Gå til innhold

Oppgradering av PC + full vannkjøling (handlekurv)


Anbefalte innlegg

Fikk mye hjelp i kafétråden her om dagen, men nå nærmer det seg innkjøp så da lager jeg heller en egen tråd. Under står både dagens hardware og planlagt innkjøpt hardware og vannkjøling, og jeg ville satt pris på innspill her slik at jeg slipper bomkjøp.

Dagens:

Kabinett: Fractal Design R3
CPU: i5 2500K, Noctua NH-D14
GPU: AMD R9 290, stock
PSU: Corsair HX750

Planlagt:

Kabinett: Corsair Obsidian 750D (Dustin: 1 299 kr)
CPU: i7 4670K (NetOnNet: 1 719 kr)
HK: ASUS MAXIMUS VI HERO Z87 (Dustin: 1 545 kr)
RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 2133MHz (NetOnNet: 749 kr)
GPU: AMD R9 290 (beholdes)
PSU: Corsair HX750 (beholdes)
Sum: 5 312 kr

Vannkjøling:

Radiator: EK Coolstream 3x120-64 (Techbay: 845 kr)
Vifter: Scythe, Gentle Typhoon 120, 1150 o/min (Techbay: 387 kr for 3 stk)
Pumpe m/tank: EK-DDC 3.2 PWM X-RES 140 (Techbay: 1 149 kr)
CPU-blokk: EK-Supremacy - Full Nickel (Techbay: 759 kr)
GPU-blokk: EK-FC R9-290X - Acetal + Nickel (Techbay: 949 kr)
Slanger: Tygon R3400, 1/2"ID -3/4"OD, sort (Techbay: 477 kr for 3 meter)
Kompresjonsnipler: Bitspower, 1/4"BSPx1/2"ID-3/4"OD (Techbay: 712 kr for 8 stk)
Blindplugg: Bitspower 1/4"BSP (Techbay: 32 kr)
Sum: 5 310 kr

Totalsum: 10 622 kr, pluss frakt, kjølevæske og etter hvert estetiske deler som kabler m.m.

Dette er en budsjettoverskridelse som målt i prosent kun kan slås av kommunehuset, men pytt. Jeg har skjønt det her nå... :p

Det er noen spesifikke ting jeg lurer på. Viftene, er disse passende? Og om niplene passer i pumpa uten forlenger, samt om det er noe kabler e.l. jeg trenger i tillegg til det jeg handler inn.

Og så lurer jeg selvsagt på om det er noen som har bedre forslag til komponenter her. Med tanke på at jeg sannsynligvis utvider til to skjermkort etter hvert, er det noe som er over/underdimensjonert (forutenom PSU), er det noe som rett og slett ikke passer - har jeg glemt noe? Som nevnt i kafétråden sist har jeg aldri hatt vannkjøling og har rett og slett ikke peiling.

Jeg lurer også på en del ting angående selve monteringen, men jeg får ta det når den dagen kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Det du mangler er kjølevæske: http://www.techbay.no/category.html?category_id=149

 

Komponentene ser ganske bra ut. Etter hvert kan du slenge på en 240rad. Pumpen vil holde. Meget godt valg.

Er også ganske sikkert på at niplene vil passe fint uten forlenger. Har akkurat samme pumpe, bare lillebroren. Har ingen forlenger jeg ihvertfall.

 

Noen andre med litt mere erfaring kan kanskje garantere for dette, men rimelig sikker på at dette passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sto på Techbay at enkelte nipler ikke ville passe, men dersom de passer hos deg vil de nok passe på denne også. Konge. Da skal jeg bestille ettermiddag, synd jeg må jobbe overtid i dag for jeg er litt utålmodig... :p

 

Hva tror dere vil se best ut rent estetisk av blanke slanger og rødt vann, og sorte slanger og blankt vann? Hovedkortet er ganske så rødt og sort. Kabinett blir stående i hodehøyde til høyre for meg så betyr litt for meg at det er fint og ryddig inni.. ^^

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Da var vannkjølingen bestilt! Måtte bytte viftene og pumpe/tank siden disse plutselig var utsolgte, men byttet bare til nærmest identiske modeller. Slengte også på bakplate til skjermkortet, en vifteforgreiner og selvsagt også kjølevann. 5 917 kr med frakt.

 

Gleder meg til å sette det her sammen. :)

Lenke til kommentar

Da var vannkjølingen bestilt! Måtte bytte viftene og pumpe/tank siden disse plutselig var utsolgte, men byttet bare til nærmest identiske modeller. Slengte også på bakplate til skjermkortet, en vifteforgreiner og selvsagt også kjølevann. 5 917 kr med frakt.

 

Gleder meg til å sette det her sammen. :)

Byttet du til 100ml pumpe/res, samme type? D5 er en del sterkere en DDC 3.2.

Viftene var kjipt å bytte. Hørt at Gentle Typhoon Scytche er de beste til radiatorer. Men, sikkert ikke store forskjellen. Masse lykke til! Håper du blir fornøyd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei. Jeg byttet pumpe/tank fra den DDC-pumpa i førsteposten til den med D5-pumpe og samme størrelse vanntank. Hva er forskjellen, foruten det at den jeg nå måtte kjøpe kostet litt mer?.

 

Og det er maaange GT-vifter på Techbay, jeg måtte bare bytte til hakket kraftigere vifte. :p

Lenke til kommentar

Nei nei. Jeg byttet pumpe/tank fra den DDC-pumpa i førsteposten til den med D5-pumpe og samme størrelse vanntank. Hva er forskjellen, foruten det at den jeg nå måtte kjøpe kostet litt mer?.

 

Og det er maaange GT-vifter på Techbay, jeg måtte bare bytte til hakket kraftigere vifte. :p

D5 er kraftigere ;) Da er du rustet for SLI i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...