Gå til innhold

Hjelp til å komme over 4,5 ghz med 4770K på vann.


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg lurer på om dere har noen lure tips på hvordan jeg kan komme meg opp til 4,6 eller 4,7 med min 4770K. Har den stabil og fin på 4,5 med 1,31 vcore og ram klokket ned til 1300mhz. Temps er maks 80 med dataen i et skap.

 

Det virker som om jeg ikke får den stabil på 4,6 selv om jeg har gitt den opp til 1,375 vcore ca. Temperaturer har knapt vært over 80 på noe tidspunkt. Jeg får feilmeldingen clock watchdog timeout.

 

Fins det noen andre triks enn bare å justere klokkehastighet og vcore ? Skyldes feilmeldingen andre ting? Trenger jeg bios oppdateringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haswell bare møter plutselig veggen når det gjelder overklokking på vann og luft. Selv har jeg hatt 5 stk 4770k og 1 stk klarte 4800mhz mens en 4700 og de andre 4600. Det hjalp heller ikkje å sette opp spenninga, de bare stopper opp. Haswell tar det igjen på overklokking av minnet. På Haswell er det ikkje så vanskelig å komme over 3000mhz om man har gode nok minnebrikker. Dette er en stor forbedring fra Ivy bridge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haswell bare møter plutselig veggen når det gjelder overklokking på vann og luft. Selv har jeg hatt 5 stk 4770k og 1 stk klarte 4800mhz mens en 4700 og de andre 4600. Det hjalp heller ikkje å sette opp spenninga, de bare stopper opp. Haswell tar det igjen på overklokking av minnet. På Haswell er det ikkje så vanskelig å komme over 3000mhz om man har gode nok minnebrikker. Dette er en stor forbedring fra Ivy bridge.

vil jeg merke det på fps'en i f.eks bf4 hvis jeg går fra 1866 til f.eks 2400 på minnet? med bare et 780.

Lenke til kommentar

 

Haswell bare møter plutselig veggen når det gjelder overklokking på vann og luft. Selv har jeg hatt 5 stk 4770k og 1 stk klarte 4800mhz mens en 4700 og de andre 4600. Det hjalp heller ikkje å sette opp spenninga, de bare stopper opp. Haswell tar det igjen på overklokking av minnet. På Haswell er det ikkje så vanskelig å komme over 3000mhz om man har gode nok minnebrikker. Dette er en stor forbedring fra Ivy bridge.

vil jeg merke det på fps'en i f.eks bf4 hvis jeg går fra 1866 til f.eks 2400 på minnet? med bare et 780.

 

 

Du vil garantert få litt fler fps, siden BF4 er mye cpuavhengig. Dermed hjelper det også med høyere minnefrekvens.

 

Eksempel med 2x 780 sli

 

bumping our 32GB of Dominator Platinum from DDR3-1600 to its XMP speed of DDR3-2400 raised the average framerate a staggering 22.7% and the minimum framerate a still impressive 9.7%.

 

 

http://www.corsair.com/en/blog/bf4-loves-high-speed-memory

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen- du som er oppdatert på CPU

 

Haswell E- vil dem bumpe 4 kjernern 4820k til en 6 kjernes? og 4930k/4960X blir en 8 kjernes?

 

vil vel egentli tro at det er lite å vits for oss"vanlige" å oppgradere CPU,HK og minne før ddr4 kommer?

grunnen til at eg spør er basicly prisen :p 4820k ligger rundt prisen til en 4770K.

Lenke til kommentar

 

 

Haswell bare møter plutselig veggen når det gjelder overklokking på vann og luft. Selv har jeg hatt 5 stk 4770k og 1 stk klarte 4800mhz mens en 4700 og de andre 4600. Det hjalp heller ikkje å sette opp spenninga, de bare stopper opp. Haswell tar det igjen på overklokking av minnet. På Haswell er det ikkje så vanskelig å komme over 3000mhz om man har gode nok minnebrikker. Dette er en stor forbedring fra Ivy bridge.

vil jeg merke det på fps'en i f.eks bf4 hvis jeg går fra 1866 til f.eks 2400 på minnet? med bare et 780.

 

 

Du vil garantert få litt fler fps, siden BF4 er mye cpuavhengig. Dermed hjelper det også med høyere minnefrekvens.

 

Eksempel med 2x 780 sli

 

bumping our 32GB of Dominator Platinum from DDR3-1600 to its XMP speed of DDR3-2400 raised the average framerate a staggering 22.7% and the minimum framerate a still impressive 9.7%.

 

 

http://www.corsair.com/en/blog/bf4-loves-high-speed-memory

 

Takker. Får teste hvor langt de her 1866 crucial ballistix tactical går nå da.

Lenke til kommentar

 

 

Haswell bare møter plutselig veggen når det gjelder overklokking på vann og luft. Selv har jeg hatt 5 stk 4770k og 1 stk klarte 4800mhz mens en 4700 og de andre 4600. Det hjalp heller ikkje å sette opp spenninga, de bare stopper opp. Haswell tar det igjen på overklokking av minnet. På Haswell er det ikkje så vanskelig å komme over 3000mhz om man har gode nok minnebrikker. Dette er en stor forbedring fra Ivy bridge.

vil jeg merke det på fps'en i f.eks bf4 hvis jeg går fra 1866 til f.eks 2400 på minnet? med bare et 780.

 

 

Du vil garantert få litt fler fps, siden BF4 er mye cpuavhengig. Dermed hjelper det også med høyere minnefrekvens.

 

Eksempel med 2x 780 sli

 

bumping our 32GB of Dominator Platinum from DDR3-1600 to its XMP speed of DDR3-2400 raised the average framerate a staggering 22.7% and the minimum framerate a still impressive 9.7%.

 

 

http://www.corsair.com/en/blog/bf4-loves-high-speed-memory

 

Hva er trygg mv på brikkene? har de på 1,66 nå. 2133mhz. Virker fint ser det ut til

Lenke til kommentar

Hva stresstester man minnebrikkene med ? noe spess program?

 

Spiller Bf4 :D

 

Ellers kan man bruke prime 95 :) Eller memtest for windows. Igjen så spiller jeg heller 1 time BF4 enn å teste med prime95. Er de ustabile, så klikker de veldig fort i battlefield 4, samme med skjermkort overklokk og cpuoverklokk.

Lenke til kommentar
Hva stresstester man minnebrikkene med ? noe spess program?

 

Test-5 i memtest86+,og ja det går fint og velg hvilken test man vil kjøre trenger ikke kjøre alle 9.

Test 5 [block move, 64 moves]
This test stresses memory by using block move (movsl) instructions and is based on Robert Redelmeier's burnBX test.
Memory is initialized with shifting patterns that are inverted every 8 bytes.
Then 4mb blocks of memory are moved around using the movsl instruction.
After the moves are completed the data patterns are checked.
Because the data is checked only after the memory moves are completed it is not possible to know where the error occurred.
The addresses reported are only for where the bad pattern was found.
Since the moves are constrained to a 8mb segment of memory the failing address will always be less than 8mb away from the reported address.
Errors from this test are not used to calculate BadRAM patterns.

 

Prime-95(blend) tester nesten bare minne,skal man teste CPU er small FFTs.

Lenke til kommentar

Da har jeg presset rambrikkene mine til 2200 mhz med 1,66v timings 9-9-9-27. Klarer ikke høyere mhz eller timings selv om jeg kjører 1,7v. Kommer ikke forbi bios da. Vet fint lite om hva som egentlig er safe voltage på ram ? Folk sier så mye forskjellig. Hva sier dere eksperter ?

 

Brikkene min er 2x4gb Crucial Ballistix Tactical ratet til 1866mhz.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg kjører opp mot 1.75 volt. Har ikkje hatt noen problemer med det til 24/7. 1.7 volt er iallefall ikkje noe stress i kjeledress :p

Vil 16 gb istedet for 8 gb hjelpe?

 

 

Ikkje i noe annet enn scenarioer du går tom for 8 GB minne. Til gaming er 8 GB nok, iallefall om man ikkje har masse dritt i bakgrunnen :)

 

Jeg har 8 GB minne i z87 gameren, og det holder til Battlefield 3 og 4. Avexir Blitz 2800mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...