Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustne dørhengsler


rolfen

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Auris 2010-modell, der hengslet på førerdøra er ganske så rusten. Det hyler og skriker når jeg åpner døra, og hele hengslen er dekket med rust.

Nå har jeg ikke det minste peiling på bil, så derfor spør jeg.

Er det bare å gå løs med rustfjerner og skrape i vei? Jeg har ikke særlig lyst å sette den på verksted bare for denne hengslen.

Er dette en reklamasjonssak? 3 år gammel bil/85000km

Jeg skal uansett ha bilen på intervallservice om en uke.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toyota har ikke hørt om noen "kampanjer rundt dørstopper". Garantien er gått ut (Trodde jeg faktisk hadde lengre garanti når det gjaldt rust). De skal nesten 3000 spenn for jobben, og da fikk jeg plutselig veldig lyst å gjøre det selv.

 

Hvordan går jeg frem for å gjøre det selv? Og hvilke produkter trenger jeg?

 

På forhånd takk for svar.

Endret av rolfen
Lenke til kommentar

Da driter de seg ut. Som Totyota mekaniker har jeg blitt hjernevasket til å ALLTID sjekke dørstoppere på Auris/Avensis fordi det kommer tekniske skriv om det fra fabrikken.

 

Det gjelder da forrige generasjon Auris, den generasjon du har. Man får ulyd, rust osv. Bare se åssen dørstopperen din ser ut. Det der er ikke bra i det hele tatt. Jeg mistenker at det er utvidet garanti. Send meg gjerne reg.nr som PM som kan jeg sjekke dette ut for deg.

 

For å gjøre det selv trenger du en skralle med 10/12mm pipe og en forlenger. Du må av med dørtrekket og høyttaleren, da trenger du en stjernetrekker og gjerne en flat trekker til å "bikke" av deksler med. Dørstopperen sitter festet med de 2 boltene du ser i karmen og 2 bolter inni døra. Du skjønner det når du ser den nye delen. Tipper det tar 10-15min, men nå har jeg gjort det noen ganger.

 

Toyota bruker 10,12 og 14mm på omtrent alt. Skal du kjøpe verktøy til bilen så kjøp ymse i de 3 størrelsene. Da kommer du langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...