Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Økonomi- og virksomhetsstyring (BI 2014)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er regningen du sliter med, ville jeg gjort arb.krav 4-7 igjen, og tatt for meg pensumbøker fra tidligere fag, da mye er gjennomgått i tidligere.

Bør ikke utelate arb.krav 3. Vår foreleser anbefalte å kunne arb.krav 3 i søvne. Om vi gjorde det kunne vi mest sannsynlig klare budsjetteringsoppgavene på eksamen også.
Lenke til kommentar

 

Om det er regningen du sliter med, ville jeg gjort arb.krav 4-7 igjen, og tatt for meg pensumbøker fra tidligere fag, da mye er gjennomgått i tidligere.

Bør ikke utelate arb.krav 3. Vår foreleser anbefalte å kunne arb.krav 3 i søvne. Om vi gjorde det kunne vi mest sannsynlig klare budsjetteringsoppgavene på eksamen også.

 

Stemmer! Hadde fått det for meg at det kun var teorispørsmål på dette arbeidskravet :huh:

Skal selv pugge ekstra på dette, takk for tips Nimrad :)

Endret av Direct
Lenke til kommentar

Enig med deg over her at det er mye forskjellig på eksamenene, dette må jo være den eksamen på BI med MINST som går igjen? Synes det er et nytt emne på hver eksamen...

 

Jeg prøver nå å lage en oversikt over budsjettering, resultat, KS osv. Er det noen som har et par lure tips i erme angående dette? For eksempel lurer jeg på hva som er de prinsippielle forskjellene på direkte og indirekte KS, samt generelt hva som skal med og ikke med i de forskjellige budsjettene.

 

Håper virkelig det er noen luringer her som kan hjelpe meg :)

 

Til deg som sliter med teori er mitt beste tips å lese gjennom tidligere fasiter og arbeidskrav, er mange teorispørsmål her - så hvis du pugger dette vil jeg tro du er safe på i VERSTE fall 80 - 90 % av teorispørsmålene.

Lenke til kommentar

Enig med deg over her at det er mye forskjellig på eksamenene, dette må jo være den eksamen på BI med MINST som går igjen? Synes det er et nytt emne på hver eksamen...

 

Jeg prøver nå å lage en oversikt over budsjettering, resultat, KS osv. Er det noen som har et par lure tips i erme angående dette? For eksempel lurer jeg på hva som er de prinsippielle forskjellene på direkte og indirekte KS, samt generelt hva som skal med og ikke med i de forskjellige budsjettene.

 

Håper virkelig det er noen luringer her som kan hjelpe meg :)

 

Til deg som sliter med teori er mitt beste tips å lese gjennom tidligere fasiter og arbeidskrav, er mange teorispørsmål her - så hvis du pugger dette vil jeg tro du er safe på i VERSTE fall 80 - 90 % av teorispørsmålene.

Sant at det er mye, men jeg klarer heldigvis se hele oversikten. Pensum er ikke sååå enormt. Tenker å lage et sammendrag i løpet av dagen hvos jeg skriver om all teorien jeg tror vi kan få og så bare øve på den i morgen så den sitter :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med deg over her at det er mye forskjellig på eksamenene, dette må jo være den eksamen på BI med MINST som går igjen? Synes det er et nytt emne på hver eksamen...

 

Jeg prøver nå å lage en oversikt over budsjettering, resultat, KS osv. Er det noen som har et par lure tips i erme angående dette? For eksempel lurer jeg på hva som er de prinsippielle forskjellene på direkte og indirekte KS, samt generelt hva som skal med og ikke med i de forskjellige budsjettene.

 

Håper virkelig det er noen luringer her som kan hjelpe meg :)

 

Til deg som sliter med teori er mitt beste tips å lese gjennom tidligere fasiter og arbeidskrav, er mange teorispørsmål her - så hvis du pugger dette vil jeg tro du er safe på i VERSTE fall 80 - 90 % av teorispørsmålene.

Den eneste forskjellen mellom indirekte og direkte er hvordan du regner ut kontantstrøm for operasjonelle aktiviteter/driftsaktiviteter. KS for finansiering og investering er det samme.

 

På indirekte metode henter du ut informasjon fra balansen og resultatet, og kommer fram til kontantstrømmen vha dette..Du må bl.a se på resultat, lev.gjeld, kundefordringer, varelager, skatt, renter osv.. hvordan du gjør det må du nesten finne ut av selv..

På direkte metode regner du ut innbetalinger og utbetalinger fra virksomheten direkte for hver inn- og utbetalingspost, du regner altså ut alle penger som går inn og ut av bedriften.

 

En viktig ting å huske på når det gjelder kontantstrøm er å tenke på når vi får innbetalt eller utbetalt pengene. Dersom det feks står at alt salg skjer på en halv måneds kreditt, og bedriften har 2000 000 i salgsinntekter for januar, vil 2 000 000 gå i resultatet, fordi vi faktisk har solgt varer for 2 mill. Men pengemessig/kontantmessig har vi bare fått inn 1000 000, fordi resten av kundene betaler i februar.. Kontantstrømmen vil dermed ikke være det samme som resultatet.

 

Avskrivninger er heller ikke med i kontantstrømmen, fordi dette er ikke tap i form av penger, men i form av verdier. Bedriften går ikke til banken og betaler 50 000 for avskrivningen på maskinen deres, den bare synker i verdi. Avskrivninger skal derimot være med i resultatbudsjettet

Endret av olebrum123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Enig med deg over her at det er mye forskjellig på eksamenene, dette må jo være den eksamen på BI med MINST som går igjen? Synes det er et nytt emne på hver eksamen...

 

Jeg prøver nå å lage en oversikt over budsjettering, resultat, KS osv. Er det noen som har et par lure tips i erme angående dette? For eksempel lurer jeg på hva som er de prinsippielle forskjellene på direkte og indirekte KS, samt generelt hva som skal med og ikke med i de forskjellige budsjettene.

 

Håper virkelig det er noen luringer her som kan hjelpe meg :)

 

Til deg som sliter med teori er mitt beste tips å lese gjennom tidligere fasiter og arbeidskrav, er mange teorispørsmål her - så hvis du pugger dette vil jeg tro du er safe på i VERSTE fall 80 - 90 % av teorispørsmålene.

Den eneste forskjellen mellom indirekte og direkte er hvordan du regner ut kontantstrøm for operasjonelle aktiviteter/driftsaktiviteter. KS for finansiering og investering er det samme.

 

På indirekte metode henter du ut informasjon fra balansen og resultatet, og kommer fram til kontantstrømmen vha dette..Du må bl.a se på resultat, lev.gjeld, kundefordringer, varelager, skatt, renter osv.. hvordan du gjør det må du nesten finne ut av selv..

På direkte metode regner du ut innbetalinger og utbetalinger fra virksomheten direkte for hver inn- og utbetalingspost, du regner altså ut alle penger som går inn og ut av bedriften.

 

En viktig ting å huske på når det gjelder kontantstrøm er å tenke på når vi får innbetalt eller utbetalt pengene. Dersom det feks står at alt salg skjer på en halv måneds kreditt, og bedriften har 2000 000 i salgsinntekter for januar, vil 2 000 000 gå i resultatet, fordi vi faktisk har solgt varer for 2 mill. Men pengemessig/kontantmessig har vi bare fått inn 1000 000, fordi resten av kundene betaler i februar.. Kontantstrømmen vil dermed ikke være det samme som resultatet.

 

Avskrivninger er heller ikke med i kontantstrømmen, fordi dette er ikke tap i form av penger, men i form av verdier. Bedriften går ikke til banken og betaler 50 000 for avskrivningen på maskinen deres, den bare synker i verdi. Avskrivninger skal derimot være med i resultatbudsjettet

 

 

takk for svar Olebrum, men er du sikker på at avskrivinger ikke er med i noen av metodene for KS? Jeg trodde det var med i indirekte, der dette er en del av selvfinansiering fra drift.

Resultat + avskrivninger + skatt = selvfinansiering fra drift?

Lenke til kommentar

Ellers er det også en del tall jeg ikke finner utregninger til fra eksamenene, skriver en liste her dersom noen av dere vet og kanskje har lyst til å forklare :) ?

Vår 2011:

3) hvordan funker den utregninger som heter Kontroll i fasiten?
3b) Hvorfor påvirker ikke avskrivninger KS (har kanskje fått svar på dette ovenfor, der Ole Brum skriver at avskrivninger ikke påvirker KS fordi dette ikke er snakk om penger, men bokførte verdier...)

 

Høst 2013:

4b) budsjettert salg, hvor får de tallet fra? er også en del andre tall her som jeg synes de får fra "intet", blandt annet april - disse tallene stemmer jo ikke med de andre logisk regnet?

5 - akkumulerte avskrivinger? Disse tallene blir feil når jeg regner, både 4.800.000 * 0,1 og 2.850.000 * 0,1 blir jo feil svar??

 

Vår 2013:

3) KS fra finans --> 1. 076.000 hvor kommer dette tallet fra?

 

HJELP :hmm:

Lenke til kommentar

Avskrivninger er plusset med resultatet fordi det tallet du får fra resultatet er trukket fra avskrivninger. Siden avskrivninger ikke påvirker kontantstrømmen, må du dermed reversere det..

vanskelig å forklare, men dersom du ikke hadde plusset på avsrkvingene igjen og bare brukt resultatet, ville utgangspunktet vært mindre og hele kontantstrømmen blitt påvirket, noe det ikke skal

 

Kontroll: Det du har trukket fra kassekreditten + det du har trukket fra bank/kontanter, skal bli det samme som kontantstrømmen din.

 

Siden kassekreditten har minket til 100, har vi fått en reduksjon på 1600 (dvs betalt inn 1600 fordi dette er en gjeldskonto), og trukket 40 kr fra kontant/bank.

 

1600 - 40 = 1560, og det stemmer med kontantstrømmen

 

KS fra finans.aktiviteter: Les teksten nøye, dette er veldig rett fram:

 

Utbetaling utbytte: - 140 000

Nedbetaling LG: - 936 000

= -1076 000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Et spm angående oppgave 3a) V11

 

Hvor kommer "reduksjon av andre fordringer" på 80 fra?

Forskuddsbetalt lønn!

 

Jeg har et spørsmål angående KS i oppgave 6 Vår 2012:

 

Hvordan regner man Økning i arbeidskapital uten BM og KK??

 

og til dere som er proffe på KS - hvordan vet dere at det er akkurat disse postene som skal regnes med i KS? Jeg hadde satt opp dobbelt så mange før jeg tok en titt på fasiten og så det luresvaret der :nei:

Lenke til kommentar

 

Hei! Et spm angående oppgave 3a) V11

 

Hvor kommer "reduksjon av andre fordringer" på 80 fra?

Forskuddsbetalt lønn!

 

Jeg har et spørsmål angående KS i oppgave 6 Vår 2012:

 

Hvordan regner man Økning i arbeidskapital uten BM og KK??

 

og til dere som er proffe på KS - hvordan vet dere at det er akkurat disse postene som skal regnes med i KS? Jeg hadde satt opp dobbelt så mange før jeg tok en titt på fasiten og så det luresvaret der :nei:

 

Differansen i IB UB forskuddsbetalt lønn er jo 120?

Lenke til kommentar

Avskrivninger er plusset med resultatet fordi det tallet du får fra resultatet er trukket fra avskrivninger. Siden avskrivninger ikke påvirker kontantstrømmen, må du dermed reversere det..

vanskelig å forklare, men dersom du ikke hadde plusset på avsrkvingene igjen og bare brukt resultatet, ville utgangspunktet vært mindre og hele kontantstrømmen blitt påvirket, noe det ikke skal

 

Kontroll: Det du har trukket fra kassekreditten + det du har trukket fra bank/kontanter, skal bli det samme som kontantstrømmen din.

 

Siden kassekreditten har minket til 100, har vi fått en reduksjon på 1600 (dvs betalt inn 1600 fordi dette er en gjeldskonto), og trukket 40 kr fra kontant/bank.

 

1600 - 40 = 1560, og det stemmer med kontantstrømmen

 

KS fra finans.aktiviteter: Les teksten nøye, dette er veldig rett fram:

 

Utbetaling utbytte: - 140 000

Nedbetaling LG: - 936 000

= -1076 000

Takk for gode forklaringer, har lurt på det samme :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Eksamen høst 2013 oppgave 4

Hvordan kommer man frem til budsjettert salg FV?

tidlig post:

 

For å finne dette må man først finne enhetskostnaden:

Enheter pr 01.01 70.000(ferdigvarer)/2000(IB beholdning) = 35(enhetskostnad)

 

Tilvirkningskost = 350.000

Enhetskost 35

350.000/35=10.000 enheter

Takk!! :) nå står jeg fast på hvordan man beregner råvareinnsatsen? Hvilket tall skal jeg bruke?

 

da tar du 4 (råvareinnsats for per enhet ferdigvarer) x nøvendig produksjon i måneden (som du fant for ferdigvarer)

 

4x15500 = 62000

 

Hvordan finner man budsjettert salg FV og råvarer for april?

 

håper virkelig ikke en slik oppgave kommer på eksamen...

Lenke til kommentar

 

 

Hei! Et spm angående oppgave 3a) V11

 

Hvor kommer "reduksjon av andre fordringer" på 80 fra?

Forskuddsbetalt lønn!

 

Jeg har et spørsmål angående KS i oppgave 6 Vår 2012:

 

Hvordan regner man Økning i arbeidskapital uten BM og KK??

 

og til dere som er proffe på KS - hvordan vet dere at det er akkurat disse postene som skal regnes med i KS? Jeg hadde satt opp dobbelt så mange før jeg tok en titt på fasiten og så det luresvaret der :nei:

 

Differansen i IB UB forskuddsbetalt lønn er jo 120?

 

Du får

-200 (økn varelager)

- 400 (økn kundefordr)

- 120 (forskudd lønn

+ 200 (forskudd husleie)

+100 (lev gjeld)

-50 (skyldig lønn)

+30 (anne kg)

= -440 (påvirker KS negativt)

Lenke til kommentar

våren 2012:

 

Gjennomsnittlig kundekredittid og leverandørkredittid: hvordan får fasiten 27 og 25 dager? Jeg har prøvd med både 2,4,6 og 8 desimaler, og man får uansett 0,0002 til svar. Skal man liksom alltid gange med en evig desimaler for å få andelen i dager?

Lenke til kommentar

våren 2012:

 

Gjennomsnittlig kundekredittid og leverandørkredittid: hvordan får fasiten 27 og 25 dager? Jeg har prøvd med både 2,4,6 og 8 desimaler, og man får uansett 0,0002 til svar. Skal man liksom alltid gange med en evig desimaler for å få andelen i dager?

Kundefordringer og Lev. gjeld er oppført i 1000. Altså må du gange de med 1000.

 

Du tar gjennomsnittlig kundefordringer ((3600+4000)/2 = 3.800(.000)

 

Så deler du dette på Salgsinntekter inkl. mva. (40.000.000 * 1,25) = 50.000.000

 

Altså: 3.800.000/50.000.000 = 0,076

Så ganger du dette med antall dager, som her er 360.

0,076 * 360 = 27,36 dager.

Svaret i fasit burde dog vært 28 dager, da man jo ikke kan runde av en dag nedover...

Endret av Mamozinho
Lenke til kommentar

 

Enig med deg over her at det er mye forskjellig på eksamenene, dette må jo være den eksamen på BI med MINST som går igjen? Synes det er et nytt emne på hver eksamen...

 

Jeg prøver nå å lage en oversikt over budsjettering, resultat, KS osv. Er det noen som har et par lure tips i erme angående dette? For eksempel lurer jeg på hva som er de prinsippielle forskjellene på direkte og indirekte KS, samt generelt hva som skal med og ikke med i de forskjellige budsjettene.

 

Håper virkelig det er noen luringer her som kan hjelpe meg :)

 

Til deg som sliter med teori er mitt beste tips å lese gjennom tidligere fasiter og arbeidskrav, er mange teorispørsmål her - så hvis du pugger dette vil jeg tro du er safe på i VERSTE fall 80 - 90 % av teorispørsmålene.

Sant at det er mye, men jeg klarer heldigvis se hele oversikten. Pensum er ikke sååå enormt. Tenker å lage et sammendrag i løpet av dagen hvos jeg skriver om all teorien jeg tror vi kan få og så bare øve på den i morgen så den sitter :)

 

Kan du legge det ut her ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...