Gå til innhold

[Løst] Kjøp av HK, Minne og CPU


Anbefalte innlegg

Fikk meg en strømforsyning og et Zotac GTX 770 Amp edition skjermkort til jul fra fammen. Noe som helt klart var en vanvittig god oppgradering fra mitt gamle ATI Radeon 4870 skjermkort. Nå kan jeg endelig spille med rimelig god grafikk.

 

Jeg har derimot fremdeles ett eldre HK som bare har DDR2 minne, og CPUn er en AMD Phenom II X4 810. Så jeg regner med at dette er en betydlig flaskehals for skjermkortet mitt nå, uten at jeg vet det helt sikkert.

 

Så da lurer jeg litt på om det er noen rimelige anbefalinger for hovedkort og minne og CPU. Har ellers ingen store planer om å overklokke, så jeg trenger absolutt ingen dyre hovedkort med all mulige finesser, trenger heller ingen CPU som er ulåst.

 

Jeg ser for meg å bruke ca 2-3000,- kroner, så trekker jeg litt mot AMD da jeg allerde har en rimelig god vifte, hvor jeg har rotet vekk Intell festene gjennom årene. Men for all del, hvis det er noen bedre valg fra Intell så frister det.

 

Eller må jeg bruke mer penger for å virkelig få utnyttet skjermkortet til det fulle.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir 500kr over budsjettet men det er vert det https://prisguiden.no/liste/146142

 

Det der er 545 kr over maksimalt budsjett, i tillegg kommer fraktkostnader fra 3 forskjellige butikker... :nei:

 

Her er et forslag med AMD-prosessor for ca. 2500 kr + frakt fra mpx.no.

 

Edit: Glemte at du allerede hadde en grei CPU-vifte, da kan du enten spare de 150 kronene eller evt. legge litt mer penger i et annet hovedkort, selv om jeg mener det jeg valgte holder. Hvis du senere ønsker å kjøre SLI (2 skjermkort) må du nok opp i høyere pris, da du bør ha et hovedkort med minst 2xPCIe 8x, de aller fleste rimelige hovedkort (som det jeg har valgt) har 16x + 4x.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar, CPU kjøleren jeg har er av typen Zalman CNPS9900A LED og ligger å koser seg på 18DB og har maks støynivå på 28DB, så jeg ønsker å fortsette å bruke denne. Skal vel klare å lete frem noen lure løsninger for å feste denne på et Intell HK også, om jeg ikke har det jeg trenger allerde.

 

Men etter å ha sett litt på alternativene finner jeg johnny sitt oppsett rimelig greit, og det gir meg slingringsmon til å brenne av noen ekstra kroner på CPU fra AMD. Og jeg kan fortsette å bruke CPU kjøleren jeg har som koster ca 500,- kroner.

Regner derfor med at det blir ett svært likt oppsett, men regner med å kjøpe AMD FX8350, og har lest meg frem til at dette er det beste alternativet av AMD fremfor Intel Core i5 4670K. Selv om HW.no anbefaler Intel mellom de to. Så sparer jeg litt på prisen på CPU samt slipper ny CPU kjøler, som ville ha sprengt budsjettet mitt.

 

Takker igjen alle for gode svar.

Lenke til kommentar

Jeg så litt på ram på samme butikk, finnes ikke så mye billigere per dags dato.

Ser gjennom forskjellige butikker nå, ellers så virker CPU'n AMD FX-6350 som et veldig billig alternativ. Ifølge Tom`s Hardware får du mest for pengene med AMD FX-6300 hvis man satser på gaming oppsett oppmålt i ytelse, men siden det nesten ikke er noe prisforskjell opp til AMD FX-6350 blir det trolig den CPUn jeg ender opp med.

 

Ifølge prisguiden kan jeg finne 8GB kit (2x4) ned til 600,- kroner men få butikker har det på lager, og de er igjen da dyrere på de andre komponentene jeg har tenkt meg..

 

Så jeg ender vel stort sett opp med alternativet til jonny, rimelig nøyaktig faktisk etter å ha lest gjennom noen anbefalinger på Tom`s Hardware. Men venter litt med bestillingen før de får inn minnet. Som ikke virker noe særlig overpriset etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...