Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Retsaurere moped


tttt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 16 år og har fått veldig lyst til å restaurere en moped. Jeg går linje for å bli industrimekaniker, og har tilgang til et mekanisk verksted. Vil mekke det meste hjemme, men kan bruke noen timer på det mekaniske verkstedet. Målet mitt er å restaurere en porsche når jeg blir eldre.Så jeg tenkte det var en fin plass å starte med å restaurere en moped. Har lyst til at etter kjøp - restaurering - salg så skal jeg ikke ha tapt noen store summer. Jeg har noen spørsmål som jeg ramser opp nedenfor:

 

Er det mulig å kjøre dette i null? Og hvordan?

Hvilket verktøy trenger jeg?

Hvordan får jeg startet med dette?

Hvilken type/modell bør jeg restaurere?

^hvor får jeg tak i deler?

Hvordan gjør dere lakkeringen?

 

Vet ikke om dette var riktig forum/under forum. Vis ikke kan admin bare flytte.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har vi samme målet, og samme startplan.

 

1. Om du skal ha en moped som trenger restaurering er det nesten helt umulig å gjøre det uten av at det kostet penger. I sommer restaurerte jeg en skjært 07 Aprilia RX 50, jeg fikk mopeden, byttet veiv, alle lager, tetteringer, pakninger og en del annet. Det kostet meg 5000, og nå kan jeg selge den for ca. 10k (og bruke det på splitter ny).

 

2. Mopeder er ganske enkle å skru på, og trenger for det meste bare basic verktøy: skrujern, koppnøkkel, skiftnøkkel, osv. Du han komme til å trenge en tersj for å få ut lager, men det regner jeg med at du har tilgang på når du går mekanisk.

 

3. Det er egentlig bare å hoppe i det. Finn en billig/gratis moped som trenger restaurering.

 

4. Om jeg var deg ville jeg ha restaurert en girmoped av noe slag så slipper du for mye elektrisk drit. Helst ikke en firhjulsmoped da de som regel er vanslekigere å selge.

 

5. Speedoptions har det meste du trenger og du finner det meste du trenger på ebay. Jeg ville ikke ha bestillt fra mc-deler.no. Jeg bestillte først derfra over telefon, de sa de viste akkurat hva jeg trengte og selvfølgelig sendte de med feil. Så klarte de å bruke to måneder etter at jeg hadde sendt delene tilbake på å gi pengene tilbake. Verste servicen jeg har vært borti.

 

6. Jeg har tilgang til skikkelig lakeringsutstyr og det er nok det jeg vil anbefale, men du kommer nok langt med et par bokser spraylakk og en klype tålmodighet. Jeg har lakket en del med sprayboks.

 

Du kan jo lage en tråd på mopedportalen og se om du får noen flere tips.

 

EDIT: om du er heldig slipper du unna med i bytte lager, tetteringer, slitedeler og morkne gummideler. Men jeg ville ha lagt litt mer penger i den for å få mer profitt. Den blir også lettere å selgt om alle plomber er i den, iallefall orginal plombert eksosanlegg. Og ikke trim den, det er noe folk helst vil gjøre selv. Om den er trimmet bør du gjøre den så orginal som mulig innenfor budskjettet ditt.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...