Gå til innhold

Hjelp til valg av bærbar PC (13") under 8000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg mener er at man får det man betaler for. Jo mindre man er villig til å betale, jo flere kompromisser må man gjøre. Personlig styrer jeg unna bærbare PCer ment for privatmarkedet da jeg mener de ikke holder god nok kvalitet for mitt bruk, men det er opp til hver enkelt å avgjøre behovet.

Lenke til kommentar

Ja slik er det med det meste at man får det man betaler for, men det jeg er ute etter er om noen kan hjelpe med å finne et bedre kjøp til under 8000 kr. Denne PCen er ment til en student og derav er det begrenset med budsjett.

Selv da jeg var student la jeg en del i laptopen jeg brukte. Siden jeg gikk på et IT-studie kunne jeg ikke være uten PC i lengre tid, derfor gikk jeg da også for en laptop i business-segmentet.

Lenke til kommentar

Stigfjel: forstår godt at du har lyst til å skryte av din laptop i business-segmentet, men det var ikke det Crusader spurte om.....

 

Crusader: Hva med touch-skjerm? etter det jeg kan se så har ikke Zenbook UX31LA det, men det kan være kjekt å ha i disse win8-tider?

 

Acer Aspire S7 kan kanskje være et alternativ? Her får du også full HD skjerm om det skulle være av interesse.

 

Selv fikk jeg min Lenovo U330 Touch i går. Her får du litt dårligere oppløsning på skjermen, men til gjengjeld 500gb hd/16gb ssd, 8 gb ram og touchskjerm. (pluss at den ser smooth ut i oransje) :)

Lenke til kommentar

Stigfjel: forstår godt at du har lyst til å skryte av din laptop i business-segmentet, men det var ikke det Crusader spurte om.....

Poenget mitt er at TS må vurdere hvor viktig det er for ham å ha en fungerende laptop til enhver tid, og så kjøpe tilsvarende. Det er det bare TS selv som må finne ut av. Hva behovet er må man faktisk ha klart for seg før man kan bestemme seg for bestemte modeller.

Lenke til kommentar

Stigfjel: forstår godt at du har lyst til å skryte av din laptop i business-segmentet, men det var ikke det Crusader spurte om.....

 

Crusader: Hva med touch-skjerm? etter det jeg kan se så har ikke Zenbook UX31LA det, men det kan være kjekt å ha i disse win8-tider?

 

Acer Aspire S7 kan kanskje være et alternativ? Her får du også full HD skjerm om det skulle være av interesse.

 

Selv fikk jeg min Lenovo U330 Touch i går. Her får du litt dårligere oppløsning på skjermen, men til gjengjeld 500gb hd/16gb ssd, 8 gb ram og touchskjerm. (pluss at den ser smooth ut i oransje) :)

Usikker på hvor stort behov det vil være å ha touch da jeg ikke har prøvd dette noe særlig enda, men det er jo absolutt noe man bør tenke over ved kjøp av ny PC :)

 

Har veldig dårlig erfaring med Acer fra før av så jeg er svært skeptisk til å kjøpe dette igjen. Bortsett fra min dårlige erfaring kan det se ut som man får mye for pengene her så jeg skal sjekke ut både denne og Lenovo'en nærmere. Skriv gjerne litt om dine erfaringer med Lenovo'en. Er OS'et installert på SSD'en slik at man drar nytte av dette ved boot? Hvordan blir det med installasjon av programmer osv?? Blir det ikke litt knot å måtte velge at dette skal installeres på 500GB-disken?

 

 

Bra forslag. PCen ser helt super ut den, men jeg sprenger desverre budsjettet da jeg vil trenge både windows lisens og SSD i tillegg :)

Lenke til kommentar

Usikker på hvor stort behov det vil være å ha touch da jeg ikke har prøvd dette noe særlig enda, men det er jo absolutt noe man bør tenke over ved kjøp av ny PC :)

 

Har veldig dårlig erfaring med Acer fra før av så jeg er svært skeptisk til å kjøpe dette igjen. Bortsett fra min dårlige erfaring kan det se ut som man får mye for pengene her så jeg skal sjekke ut både denne og Lenovo'en nærmere. Skriv gjerne litt om dine erfaringer med Lenovo'en. Er OS'et installert på SSD'en slik at man drar nytte av dette ved boot? Hvordan blir det med installasjon av programmer osv?? Blir det ikke litt knot å måtte velge at dette skal installeres på 500GB-disken?

 

 

Bra forslag. PCen ser helt super ut den, men jeg sprenger desverre budsjettet da jeg vil trenge både windows lisens og SSD i tillegg :)

 

Har du ikke OS liggende? :ohmy:, Linux fungerer det! Kingston 120gb ssd på Clas til 800kr? da er du innafor :)

Lenke til kommentar

Et alternativ kan kanskje være Sony Vaio Pro. Som student får man litt rabatt (tror det er 7% på vaio pro) på disse gjennom sider som feks studentkortet.no og studenttorget.no. For eksempel får du for rett i underkant av 8000 en ca tilsvarende PC som den Asusen du linker til. Samme harddisk og prosessor (så vidt jeg kan se), men 8GB RAM og full HD skjerm. Tidligere har Sony også hatt studentkampanjer hvor de gir gratis oppgradering av harddisk/ram/prosessor, så sitter egentlig å venter på det selv.

Det skal sies at jeg ikke har noen erfaring med denne PC'en, men det kan jo være et alternativ. :)

Lenke til kommentar

Usikker på hvor stort behov det vil være å ha touch da jeg ikke har prøvd dette noe særlig enda, men det er jo absolutt noe man bør tenke over ved kjøp av ny PC :)

 

Har veldig dårlig erfaring med Acer fra før av så jeg er svært skeptisk til å kjøpe dette igjen. Bortsett fra min dårlige erfaring kan det se ut som man får mye for pengene her så jeg skal sjekke ut både denne og Lenovo'en nærmere. Skriv gjerne litt om dine erfaringer med Lenovo'en. Er OS'et installert på SSD'en slik at man drar nytte av dette ved boot? Hvordan blir det med installasjon av programmer osv?? Blir det ikke litt knot å måtte velge at dette skal installeres på 500GB-disken?

 

 

Bra forslag. PCen ser helt super ut den, men jeg sprenger desverre budsjettet da jeg vil trenge både windows lisens og SSD i tillegg :)

 

HDD'en på Lenovo'en er "vanlig" hdd, men med 16GB SSD cache. Windows og alt annet ligger derfor på HDDen som på en vanlig HDD, men pga SSD Cache vil windows starte raskere, og programmer og filer som nylig har vært brukt vil kjøre raskere, da pc'en ikke trenger å hente informasjonen fra "diskene", men direkte fra cacheminnet.

 

Les mer om ulike disktyper her: http://www.pcworld.com/article/2025402/ssds-vs-hard-drives-vs-hybrids-which-storage-tech-is-right-for-you-.html

 

Om du skal kjøpe SSD anbefales Samsung 840 EVO, Du får 120GB på expert til 699,- for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Skal man ha noe som varer en stund så lønner det seg å bruke en hel del penger slik at du ikke får den en pc som er rimelig også bruker du fort en hel del tusenlapper på service, deler og lignende, og til slutt så må du bytte ut maskinen ett par år før du hadde tenkt deg at maskinen skulle ta kvelden. Jeg kjenner til den der og jeg har opplevd det selv.

 

Skal du ha kvalitet som er solid og som holder så må du ut med en del penger. Slik er det bare.

Lenke til kommentar

Helt enig i det BirgerCaC sier. Hjelper ikke med forbrukerkjøpsloven hvis laptopen har en feil, den må sendes på service for å få feilen reparert og man er helt avhengig av å ha en fungerende laptop. Det kan gå dager, uker hvor man er uten PC. Bedre bærbare i business-segmentet har gjerne spesielle serviceavtaler inkludert som får rettighetene som kjøper i forbrukerkjøpsloven til å blekne. F.eks. på-stedet-service neste arbeidsdag on-site (dvs der du er). Det koster, men er man avhengig av PC når man er student vil jeg si det er vel verdt det. Man vil ikke at utstyret skal være en begrensende faktor når man legger grunnlaget for karrieren, vil man vel?

 

Dessuten, produsenter av bedriftslaptoper garanterer gjerne at reservedeler er tilgjengelig en tid etter at modellen har gått ut av produksjon, og da snakker vi flere år. Jeg slet ut tastaturet på min forrige laptop, men selv etter rundt 4 år etter at jeg hadde tatt laptopen i bruk hadde jeg null problemer med å få tak i et nytt tastatur fra leverandør. Det var ikke spesielt dyrt heller. Bare det var med på å forlenge levetiden til laptopen, som jeg forøvrig hadde i bruk i langt over 6 år.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...