Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rotter under gulv. Tidligere eiers ansvar?


CirkA7

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte meg en ny leilighet i oktober.

Mot slutten av november begynte det å lukte helt forjævlig på soverommet. Forsikringsselskap ble kontaktet og det ble konstatert at jeg mest sannsynligvis hadde rotter under gulvet.

Nå er gulvet oppe, og det de fant var to rotter som har vært død i et år (sa de(De var helt inntørket og det var tydelig at de ikke hadde kunne lukte i den tidsrammen jeg har bodd her)).

 

SÅ, denne lukten må ha og vært i leiligheten tidligere mener jeg og da lurer jeg på om jeg kan få tidligere eier til å utbedre under gulvet slik at flere rotter ikke kan komme seg inn, samt å betale egenandelen forsikringsselskapet krever.

 

Er det sånn, eller er jeg f**ked?

 

PS. Det lukter fortsatt, så det må være mer under der, men det er ikke så viktig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg kjøpte meg en ny leilighet i oktober.

Mot slutten av november begynte det å lukte helt forjævlig på soverommet. Forsikringsselskap ble kontaktet og det ble konstatert at jeg mest sannsynligvis hadde rotter under gulvet.

Nå er gulvet oppe, og det de fant var to rotter som har vært død i et år (sa de(De var helt inntørket og det var tydelig at de ikke hadde kunne lukte i den tidsrammen jeg har bodd her)).

 

SÅ, denne lukten må ha og vært i leiligheten tidligere mener jeg og da lurer jeg på om jeg kan få tidligere eier til å utbedre under gulvet slik at flere rotter ikke kan komme seg inn, samt å betale egenandelen forsikringsselskapet krever.

 

Er det sånn, eller er jeg f**ked?

 

PS. Det lukter fortsatt, så det må være mer under der, men det er ikke så viktig i denne sammenhengen.

 

Jeg antar at du kjøpte leiligheten "som den er". Det begrenser i stor grad dine rettigheter.

 

Du kan reklamere hvis selger fortiet opplysningene om rotter. Men hva har du som kan bevise at selger kjente til (eller måtte kjenne til) problemet?

 

Du kan også reklamere hvis leiligheten pga. rottene er i vesentlig dårligere stand enn du kunne regne med, men her skal det mye til. Etpar døde rotter er nok ikke tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Folkene som var her i dag var så sikker som de kunne bli at forrige eier må ha luktet de døde rottene. Problemet er å bevise det.

 

Ja, jeg kjøpte den "as is", men dette er som nevnt, muligens informasjon som er tilbakeholdt av selger.

Dette går på husforsikringen, men det er en god slant vi i sameiet må ut med i egenandel pluss det arbeidet jeg nå gjør og materiellet jeg har kjøpt inn for å forsegle rommet slik at ingen rotter kommer inn der igjen.

 

Skal kontakte forsikringsselskapet til selger i morgen og høre hva de har å si.

Lenke til kommentar

Det er nok lurt å kontakte dem.

 

Merk at loven gjør bevisvurderingen litt enklere for deg. Du trenger ikke bevise at selger faktisk kjente lukten og dermed forstod at det var et rotteproblem/døde rotter under gulvet. Det er tilstrekkelig å vise at han "måtte" kjenne til dette. Klarer du å godtgjøre at stanken var til stede før salget, at selger var i boligen og at stanken var så ille at man ut fra den måtte skjønne hva som foregikk, kan du ha en sak.

 

Men du skrev jo selv:

 

Jeg kjøpte meg en ny leilighet i oktober.

Mot slutten av november begynte det å lukte helt forjævlig på soverommet.

 

Hvis lukten var der i selgers tid, og var så kraftig at han må ha kjent den, hvorfor merket du den ikke selv før ultimo november?

Lenke til kommentar

Et par døde rotter er bare et symptom, det er årsaken som vil være reklamasjonsgrunn slik jeg leser det.

Videre vil da følgeskaden (lukt som følge av rotteproblem) være noe som må dekkes under samme reklamasjon.

 

Men jeg er ingen jurist, ei heller student.

 

Skjønner hvordan du tenker. Her kan man kanskje si at "mangelen" er i form av dårlig rottesikring. Men det er ikke noe i veien for å si at en leilighet har "mangel" om den er utstyrt med to råtnende rotter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...