Gå til innhold

Hvor kjøpe DAC (Dolby/DTS@HDMI -> analog lyd til 5+1 høytallere)


Anbefalte innlegg

Har PS3 men ingen lydanlegg bortsatt fra kilden (PS3) via HDMI inn i TVen sammen med bildet. Da får jeg 2.1 lyd tenker jeg. Det er selvsagt ganske så labert med tanke på film som leveres i 5.1 Dolby og/eller DTS. Og det høres akkurat like ille ut - skiller nesten ikke tale på film.

 

Så da tenkte jeg å skaffe meg noe som jeg kan plugge HDMI kabelen inn og føre ut vanlig analog (forsterket) lydsignal til 5+1 høytallere jeg skal skaffe.

 

Jeg har skjønt at det er en receiver jeg skal ha.

 

Det som skremmer meg litt er flesteparten av disse hvis ikke alle som en, har skikkelig "bloat" med funksjoner jeg aldri kommer til å trenge. Er det normalt?

 

Jeg trenger vel i prinsippet bare funksjon der man tar lyd-delen av HDMI signalen som kommer inn, sender denne gjennom en form for DAC, og sender videre til høytallerelementer. Er alt det andre man får med en receiver å påregne som forventet, eller finnes det anlegg som kun gjør det jeg trenger?

 

ER vant med modulæritet med f.e. PCer, der man utvider funksjonalitet modul for modul, men ser at hjemmekinofronten gir stor F i denne tankegangen. Greit nok, men altså, er det en receiver jeg skal ha, og har jeg ikke andre muligheter? Søk på "HDMI 5.1 DAC" viser ikke mye, men bl.a. følgende som var jo interessant:

 

http://www.ambery.com/hdautorcasts.html

 

Er det vits med slikt, eller er det bare å handle en bra 5.1 receiver?

Endret av Amn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye tenker du å spandere på dette?

 

Du får helt greie surroundpakker, hvor du kobler ps3 direkte til surroundforsterkeren, som vil gi deg bra oppgradering av lyden.

 

Skal du til med egen DAC vil jeg si det er for å kjøre tokanals lyd og lytte til musikk. Selvsagt kan du kjøpe egen DAC som da overgår recieverens, men da må også resten av høyttalere og reciever stå i stil og vi snakker en annen prisklasse.

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens.

 

Har ikke tenkt pris enda...

 

Trenger faktisk dette mest til film, og spesielt talekanalen, for med stereoen jeg har nå er det triste saker. PS3 mixer selvsagt 5.1 ned til stereo, men det duger ikke for tale etter min mening.

 

Så det må være en surround-DAC, men den trenger ikke dekode Dolby/DTS, det gjør PS3. Så den må ta inn PCM og ha utgang for 5.1 lydoppsett.

 

Det hjemmekinoanlegget så ikke så verst ut, og det var BILLIG.

 

Var i utgangspunktet interessert i om det fantes rene DAC produkter, uten alt det man putter inn som gjør det til en receiver.

Endret av Amn
Lenke til kommentar

Om ønsket er billigst mulig, skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha en ekstern DAC. Den innebygde i det anlegget som er linket over vil nok være helt ok. Mange av de nye surround-recieverne har begynt å benytte ok DACer, så det skal ikke være der du har mest å hente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...