Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Statikk: grafisk løsning av opplagerkrefter?


Anbefalte innlegg

Eksamen nærmer seg med stormskritt og jeg innser at jeg har problemer med grafisk løsning av opplagerkrefter. Sitter med følgende oppgave:

 

8r81ivv.png

Resultantkraften har jeg, men hva er neste steg?

 

Har studert løsningsforslaget men skjønner ikke hvor vinkelen 15,3 grader kommer ifra:

 

H11Wv7i.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinkelen mellom x-aksen og resultanten er ikke noe problem, men hvordan finner jeg angrepslinja til kraften gjennom opplagring i A? Hvis du ser den grå/sorte linja fra A opp mot nordøst. Ingenting ved denne linja ser ut til å gi svaret; den er ikke parallell med noe, den går ikke gjennom noen krysningspunkter for angrepslinjer, står ikke normalt på noen angrepslinje etc

 

Edit: det eneste som ser ut som noe bevisst her er at den grå linja går gjennom punktet hvor resultantkraften (2) treffer høyre vegg?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

Det er nok riktig, men ikke fordi det er høyre vegg! Det er der kraften fra glidelageret skjærer resultanten. Da må kraften fra A gå gjennom dette punktet.

Edit: det eneste som ser ut som noe bevisst her er at den grå linja går gjennom punktet hvor resultantkraften (2) treffer høyre vegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...