Gå til innhold

Gjenging av Bitspower nippler


Anbefalte innlegg

God kveld godt folk.

 

Trenger litt hjelp med ett prosjekt jeg holder på med og håper noen her kan opplyse meg litt.

 

Bestillte meg 4 stk Bitspower nippler fra Techbay,

https://www.techbay.no/product.html/bitspower-nippel-1/4bspx1/2id-matt-black?category_id=102

 

Sliter dog med å finne korrekt bor diameter og fremfor alt sliter jeg med å finne rett gjengetapp.

 

Er jeg helt på bærtur når jeg bruker 11,8mm bor og 1/2" gjengetapp?

Får ikke nipplene til å ta tak i gjengene i det hele tatt. :hmm:

 

Har sett på 1/4" gjengetapp på jobb og, men den er jo alldeles for liten for nippelen.

 

mvh, hyp0crisy :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjappe svar.

 

Har sett på Wikipedia flere gang, men skjønner ikke stort.

 

På pakken står det G 1/4" thread, 1/2" fitting. Da antar jeg at gjengediameter er 1/2" siden gjengetappen som er merket med 1/4" hos meg er alldeles for liten og ramler rett gjennom hvis jeg bruker 11,8mm bor.

 

Skal det være såpass til motstand når man skrur ned nipplene at man må bruke en fastnøkkel?

Lenke til kommentar

Nippelen du har, har 1/4 bsp gjenger, og er ment for en 1/2 slange.

 

Når du skal gjenge opp hullet som den skal ned i er det vikrig at du bruker riktig 1/4 gjengetapp, da ettersom tommesgjenger er noe piss, finnes det 1/4 unc, unf, bsp bstp, samt masse andre mindre brukte gjengetyper. Den tappen du skal bruke er merket med BSP, eller bare G.

 

har du gjenget riktig, skal du kunne skru ned nippelen for hånd, er det sånn at du må bruke verktøy for å skru den ned kan det være fordi du har brukt bspt, som er koniske gjenger.

 

EDIT: Gjengetappen hos deg er vel en UNC eller UNF da gjengebor til disse gjengene er 5,1 og 5,4.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar

Legger ved noen bilder av både tapp og nippel, målt med skyvelære.

 

Både 1/2 og 1/4 tappen er merket med UNC, og den på 1/4 faller rett gjennom nippelen...

 

Det sier seg selv at hvis yttergjengene er 12,7mm så er det mer eller mindre akkuratt en halv tomme, ergo får man ikke brukt 1/4.

post-182338-0-46676400-1390227201_thumb.jpg

post-182338-0-57904500-1390227209_thumb.jpg

post-182338-0-85795500-1390227220_thumb.jpg

post-182338-0-54819500-1390227229_thumb.jpg

Lenke til kommentar

UNC tappene du har er til bolter, og er ikke de samme gjengene som nippelen.

 

Du trenger en tapp som er merket med G 1/4 eller BSP 1/4, viktig at du ikke bruker R 1/4 eller BSPT 1/4, da dette er koniske gjenger, og blir også feil.

 

Gjenger du med 1/2 UNC tappen får du heller ikke riktige gjenger, og får ikke skrudd ned nippelen i hullet.

 

Går du til din proffe jernvarehandel får du tak i tappen du trenger, om du ikke finner den på jobb.

 

Hva er det du skal gjenge opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UNC tappene du har er til bolter, og er ikke de samme gjengene som nippelen.

 

Du trenger en tapp som er merket med G 1/4 eller BSP 1/4, viktig at du ikke bruker R 1/4 eller BSPT 1/4, da dette er koniske gjenger, og blir også feil.

 

Gjenger du med 1/2 UNC tappen får du heller ikke riktige gjenger, og får ikke skrudd ned nippelen i hullet.

 

Går du til din proffe jernvarehandel får du tak i tappen du trenger, om du ikke finner den på jobb.

 

Hva er det du skal gjenge opp?

 

 

Tusen takk for svar! Da fikk jeg litt klarhet i det, skal stikke ned på Teknisk Senter her i bygda å fikse rett tapp. Driver å lager meg ett ganske stort vannblokk til LED's, bruker aluminium :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...