Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp, matteoppgaver - likninger og ulikheter


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurte på om det var noen som visste hvordan man løser ulikheter og likninger som jeg ikke vet hvordan jeg skal løse oppgavene.

 

Her er de:

 

Ulikheter:

 

2x + 4 < 3x + 9

 

3x - 2 > 1x

4 4

 

Likninger:

 

1x = 4

3

 

3(x - 2) = 2x + 5

 

Andre:

 

-62 * (-2) + 4 * 1

 

Johan Petrus setter 5000 kroner i banken. Han får 400 kroner i renter av pengene på et halv årt. Hvor stor er rentefoten?

 

Feil svar?

 

(45 + 5) * 10 = 500 (riktig?)

 

3 * (15-2) = 390 (riktig?)

 

2 * (-5)3 - 50 = -1050 (riktig?)

 

 

Skrev opp noen oppgaver som jeg sliter litt med, og noen som jeg lurer på om er feil eller riktig. Jeg forvente ikke at dere skal sette opp og svare på oppgavene, men å forklare hvordan man kan løse dem.

 

Takk :-)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2x + 4 < 3x + 9

 

3x - 2 > 1x

4 4

 

Hei! Tar den første her, sånn til å begynne med!

 

Her ser jeg ikke helt hva du har tenkt, så jeg skal derfor komme med noen punkter som kanskje kan hjelpe deg til å få større forståelse:

 

1. Ulikheten betyr kun at noe er større enn noe annet, eller at noe er mindre enn noe annet. Du har f.eks. 4 < 5, der står det jo at 4 er mindre enn 5.

 

2. Du kan flytte elementer på begge sider frem og tilbake, hvis du gjør de "motsatte". Hvis du f.eks. har ulikheten 1 + 2 < 4, så kan du flytte 2 over til høyresiden. Da blir det 1 < 4 - 2. Dette er den nøyaktig samme ulikheten, den er bare manipulert ved hjelp av matematikk.

 

3. Grunnen til at du kan flytte over elementer er at du kan legge til, eller trekke fra, like elementer på begge sider, og fortsatt beholde den nøyaktig samme ulikheten. F.eks. om du har 2 < 3, så kan du skrive 2 - 2 < 3 - 2. Her har vi lagt til -2 på begge sider. Hvis du regner ut venstresiden, så få du jo 0. Ulikheten blir dermed 0 < 3 - 2. Den opprinnelige var 2 < 3. Som du ser virker det jo som vi har flyttet 2'ern over til høyre (og satt motsatt fortegn). Så denne regelen med å flytte over, den kommer av regelen om at vi kan legge til like elementer på begge sider, og fortsatt beholde den samme ulikheten.

 

4. Du må ikke blande ledd med x og ledd uten x. x er jo en ukjent, det kan være hva som helst. Hvis du har ulikheten 2x < 3, så stemmer jo dette for x = 1, for da får du jo 2 * 1 < 3, som blir 2 < 3. Men hvis du har x = 2, så får du jo 2*2 < 3, altså 4 < 3. Og det stemmer jo ikke, for 4 er jo ikke mindre enn 3.

 

5. Det finnes endel flere regneregler enn dette, men du kan begynne med disse sånn i starten. Det er tilstrekkelig for å løse denne oppgaven.

 

6. Det du har fått i oppgave, er å "isolere" x. Du skal ha bare x på en av sidene. Hvis jeg får i oppgave å løse ulikheten 3x-2 < 2x+4, så gjør jeg først å flytte over 2x. Da blir ulikheten 3x-2-2x < 4, som da blir x-2 < 4, med enkle regneregler. Deretter må jeg gjøre noe med 2'ern på venstresiden, og da flytter jeg den over til høyre. Da får jeg x < 4 -(-2), som blir x < 4+2, som altså er x < 6. Du må huske at jeg ikke har forandret "sannhetsverdien" i ulikheten ved hjelp av disse manipulasjonsreglene (eller regnereglene). Ulikheten sier nøyaktig det samme, den er bare forvandlet til noe enklere å lese.

Lenke til kommentar

Feil svar?

 

(45 + 5) * 10 = 500 (riktig?)

 

3 * (15-2) = 390 (riktig?)

 

2 * (-5)3 - 50 = -1050 (riktig?)

Den fyrste er rett, dei to andre er feil. I den andre er svaret ti gonger for stort, so eg lurer på om du har skrive den av feil. I den tredje har du gjort ting i feil rekkjefølgje ser det ut som. Til dømes, chart?cht=tx&chl=4\cdot 6^4 er ikkje det same som chart?cht=tx&chl=(4\cdot6)^4. Hugs at chart?cht=tx&chl=6^4 = 6\cdot6\cdot6\cdot6, so chart?cht=tx&chl=4\cdot6^4 = 4\cdot6\cdot6\cdot6\cdot6.

 

Anbefaler å ta en titt her når det gjelder likninger og ulikheter.

Mangla det ein link der? (Om du meinte signaturen din, so virker det heilt til den dagen du endrer signaturen, so er eigentleg greit å ta med linken uansett.)
Lenke til kommentar

Har prøvd og prøvd, men får ikke alle oppgavene til.

 

-62 * (-2) + 4 * 1 = (fikk -76, ganske sikker på at det er feil)

 

Når jeg prøvde denne ulikheten: 2x + 4 < 3x + 9 så fikk jeg 5x < 13 men det er mest sannsynligvis feil.

 

3x - 2 > 1x

4 4

 

Jeg har sett på YouTube videoer om hvordan man skal løse dem, lest svarene jeg har fått osv. men forstår fortsatt ingenting av det. Noen som kan hvis hvordan man løser dem evt. med forklaring? :)

Endret av Unknownuser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...