Gå til innhold

Student + boligkjøp

Mariss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe leilighet i Bergen og har noen spørsmål. Dette blir evt. min første bolig og er derfor ganske grønn på alt som omhandler boligkjøp.

Har forstått det slik at dersom jeg kjøper en andelsleilighet medfølger ofte fellesgjeld, som kan medføre noen ekstra tusenlapper i måneden. Men dersom jeg kjøper selveier leilighet slipper jeg felleskostnadene i måneden, men må derimot betale dokumentavgift, som utgjør 2,5% av kjøpesummen. Så jeg lurer på hva som anbefales?

Etter mitt skjønn virker selveier leilighet mest forutsigbart. For selv om borettslaget har lav fellesgjeld ved kjøp, rekner jeg med at denne kan stige etter at jeg har kjøpt leiligheten? Dette virker for meg veldig uforutsigbart, da jeg har sett borettslag som har hatt opptil 7000 per måned.

Ellers vil jeg gjerne høre andres råd/erfaringer, gjerne om du var/er student som selv skal kjøpe.

Tusen takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa
Skrevet

Selveier vil også ha felleskostnader da du er en del av et sameie. Dette går til fellesutgifter på bygget som forsikring, trappe vask, felles strøm, vedlikeholdskostnader, tv og Internett om det er inkludert osv.

Kjøpte selv selveier i Bergen når jeg var 20 år og startet studiene, har eid tre år til sommeren og angrer ikke et sekund. Jeg kjøpte såpass stornleilighet at jeg har kunne leid ut 3 soverom for 6000kr stk, noe som gjør at jeg selv bor gratis i studietiden. Leieinntektene dekker strøm, nett, tv, felleskostnader, renter og avdrag. Jeg har også et lite overskudd hver mnd, som langsiktig har gitt meg muligheten til å ta vedlikeholdskostnader når det trengs.

Hvor i byen tenker du å kjøpe og hvor mye ønsker du å kjøpe for?

Et tips er å ta en prat med en kundeveileder i banken, de kan ofte gi gode tips og råd!

Skrevet

Tusen takk for svar!!

En annen ting jeg lurer på er i forhold til andelsleilighet og dyrehold. I reglementet til leiligheten jeg skal på visning på står det som følger: "Styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren holder dyr dersom gode grunner taler for det, og at dyret ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiedommen."

Jeg har leeeenge ønsket meg hund og har alltid tenkt at så fort jeg får min egen leilighet skal eg få hund. Hvordan kan denne regelen tolkes? Noen som har peiling på hvor streng de er ift. dyrehold utfra beskrivelsen i reglementet?

Gjest Slettet-jS6upa
Skrevet

Mener at både borettslag og sameier kan nekte deg å ha dyr om det er nevnt i vedtektene til sameiet. Men det spørs vel på størelen borettslaget er på, og hvordan hyggelige naboene er. Er det f.eks leilighet i gateplan med egen inngang kan det vel ikke ha så mye å si, men er det i en stor fellesgang med masse hunde allergikere så trur jeg kanskje det blir vanskelig :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...