Gå til innhold

atter en gang S-ATA...


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt fremgangsmåten flere ganger nå. Har funnet nye drivere, oppdatert bios osv. Jeg kommer helt frem til selve innstallasjonen skal starte, da får jeg en melding om at Windows XP ikke finner noen masselagringsenhet. Jeg ser under oppstarten at disken registreses den kommer opp med riktig navn og på riktig channel. Jeg har også muligheten til å gå inn i et annet oppset for raid. Disken befinner seg der også. Litt rart er det at den ståt oppfør som ata133 og ikke 150?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dirty Wather skrev:" Oppdater biosen med floppy (det er som regel den gamle biosen som ikke finner S-ATA disken, hadde samme problem med mitt IC7-G). " Det er nokk mer :oops: en det!!!!.

 

:evil:

Dette hk. fra Abit er et av de nyeste eller ?. Burde det takle S-Ata ?. send det tilbake og bestill Asus hk!. For makan til krøll"iflg. innl.) + egen erfaring.

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe? Gjerne noen som har hatt samme problemet, og kommet seg hel igjennom det! Jeg ber om alt av tips, og gjerne flere på en gang...

 

Og foresten, hvordan resette CMOS?

Jeg har nesten hatt det samme problemet.

Jeg har et Asus A7N8X Deluxe hovedkort med WD Raptor disk.

Til å begynne med så trenger du en diskett med drivere til SATA-kontrolleren og en diskettstasjon.

1. Sett CD-Rom som first boot device i BIOS.

2. Lagre instillingene i BIOS og putt XP-plata i CD/DVD-rommen og reboot.

3. Da burde installasjonen fra til WinXP starte.

4. Trykk F6 for å loade SCSI/RAID drivere når det kommer opp i installsjonen.

5. Vent til alle filene er loadet.

6. Sett i disketten med driverne til SATA-kontrolleren.

7. Trykk på S.

8. Velg driveren. Trykk på Enter.

9. Fortsett installasjonen av Windows.

10. Neste gang du booter, gå i BIOS og sett SATA (eller SCSI) som first boot device.

 

Det var det jeg gjorde...

 

jupp...tenker jeg det er Win Xp'n det er feil med jeg. gjorde alt dette:

 

1. Sett CD-Rom som first boot device i BIOS.

2. Lagre instillingene i BIOS og putt XP-plata i CD/DVD-rommen og reboot.

3. Da burde installasjonen fra til WinXP starte.

4. Trykk F6 for å loade SCSI/RAID drivere når det kommer opp i installsjonen.

5. Vent til alle filene er loadet.

6. Sett i disketten med driverne til SATA-kontrolleren.

7. Trykk på S.

8. Velg driveren. Trykk på Enter.

9. Fortsett installasjonen av Windows.

men før 10, så kom jeg ikke lengere i installasjonen av XP, før denne feilmeldingen kom opp:

 

STOP: c0000221 Unknown Hard Error

SystemRootSystem32ntdll.dll

(dette var med blå bakgrunn)

 

noen som kan tolke den feilmeldingen? Jeg har begynt og bli rimelig sikker på at det er noe feil med OS...Når jeg prøvde med ME, så kom jeg liksom mye lengere, jeg fikk formatert harddisken, men etter det sto det noe som: "funker bare i den dell maskinen som OS fulgte med :lol: " og, ja. den er kjip ;)

 

så jeg kommer ikke langt, hva skal jeg gjøre?

tar fortsatt imot flere tips![/b]

Lenke til kommentar

Driverdisketten som jeg fikk med til mitt hovedkort (se signatur) virket ikke når jeg skulle installere driveren under installasjonen av windows..

 

det du da kan gjøre er å finne en blank diskett, formatere den, laste ned driveren fra produsenten av hovedkortet ditt sin internettside, og da funket det for meg iallefall.. lykke til :)

Lenke til kommentar
Driverdisketten som jeg fikk med til mitt hovedkort (se signatur) virket ikke når jeg skulle installere driveren under installasjonen av windows..  

 

det du da kan gjøre er å finne en blank diskett, formatere den, laste ned driveren fra produsenten av hovedkortet ditt sin internettside, og da funket det for meg iallefall.. lykke til :)

 

dette har jeg også gjort, først tok jeg og formaterte en diskett, og puttet inn nyeste BIOS. så flasha jeg biosen, og formaterte disketten på nytt. denne gangen puttet jeg inn de nyeste S-ATA Driverene, ingen ting ble forandret, kom fortsatt ikke videre i win xp installasjonen :(

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å konfigurere maskinen. Jeg måtte bruke en driver (selvfølgelig) som fulgte med hovedkortet. Men! det var ikke sata driver som skulle til for å få liv i min raptor. Det var en driverdiskett for oppsett av raid. Innstallasjonsveiledningen til raptordisken sier at jeg skal bruke en driver fra Silicon....... Det var dette som forvirret meg.

 

Vel, vel... det var 8 timer for en liten bagatell.

 

Nå som alt er i orden vil jeg gjerne si :

 

-Raptor bråker ikke.

-Maskinen blir svært mye raskere på systemsiden!

-Lykke til, til sealine....

Lenke til kommentar
Nå har jeg klart å konfigurere maskinen. Jeg måtte bruke en driver (selvfølgelig) som fulgte med hovedkortet. Men! det var ikke sata driver som skulle til for å få liv i min raptor. Det var en driverdiskett for oppsett av raid. Innstallasjonsveiledningen til raptordisken sier at jeg skal bruke en driver fra Silicon....... Det var dette som forvirret meg.  

 

Vel, vel... det var 8 timer for en liten bagatell.  

 

Nå som alt er i orden vil jeg gjerne si :

 

-Raptor bråker ikke.

-Maskinen blir svært mye raskere på systemsiden!

-Lykke til, til sealine....

 

Om det ikke er noe galt med OS'et mitt, så er vel siste sjangs RAID. Jeg har egentlig 0 peil på RAID, så hva ska ljeg egentlig gjøre? Noen har sagt "nei fyfy! du skal ikke ha RAID, når du har kun en hdd" osv, mens andre sier at det kan være løsningen.

 

Uansett, så har jeg prøvd litt med RAID, gikk inn i RAID BIOS, så prøvde jeg og sette opp ny raid, men da kom det en melding:

 

Not Enough Single drives to create Raid set!

 

men jeg klarte og få til en "hurtig formatering" i RAID BIOS (hva er dette?)

 

ihvertfall, jeg fikk ingen RAID disketter med hovedkortet. bare en S-ATA driver disk, og en Hovedkort driver CD...

 

:roll:

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe? Gjerne noen som har hatt samme problemet, og kommet seg hel igjennom det! Jeg ber om alt av tips, og gjerne flere på en gang...

 

Og foresten, hvordan resette CMOS?

Jeg har nesten hatt det samme problemet.

Jeg har et Asus A7N8X Deluxe hovedkort med WD Raptor disk.

Til å begynne med så trenger du en diskett med drivere til SATA-kontrolleren og en diskettstasjon.

1. Sett CD-Rom som first boot device i BIOS.

2. Lagre instillingene i BIOS og putt XP-plata i CD/DVD-rommen og reboot.

3. Da burde installasjonen fra til WinXP starte.

4. Trykk F6 for å loade SCSI/RAID drivere når det kommer opp i installsjonen.

5. Vent til alle filene er loadet.

6. Sett i disketten med driverne til SATA-kontrolleren.

7. Trykk på S.

8. Velg driveren. Trykk på Enter.

9. Fortsett installasjonen av Windows.

10. Neste gang du booter, gå i BIOS og sett SATA (eller SCSI) som first boot device.

 

Det var det jeg gjorde...

 

jupp...tenker jeg det er Win Xp'n det er feil med jeg. gjorde alt dette:

 

1. Sett CD-Rom som first boot device i BIOS.

2. Lagre instillingene i BIOS og putt XP-plata i CD/DVD-rommen og reboot.

3. Da burde installasjonen fra til WinXP starte.

4. Trykk F6 for å loade SCSI/RAID drivere når det kommer opp i installsjonen.

5. Vent til alle filene er loadet.

6. Sett i disketten med driverne til SATA-kontrolleren.

7. Trykk på S.

8. Velg driveren. Trykk på Enter.

9. Fortsett installasjonen av Windows.

men før 10, så kom jeg ikke lengere i installasjonen av XP, før denne feilmeldingen kom opp:

 

STOP: c0000221 Unknown Hard Error

SystemRootSystem32ntdll.dll

(dette var med blå bakgrunn)

 

noen som kan tolke den feilmeldingen? Jeg har begynt og bli rimelig sikker på at det er noe feil med OS...Når jeg prøvde med ME, så kom jeg liksom mye lengere, jeg fikk formatert harddisken, men etter det sto det noe som: "funker bare i den dell maskinen som OS fulgte med :lol: " og, ja. den er kjip ;)

 

så jeg kommer ikke langt, hva skal jeg gjøre?

tar fortsatt imot flere tips![/b]

Se her for den feilen

Kort og godt, prøv med ei ny plate (orginal? ;)) eller prøv Win2k

Lenke til kommentar
Moralen i dette er ikke kjøp abit hovedkort for s-ata bruk hehe, hadde INGEN problemer med asus da

 

vil bare si fra om at jeg har fått det til nå.

Det var faktisk den S-ATA kabelen som går fra hdd til hk som var defekt. Så moralen er, Så mye jobb, for en så liten feil :roll:

 

Hehe første gang med s-ata :roll: = g0y for oss njuubs :lol: sleit som f sjøl :p - fulgte ike med en dritt til meg av disketter eller noe med mitt hk :o - moral sjekk seagates supports sider :woot: de virker :woot:

 

Fint at det gikk da :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noe problemer med å legge inn S-ata disker. Hverken på ASUS eller aBIT hk. Og jeg har heller ALDRI trykka F6 før installasjonen av XP. Hva er vitsen med å trykke F6 når du kan legge in XP på s-ata som alle andre HDD'er :shrug::shrug:

Jeg har heller aldri dytta inn driver disket til s-ata i oppstart heller...

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt noe problemer med å legge inn S-ata disker. Hverken på ASUS eller aBIT hk. Og jeg har heller ALDRI trykka F6 før installasjonen av XP. Hva er vitsen med å trykke F6 når du kan legge in XP på s-ata som alle andre HDD'er :shrug::shrug:

Jeg har heller aldri dytta inn driver disket til s-ata i oppstart heller...

 

Bruker du overgangs sett fra pata til sata? hvis ikke vil jeg gjerne vite hvaslags hk og hdd du har hatt :p

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt noe problemer med å legge inn S-ata disker. Hverken på ASUS eller aBIT hk. Og jeg har heller ALDRI trykka F6 før installasjonen av XP. Hva er vitsen med å trykke F6 når du kan legge in XP på s-ata som alle andre HDD'er :shrug::shrug:

Jeg har heller aldri dytta inn driver disket til s-ata i oppstart heller...

 

Bruker du overgangs sett fra pata til sata? hvis ikke vil jeg gjerne vite hvaslags hk og hdd du har hatt :p

 

Du kan se mitt opsett i signaturen min.. :p:p

Mitt forrige HK var et ASUS P4S8X.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat det samme problemet med min Western Digital 120gb S-ATA disk og Abit NF7-S 2.0! Hva skal jeg gjøre?

 

hvis problemet er likt som de tjeg hadde, og du bruker ledningen som fulgte med (fra S-ATA til HK) så prøv og kjøp en ny, vet det er dyrt, men det var feilen mim ihvertfall. Da gikk installasjonen av XP smooth ;)

 

den ledningen kostet 200,- på computer city.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...