Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav om stønad fra folketrygden vedr. øyeopperasjon


B.Rav

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har en medfødt synsfeil, som gjør at jeg er nærsynt på begge øynene (-10 og -11 i styrke(svært dårlig syn)), noe som for et år tilbake medførte at jeg ble oppsagt i min stilling som tømrerlærling. Arbeidsgiver mente at pg.a synsfeilien var jeg ikke i stand til å arbeide nok nøyaktig, og ble hindret i å bruke farlig verktøy på en nok sikker måte. Jeg fikk ofte sår i øynene pågrunn av kombinasjonen av mine kontaktlinser, sagspon, og div. støv i øynene, som man gjerne er utsatt for på en byggeplass. Brillene jeg alternativt kunne bruke istedet for kontaktlinser forminsket alt jeg ser på, noe som gjør det enda vanskeligere å jobbe nøyaktig. Etter annbefaling av både arbeidsgiver og opplæringskontor tenkte jeg å satse på noe annet enn tømrerbransjen, og er nå student. Ei heller det er problemfritt, da jeg i tillegg har migrene som utløses når jeg anstrenger synet, som gjerne må til når man sitter på forelesinger i flere timer i autitorium med så dårlig luft at man må ha medbrakte oksygentanker for å holde ut. Hyppige migreneannfall er jo ganske destruktivt for studiene.

Fastlegen min mente dette var god nok grunn til at jeg burde få dekket en øyeopperasjon så kunne korrigerte synet mitt såpass at jeg verken slapp kontaktlinser eller briller. NAV videresendte søknaden fra fastlegen min til HELFO, og der fikk jeg avslag, jeg stilte spørsmål om hvorfor, og henviste til folketrygdloven kap. 10. Der står det som følger:

"§ 10-5.Stønad til bedring av funksjonsevnen i arbeidslivet

Det ytes stønad etter § 10-7 til et medlem som på grunn av sykdom, skade eller lyte

a) har fått sin evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt, eller b) har fått sine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket.

Når det skal vurderes om vilkåret i første ledd bokstav a eller b er oppfylt, legges det vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn, arbeidsmuligheter på hjemstedet og arbeidsmuligheter på andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid.

Stønaden ytes i forbindelse med tiltak som er nødvendige og hensiktsmessige for at medlemmet skal bli i stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid.

Det ytes ikke stønad etter denne paragrafen til en person som mottar uførepensjon eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng for, se § 3-19 sjette ledd. Til en person som mottar uførepensjon, kan det likevel ytes stønad dersom det er sannsynlig at stønaden vil føre til at uførepensjonen faller bort eller blir redusert."

 

I rundskriv uttarbeidet av Rikstrygdeverket, Arbeids- og rehabiliteringsdivisjonen står det for øvrig noe jeg mener underbygger min sak:

"Formålet med folketrygdloven § 10-5 er å sikre inntekt, og å kompensere for bestemte utgifter til bedring av arbeidsevnen og funksjonsevne i arbeidslivet for medlemmer som har sykdom, skade eller lyte. Stønad etter denne paragrafen skal hindre utstøting fra arbeidslivet, skape et mer inkluderende arbeidsliv og føre til flere i arbeid, samt redusert sykefravær. Det er viktig å understreke at hjelpemiddelsentralene og arbeids- og velferdsetaten er viktige aktører for å lykkes med et inkluderende arbeidsliv."

HELFO skrev at "vi ikke hadde hjemmel i vårt regelverk til å innvilge dekning av utgifter til øyeopperasjon." De opplyste også om at det var NAV som var ansvarlig for å forvalte folketrygdloven, noe antakelig NAVs ansatte ikke var klar over da de videresente min fastleges søknad om stønad til HELFO.. Uansett har jeg opptatt at det tar opptil flere månder før NAV svarer på e-post, de gangene de svarer i det hele tatt, og saksbehandleren min har så lav IQ at den sannsynligvis ligger på minussiden av skalaen, og jeg opplever liten hjelp derfra. Min saksbehandler sier de ikke har noe system for å dekke en øyeopperasjon som er nødvendig for meg.

Utifra det jeg forstår av Folketrygdloven har jeg altså krav om å få stønad til øyeopperasjon. Folketrygdloven er ikke min sterkeste side, så om noen kunne bekreftet eller avkreftet dette hadde det vært supert. Jeg hadde også blitt takknemlig om noen hadde tips eller annbefalinger til hvor, hva og hvem man kan henvende seg til for å få hjelp.

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HELFO forvalter folketrygdloven kapittel 5. NAV forvalter folketrygdloven kapittel 10. Når du siterer § 10-5 er det for øvrig naturlig å sitere § 10-7 som regulerer hva slags stønad som kan gis:

 

 

 

Et medlem som fyller vilkårene i § 10-5 eller § 10-6, kan få stønad i form av utlån av, tilskott til eller lån til

a) hjelpemidler, herunder skolehjelpemidler med unntak av læremidler,
b) høreapparat,
c) grunnmønster til søm av klær,
d) førerhund,
e) lese- og sekretærhjelp for blinde og svaksynte,
f) tolkehjelp for hørselshemmede,
g) tolke- og ledsagerhjelp for døvblinde,
h) motorkjøretøy eller annet transportmiddel,
i) anskaffelse, vedlikehold og fornyelse av nødvendige og hensiktsmessige ortopediske hjelpemidler, brystproteser, ansiktsdefektproteser, øyeproteser og parykker.

Til et medlem som fyller vilkårene i § 10-5, kan det også ytes stønad til ombygging av maskiner og tilrettelegging av fysisk miljø på arbeidsplassen.

Til et medlem som fyller vilkårene i § 10-6, kan det også ytes tilskott til opplæringstiltak.

Departementet gir forskrifter om stønad etter denne paragrafen, og kan herunder bestemme at hjelpemidler skal utlånes fra en hjelpemiddelsentral.

 

Som du ser kan man ikke få stønad til øyeoperasjon etter folketrygdloven kapittel 10. Det finnes heller ikke, såvidt jeg vet, noen andre bestemmelser i trygde- og sosiallovgivningen som dekker dette behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@krikkert: Tusen takk for svar. Jeg tenker at den biten som angår juss er besvart.

Jeg skal forøvrig forhøre meg med byråkrater i andre instanser i samfunnet, i et forsøk på å få gjennomslag for min sak, med det samme jeg var så godt i gang.

Lenke til kommentar

Jeg fant denne siden. Det er her snakk om skjeve hornhinner og langsynthet men operasjon er fremdeles kuren.

 

http://www.klara-klok.no/wips/453389532/caseId/1052128930

(Jeg vet ikke hvor korrekt klara-klok er men det kan kanskje andre svare på)

 

Man leser jo og om mennesker som får andre operasjoner dekket som både øker livskvalitet og sørger for at folk kan stå i jobb. Kanskje det er noen av disse paragrafene som kan brukes?

 

Jeg tenker da på paragrafer som dekker fedmeoperasjon, brystredusjon etc. Noen som vet hvor i folketrygdloven dette er dekket?

 

Jeg er forresten ikke jurist så jeg håper noen med mer kompetanse kan bekrefte eller avkrefte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...