Gå til innhold

Kan NAV hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg tok 1 friår for å jobbe, og etter som tida gikk fikk jeg en jobb også. Var til å begynne med 3 dager i uka, for selve stillinga var bare lørdagshjelp/ekstrahjelp. og sommerjobb. Nå etter nyttår jobba jeg 7 timer 1 dag, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke trenger jobbe mere enn hver tredje lørdag. For det var blitt så lite å gjøre fram til sommern. Og det er ingen andre jobber i den lille drittbyen jeg bor i heller. Så jeg får jobba minimum 4 og max 8 timer i mnd. Altså minimum 500kr og max 1000kr i mind.

Som de fleste sikkert skjønner, får man ikke leve så mye av en tusing hver mnd. Jeg er over 18 og det er ikke noe som tilsier at jeg skal få alle mine behov dekt av mamma/pappa. Da jeg heller ikke har sett farn min på over 9 år, og mamma er med i en streng gjeldsordning.

Det er vel noe som også NAV eller noe burde skjønne og få gjort noe med eller?
Er helt blank når det gjelder NAV, for har ikke vært der så mye eller lest så mye om det.
Så spør like greit bare her før jeg går å driter meg ut.
Går det an å få noe støtte fra NAV selv om man egentlig har jobb? Selv om jeg egentlig ikke kaller det å være der 4-8 timer i løpet av 1 mnd for jobb da. Men er vel bare sånn det er.

Når alle de utlendingene for stappa lapper i lomma for alt mulig, må det da gå an at jeg også får omså bare litt mer enn max 1000kr å leve for fram til sommern?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke om sosial stønad, samt om å få dekka husleie helt eller delvis. Vet ikke hvordan det er nå men da jeg fikk sosialstønad kunne jeg tjene 1000kr. måneden utenom.

 

Edit: Du må unansett kontakte en saksbehandler og du må også garantert dokumentere inntekten din.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hmm. ok. Hørtes jo greit ut det da. Dokumentere inntekten min blir jo ikke noe problem, og det med å snakke med en saksbehandler.

 

Men gjelder det om man bor hjemme også? For som du sikkert skjønte får jeg verken betalt noe husleie som helst, internett eller strøm, med de 1000kr jeg kanskje får hver mnd.

Lenke til kommentar

Du kan få dekket boutgifter hvis du bor hjemme men da må du dokumentere at du betaler for å bo der. Tror også satsene er vesentlig lavere enn hvis du har egen leilighet.

 

Om jeg ikke husker feil fikk jeg 500,- i måneden (i tillegg til sosialstønad) som jeg gav til foreldrene mine da jeg bodde hjemme. Men dette var lenge siden. Faktisk fra den tiden da NAV (den gang sosialkontoret) fortalte deg hva du hadde krav på uten at du måtte spørre.

Lenke til kommentar

Ah. Såpass ja, Da høres det ut som det er så lite at det nesten ikke er verdt bryet en gang. For før jeg gikk ned i timer måtte jeg betale 2000 for å bo hjemme, så blir vel nærmere det det blir om jeg får noe omkring det fra NAV også. Så er vel bare å vente til sommern kommer.

 

Men takk for svar ! :)

Endret av Telecast
Lenke til kommentar

Takstene for å få dekka leilghet/hybel var ca. 3000,- pluss strøm, og litt mer hvis det var inkludert. Men de kan være veldig nazi på hvor du skal bo og de kommer garantert til å spørre om du kan bo gratis hjemme.

 

For å få dagpenger må man ha hatt en del inntekt året før, eller de tre foregående år.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har hatt sommerjobb i 2013 ,og 2011 også, om det ikke var 2010,men er vel neppe nok inntekt det?
og om det går på inntekt selve året før,har jeg jo litt i 2013 hvertfall.

 

Men har man sjanse på dagpenger osv om man egentlig har jobb? For har jo jobb + sommerjobb,bare at fram til sommern er det max 2 halve arbeidsdager i mnd.

Lenke til kommentar

Du kan ha krav på dagpenger om du har fått betydelig reduksjon i inntekt/stillingsprosent. Men hvis du ikke har tjent nok til å ha krav på dagpenger så går det under sosialstønad eller lignende og da er det andre regler.

 

Prøvde å søke på nav.no men de sidene er jo mer rotete enn Arngrens webshop. :p

 

https://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29

 

Har selv jobbet noen dager i måneden samtidig som jeg mottok sosialstønad. På slutten ble det ekstremt mye krangling siden jeg ikke hadde noen anelse om hvor mye jeg kom til å tjene. Jeg kom med forslag om å bare trekke fra overskytende inntekt fra stønaden men det gikk de ikke med på. Da sa jeg rett ut at det ville lønne seg for meg å si opp jobben og heller gå 100% på sosialstønad. Først da skjønte hun hvor teite reglene deres var. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Husk at du må være villig til å ta enhver jobb de tilbyr deg. Selv om det betyr at du må flytte. Dog kan de være pliktige til å hjelpe deg med det også. Praksisplasser og utplasseringer kan også bli aktuelt. Og kurs. Du blir garantert sendt på jobbsøkerkurs, "jobbklubb" og diverse andre døve tiltak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...