte, men komme inn som fallskjermjeger.

 

Jeg må innrømme at mange av dimmefilmene på YT er svært gode. Blant annet denne fra luftvernet!

 

Jeg er forresten litt usikker på hvordan jeg skal søke til BS. Når jeg trykker meg inn på forsvarets sider og velger "Søk om opptak til BS" kommer jeg til denne linken, når jeg skal velge hvor jeg skal søke får jeg opp følgende alternativ:

 

 

uPSvUCT.png

 

 

 

Litt usikker på hva de ulike utdanningene går ut på, og jeg finner ikke noe særlig om det på forsvarets sider. Noen som kan utdype? Når jeg er ferdig på vgs. vil jeg ha fordypning i s1+s2/r1 matematikk, dermed vil linjer hvor jeg kan få fagbrev på, og de som krever r2, være utelukket.

Endret av iWeedle
Lenke til kommentar

Om du er ydmyk og vet at du ikke kan en dritt uansett hvor naturlig alt har foregått tidligere slik at du dermed klarer å lære av egne feil & mangler skal du nok fint komme deg igjennom det ;)

Ydmyk kan jeg nok være i en hverdag, men om man blir utsatt for lignende utfordringer som ved opptak til fallskjermjeger, kan nok irritasjonen komme etterhvert. Hvordan er opptaket forresten? Har det, i likhet med en del andre opptak, en helvetesuke hvor man blir presset til maks, og får minimalt med søvn og næringstilførsel?

Lenke til kommentar

 

Om du er ydmyk og vet at du ikke kan en dritt uansett hvor naturlig alt har foregått tidligere slik at du dermed klarer å lære av egne feil & mangler skal du nok fint komme deg igjennom det ;)

Ydmyk kan jeg nok være i en hverdag, men om man blir utsatt for lignende utfordringer som ved opptak til fallskjermjeger, kan nok irritasjonen komme etterhvert. Hvordan er opptaket forresten? Har det, i likhet med en del andre opptak, en helvetesuke hvor man blir presset til maks, og får minimalt med søvn og næringstilførsel?

 

Ja.

Og flere detaljer får du ikke ut av meg angående selve opptaket :wee:

Skulle det være derimot være interesse angående tips og triks eller deling av erfaring ellers så er det bare å spørre

 

EDIT: Angående søknaden er det hærens operativ (Rena) du ønsker.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

 

EDIT: Angående søknaden er det hærens operativ (Rena) du ønsker.

Burde jeg sette opp flere alternativ? :p

 

Uff det var vanskelig spørsmål.. Tør ikke svare, for jeg aner ikke hva jeg ville gjort selv.

Hva om det man putter på andre sårt trenger mannskap og de bare "låner" litt mannskap fra andre opptakskøer som egentlig hadde kommet inn på førstevalget? Har vært en del konspirasjonsteorier rundt det tidligere på FOS, hehe.

Selv hadde kaaaanskje tatt MP på andre om jeg hadde puttet noe på andre

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Hvordan er luftforsvarets operativ i forhold til hærens? MP er vel også et alternativ, ja.

Nei, bare nei.

Verneplikten i hæren er større fysisk påkjenning enn befalsskolen i luft. Ledelsesmessig er det like vanskelig, for man kan diskutere om at å motivere vernepliktige til tjeneste som innebærer mye venting og dødtid muligens er minst like om ikke mer problematisk/vanskelig.

 

Edit: verdt å vite at hærens BS bruker luft BS sine teoribøker. Så selve ledelsesteorien er like bra eller bedre, men tjenesten i seg selv er ikke noe for deg.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

 

 

Hva om det man putter på andre sårt trenger mannskap og de bare "låner" litt mannskap fra andre opptakskøer som egentlig hadde kommet inn på førstevalget? Har vært en del konspirasjonsteorier rundt det tidligere på FOS, hehe.

Da står jeg vel egentlig igjen bare om å bestemme meg om å søke

1. Hærens BS

2. MP

 

Eller bare HBS! :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva om det man putter på andre sårt trenger mannskap og de bare "låner" litt mannskap fra andre opptakskøer som egentlig hadde kommet inn på førstevalget? Har vært en del konspirasjonsteorier rundt det tidligere på FOS, hehe.

Da står jeg vel egentlig igjen bare om å bestemme meg om å søke

1. Hærens BS

2. MP

 

Eller bare HBS! :p

 

Er for tiden UB-korporal i Luftforsvaret, og kan bekrefte en del utsagn her. Mye ventetjeneste (er selv vaktkommandør for en vakt og sikrings-tropp) men når det først brenner på dass så er det action og drill det går på. Men har skrapet sammen en del info om de forskjellige tjenestene, så hvis du har flere spørsmål er det bare å kaste ut!

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva om det man putter på andre sårt trenger mannskap og de bare "låner" litt mannskap fra andre opptakskøer som egentlig hadde kommet inn på førstevalget? Har vært en del konspirasjonsteorier rundt det tidligere på FOS, hehe.

Da står jeg vel egentlig igjen bare om å bestemme meg om å søke

1. Hærens BS

2. MP

 

Eller bare HBS! :p

 

Om du i det hele tatt synes MP kunne vært spennende det også så behold det på andre; kan umulig være noen skade det.

Jeg kom på nå at jeg faktisk selv klarte å søke feil rekkefølge og kom inn på MP eller noe lignende på FOS, men de er veldig hjelpsomme der, så jeg fikk byttet til hær operativ samme dagen (andre dagen på Kjevik) som jeg fant ut hva jeg hadde gjort uten noen som helst problemer.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Er for tiden UB-korporal i Luftforsvaret, og kan bekrefte en del utsagn her. Mye ventetjeneste (er selv vaktkommandør for en vakt og sikrings-tropp) men når det først brenner på dass så er det action og drill det går på. Men har skrapet sammen en del info om de forskjellige tjenestene, så hvis du har flere spørsmål er det bare å kaste ut!

Tror jeg har fått svar på det meste, men om det er noe jeg skulle komme til å lure på, vil jeg ikke nøle med å ta kontakt! :pForresten: Det blir vel kanskje et litt rart spørsmål, men "Hva var det som gjorde at du valgte å søke deg til Luftforsvaret? Og var det annerledes enn du hadde forventet?"

 

 

Om du i det hele tatt synes MP kunne vært spennende det også så behold det på andre; kan umulig være noen skade det.

Vet ikke helt om jeg vil si at det er "spennende", men "greit" kan det nok være. Jeg har ikke planer om å ende som politi, og det som står på forsvarets sider minner litt om en kort politiutdanning. Nå kan det alltids være at jeg misforstår! :p

 

Jeg kom på nå at jeg faktisk selv klarte å søke feil rekkefølge og kom inn på MP eller noe lignende på FOS, men de er veldig hjelpsomme der, så jeg fikk byttet til hær operativ samme dagen (andre dagen på Kjevik) som jeg fant ut hva jeg hadde gjort uten noen som helst problemer.

Regner med du har kommet deg gjennom BS nå, så hvordan var opplegget? Føler du at det var "verdt" å bruke to år på BSen? Jeg står i tvilen om det er verdt å bruke to år på det selv, da jeg er mest gira på å komme i gang med sivil utdanning snarest! Hva var det som gjorde at du valgte HBS og har det noe med de planene du hadde/har for fremtiden/utdanning? Hehe! :)

Endret av iWeedle
Lenke til kommentar

 

Tror jeg har fått svar på det meste, men om det er noe jeg skulle komme til å lure på, vil jeg ikke nøle med å ta kontakt! :p Forresten: Det blir vel kanskje et litt rart spørsmål, men "Hva var det som gjorde at du valgte å søke deg til Luftforsvaret? Og var det annerledes enn du hadde forventet?"

Jeg ville ha en ett-årig ledelsesutdanning, og leste veldig mye bra om Luftforsvaret sin. Jeg hadde heller ingen planer om å fortsette i Forsvaret etter førstegangstjenesten, så UB-kurs passet egentlig perfekt. Jeg var ikke klar over denne muligheten før jeg kom på sesjon del 2 (var egentlig supergira på Panser eller stormsoldat) og fikk anbefalt fra sesjonsoffiseren at jeg skulle søke. Men om jeg hadde fått valget den dag i dag, så hadde jeg søkt UB-jeger i Heimevernet :)

Når det gjelder utdanningsdelen var den veldig bra. Jeg har fått god opplæring i mange forskjellige disipliner, men får dessverre liten mulighet til å benytte de nå, annet enn utdanning av vaktlagene. Så det er litt synd!

Men om du vil søke UB, søk UB-jeger i Heimevernet! Har snakket med flere som har vært der, og det høres veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Regner med du har kommet deg gjennom BS nå, så hvordan var opplegget? Føler du at det var "verdt" å bruke to år på BSen? Jeg står i tvilen om det er verdt å bruke to år på det selv, da jeg er mest gira på å komme i gang med sivil utdanning snarest! Hva var det som gjorde at du valgte HBS og har det noe med de planene du hadde/har for fremtiden/utdanning? Hehe! :)

Jeg kom på nå at jeg faktisk selv klarte å søke feil rekkefølge og kom inn på MP eller noe lignende på FOS, men de er veldig hjelpsomme der, så jeg fikk byttet til hær operativ samme dagen (andre dagen på Kjevik) som jeg fant ut hva jeg hadde gjort uten noen som helst problemer.

 

Nå har jeg vel snakket med deg en del tidligere på PM, og jeg står fast med alt fortsatt. Det er ingen ting jeg vil anbefale høyere enn hærens befalsskole. Ingen ting vil få deg til å vokse mer, og du har derfor utrolig nytte av det uansett hva du måtte gjøre i fremtiden. Dessuten veldig bra på CV.

Også verdt å nevne at pengene jeg tjente opp ila. et par år i forsvaret gjør at jeg fortsatt kommer til å ha penger på bok selv etter fem år utdanning uten deltidsjobb. Det bedrer på livskvaliteten.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg sku nevne at de mest sannsynlig kommer til å sette "førekort klasse B" som et krav til neste år. Det var ikke det i år og det er visstnok veldig problematisk med hvor fordelinga på befalet blir da, det eneste du kan bli befal i uten førerkort er vel fordypning innenfor patrulje mener jeg å huske. :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror egentlig vi kan si case closed. :p

 

Tusen takk for all hjelp!

 

Jeg kom forresten på et siste spørsmål :p

 

Også verdt å nevne at pengene jeg tjente opp ila. et par år i forsvaret gjør at jeg fortsatt kommer til å ha penger på bok selv etter fem år utdanning uten deltidsjobb. Det bedrer på livskvaliteten.

 

Såvidt jeg har forstått det tjener man ~50 000 første året på BS, og ~300 000 andre året. Nå er ikke jeg gira på BS for pengenes skyld, men det kan likevel være greit å vite hvor mye jeg kommer til å tjene. Første året er vel skattefritt, dvs. at bruttoinntekt = nettoinntekt, men da jeg tjener 300 000, vil jeg nok måtte skatte nærmere 30%, om det ikke er enda mer, ettersom jeg har en del goder som gratis leilighet og mat?

Endret av iWeedle
Lenke til kommentar

Tror egentlig vi kan si case closed. :p

 

Tusen takk for all hjelp!

 

Jeg kom forresten på et siste spørsmål :p

 

Også verdt å nevne at pengene jeg tjente opp ila. et par år i forsvaret gjør at jeg fortsatt kommer til å ha penger på bok selv etter fem år utdanning uten deltidsjobb. Det bedrer på livskvaliteten.

 

Såvidt jeg har forstått det tjener man ~50 000 første året på BS, og ~300 000 andre året. Nå er ikke jeg gira på BS for pengenes skyld, men det kan likevel være greit å vite hvor mye jeg kommer til å tjene. Første året er vel skattefritt, dvs. at bruttoinntekt = nettoinntekt, men da jeg tjener 300 000, vil jeg nok måtte skatte nærmere 30%, om det ikke er enda mer, ettersom jeg har en del goder som gratis leilighet og mat?

Hva du tjener varierer på hvor du havner og hva du gjør. Grunnlønnen på et sted mellom 250-300.000 er hos mange kun halvparten av det man har fått før skatt grunnet overtid og feltdøgn.

Messeforlegning: 1700 i måneden

3 måltider om dagen (gratis i felt): 90,- dagen

Skatt; 36-38% (Men første halvåret sikkert ikke mer enn 22%)

 

Noe som tilsier at man kan ende opp med 300.000 etter skatt og alle utgifter om man er særdeles flink til å spare.

Varierer fra person til person, Hatt kollegaer som har både tjent mer og mindre i pliktåret

 

Som du sa; ikke la lønn være en motivasjon, men heller ikke la det være avskrekkende

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

 

 

EDIT: Angående søknaden er det hærens operativ (Rena) du ønsker.

Burde jeg sette opp flere alternativ? :p

 

Uff det var vanskelig spørsmål.. Tør ikke svare, for jeg aner ikke hva jeg ville gjort selv.

Hva om det man putter på andre sårt trenger mannskap og de bare "låner" litt mannskap fra andre opptakskøer som egentlig hadde kommet inn på førstevalget? Har vært en del konspirasjonsteorier rundt det tidligere på FOS, hehe.

Selv hadde kaaaanskje tatt MP på andre om jeg hadde puttet noe på andre

 

 

Fikk i dag min bekreftelse for søknad om utdanning i forsvaret, hvor jeg fikk beskjed om å sende inn vitnemål o.l. Her stod også mine 5(!) valg i prioritert rekkefølge, HBS først med luft på andrevalg etterfulgt av UB, Etteretning og MP. Burde jeg ringe vernepliktsverket for å kutte ned til kun en, da jeg egentlig kun ønsker HBS?

Endret av Julibj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...