Gå til innhold

Ruter med både 2,4 & 5G Hz og repeater med bare 2,4? OK?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en ruter som bruker både 2,4 & 5G Hz, men skal skaffe meg en repeater, og lurer på om det holder med 2,4 GHz på den, eller om det blir noen problemer i den forbindelse.

 

Den repeateren jeg tenker på, er Netgear WN2000RPT.

 

Takk for svar!

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

 

Jeg har ikke oversikten over hvilke av mine apparater som bruker respektive 2,4 og 5. Jeg har krysset av for at begge deler skal brukes, og har regnet med at det ordner seg selv.

 

Grunnen til at jeg skal ha repeater, er at gjester skal kunne bruke medbrakte apparater med god dekning fra ruteren. Og da går jeg vel ut fra at de automatisk blir koplet til 2,4?

 

Som det går fram, kan jeg lite om dette her. :)

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Lenke til kommentar
  1.  

    Når du skal koble til et trådløst nettverk som er enten 2,4 GHz eller 5 GHz gjøres det jo via nettverksikonet. Man velger selv hvilket nett man vil koble til. Et 5GHz heter ofte slik avhengig av router: "Nettverksnavn-5Ghz") med samme passord.

    Dette har jeg aldri gjort bevisst, og alternativer kommer ikke opp når en f.eks. skal koble en mobiltelefon til nettverket. Det bare skjer. Men jeg ser at hoveddatamaskinen bruker 2,4, selv om jeg aldri har valgt det. :)

Lenke til kommentar

De aller fleste nettverksenheter kobler til 2.4GHz båndet automatisk, da dette er standarden.. Man kan i innstillingene til (de fleste, hvis ikke alle) nettverkskortet, velge om det skal foretrekke 2.4GHz eller 5GHz.. Men det betinger også, selvfølgelig, at nettverkskortet støtter 5GHz i utgangspunktet...

 

 

 

Grunnen til at jeg skal ha repeater, er at gjester skal kunne bruke medbrakte apparater med god dekning fra ruteren.

 

Skjønner ikke problemstillingen din her? Hvorfor skal gjester ha dårligere dekning/signalstyrke enn deg selv? En repeater utvider kun dekningsområdet til WiFi nettverket, samtidig som det halverer båndbredden/hastigheten... Så, et dårlig alternativ i seg selv, og ikke anbefalt i annet enn noen enkelte situasjoner....

Lenke til kommentar

De aller fleste nettverksenheter kobler til 2.4GHz båndet automatisk, da dette er standarden.. Man kan i innstillingene til (de fleste, hvis ikke alle) nettverkskortet, velge om det skal foretrekke 2.4GHz eller 5GHz.. Men det betinger også, selvfølgelig, at nettverkskortet støtter 5GHz i utgangspunktet...

 

 

Skjønner ikke problemstillingen din her? Hvorfor skal gjester ha dårligere dekning/signalstyrke enn deg selv? En repeater utvider kun dekningsområdet til WiFi nettverket, samtidig som det halverer båndbredden/hastigheten... Så, et dårlig alternativ i seg selv, og ikke anbefalt i annet enn noen enkelte situasjoner....

 

Takk! Da er jeg litt klokere.

 

For å svare på spørsmålet ditt: Gjestene bor i kjelleren, og signalet er dårlig der nede. Gjestenettverket har bare 2,4 GHz. Da blir vel egentlig 2,4 optimalt uansett.

 

Jan

Lenke til kommentar

 

 

Gjestene bor i kjelleren, og signalet er dårlig der nede.

 

Aha, da skjønner jeg litt mer også...;) Vil MYE heller anbefale deg å sette opp en vanlig router (eventuelt et rent aksesspunkt) som et AP, og så langt det er mulig, trekke en kabel ned i kjelleren og koble sammen din router og den nede (LAN port - LAN port). Da vil trafikken mellom routerene gå gjennom kabelen og i full hastighet, istedet for trådløst og med halv hastighet, og du oppnår det samme som med repeateren - nemlig å utvide og forsterke WiFi nettverket...

Lenke til kommentar

 

Aha, da skjønner jeg litt mer også... ;) Vil MYE heller anbefale deg å sette opp en vanlig router (eventuelt et rent aksesspunkt) som et AP, og så langt det er mulig, trekke en kabel ned i kjelleren og koble sammen din router og den nede (LAN port - LAN port). Da vil trafikken mellom routerene gå gjennom kabelen og i full hastighet, istedet for trådløst og med halv hastighet, og du oppnår det samme som med repeateren - nemlig å utvide og forsterke WiFi nettverket...

 

Takk igjen, og takk for forslaget. Mener du at man kan bruke en hvilken som helst ekstraruter og trekke kabel ned til den, og den vil fungere som en forlenger av hovedruteren på den måten? Da må det i så fall en lang kabel til her i huset.

 

Jeg gjorde den feilen å kjøpe en ruter som var såkalt best i test, nemlig:

 

LINKSYS SMART WI-FI ROUTER EA6700 DUAL BAND N450+AC1300 HD VIDEO PRO

 

Rekkevidden viste seg altfor dårlig på den. Det er derfor jeg har tenkt på en repeter. Jeg hadde tidligere en billigruter som rakk mye lenger. Kanskje jeg heller burde kjøpe en ny ruter. :(

 

Jan

Lenke til kommentar

 

 

Mener du at man kan bruke en hvilken som helst ekstraruter og trekke kabel ned til den, og den vil fungere som en forlenger av hovedruteren på den måten? Da må det i så fall en lang kabel til her i huset.

 

Strengt tatt ja.. Så lenge routeren bare skal fungere som AP, så skal de fleste duge helt greit til dette... Det er når routeren skal fungere, nettopp som en router, at kravene til merke og kraft spiller en rolle..

Men jeg vil likevel anbefale å gå for noe skikkelig no, uansett... Asus sine routere er jevnt over veldig gode routere, med mye kraft og stabilitet... Hvis du skal bytte ut den du har og følge din opprinnelige plan, med å utvide trådløst, så ville jeg ha gått for (2 stk) Asus RT-AC66U / AC68U.. De er det forrige flaggskipet og det nye flaggskipet, respektivt.. Fordelen her er at du kan opprette en "Media Bridge" mellom routerene, som bruker 5GHz 802.11ac standarden, som vil gi 1,3Gbit/s på linken mellom routerne (det er raskere enn kabel som "kun" gir 1Gbit/s!), mens gjestene dine kan koble seg til med 2.4GHz båndet...

 

Men jeg anbefaler likevel kabel mellom routerne, da det er mye mer stabilt og sikkert...

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Husk,går du for rt-ac66u,så er du nødt til å bruke kabel mellom ruterne for å bruke media bridge. Du kan få det trådløst, men da må du installere custom firmware slik som dd-wrt da stock firmware ikke støtter wireless repeater mode

 

Eh, nei! :wallbash: Media bridge bruker 5GHz 802.11ac mellom routerne, er jo det som er hele poenget!

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at jeg oppdaterte begge ruterne til nyeste versjonen, tidligere versjoner fungerte det i hvertfall IKKE på, da jeg har lest at mange andre klagte på akkurat dette, fikk det heller ikke til. Får prøve engang til da,å dobbelt sjekke om begge ruterne har nyeste firmware, ønsker å bruke stock firmware istedet for dd-wrt.

 

For trådstarter, hvis du synes media bridge er ustabilt, så ta en titt på dette oppsette: fungerte for meg

 

 

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

 

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=175594&sid=eb731e1618ec22edfac0b3d5f63f5743

Endret av Selvbyggern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...