Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parklyspærer i ekstralysene koblet som DRL -- fikk ikke mangellapp i teknisk kontroll


andrerav

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har to ekstralys montert på bilen min. I disse er det mulig å sette inn parklyspærer, noe jeg har gjort.

 

Jeg har koblet dette slik at parklyspærene bare lyser samtidig med kjørelysene (og slukkes når jeg skrur på parklys).

 

Jeg ble stoppet i teknisk kontroll i Trondheim i dag fordi den ene av disse pærene hadde røket. Den trivelige karen hos Vegvesenet ble noe overrasket da han så at parklysene i ekstralysene bare tentes samtidig med nærlys (tydeligvis ikke helt vanlig), og han diskuterte saken med sine kolleger før jeg fikk kjøre videre.

 

Så, er det slik å forstå at en slik måte å koble parklys i ekstralys blir regnet som DRL (Daytime Running Lights)? Eller burde jeg fått mangellapp?

 

Bilde for referanse: https://lh4.googleusercontent.com/-fYQOFWozGiY/T5r-tYDUroI/AAAAAAAAUpA/wPn6L3yQ7fM/s1152/2012-04-27_20-04-50_546.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøretøyforskriften sier at man aldri skal ha mer enn to parklys.

EDIT: Den sier mer spesifikt "Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys."

Jeg vil tro han og sine kolleger har misforstått her.

Det er jo ikke DRL lenger når du kjører med nærlys i tillegg.

Endret av BaronSlask
Lenke til kommentar

Enig med det dere skriver, antakelig burde jeg fått mangellapp, men de tenker sikkert selv at det blir i overkant strengt når lysene er koblet på en måte som ikke blender eller forvirrer andre trafikanter.

 

Forøvrig en sympatisk og hyggelig gjeng de betjentene på trafikkstasjonen i Trondheim. Takk for innspill! ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...