Gå til innhold

Kjøp av spill-pc til rundt 10k, trenger tilbakemelding på oppsett


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe meg en ny pc, som stort sett vil bli brukt til spilling. Målet er å få et greit oppsett til under 10000kr, som vil fungere bra, gjerne en stund frem i tid. Jeg foretrekker Intel CPU, og Nvidia grafikkort fra tidligere erfaringer, men er åpen for forslag dersom det er klare fordeler med andre typer.

 

Jeg har satt opp et forslag som ser slik ut:

https://prisguiden.no/liste/145937

 

Det jeg lurer på er om delene passer godt sammen, og om det generelt er noen deler som kan byttes ut i deler med tilsvarende prisnivå med bedre ytelse. I tillegg lurer jeg på om det er noe jeg mangler, siden det er første gang jeg bygger en pc fra scratch selv. Jeg har kjølepasta liggende, som jeg brukte til laptoppen for en stund siden, i tillegg kjøper jeg med antistatisk armbånd. Det virket som kabinettet kommer med vifter, men har fått inntrykk av at man trenger en egen cpu-kjøler. Om noen kan anbefale noe slikt setter jeg pris på det :)

 

En annen fordel er om maskinen ikke støyer for mye (fikk inntrykk av at kabinettet jeg satt opp skal være bra til støydemping).

 

Skjerm kjøper jeg utenom.

 

Andre mindre viktige opplysninger:

Planlegger å kjøpe Dell ultrasharp u2713hm

Spill jeg kommer til å spille mye:

-BF4

-League of Legends

-Eve online

-Skyrim

Andre bruksområder:

-Bilderedigering (lightroom)

-Dataanalyse (kjører dual boot med ubuntu)

 

Ellers er det bare å spørre om dere lurer på noe mer.

Håper på konstruktive tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Rimelig heftig maskin du har satt sammen der. Fractal Design kommer vel med to 140mm vifter om jeg ikke tar feil, en i front og en bak. Er en av de mest populære kabinettene for støydemping. Tror du blir veldig fornøyd.

Er du interessert i CPU-kjøler (noe du absolutt bør når du kjøper K-versjonen av 4670), har du lyst på det beste kan du sjekke ut produktene fra Noctua. Er ingenting bedre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipsene.

 

Jeg så litt på kjølere fra noctura, og de så jo ikke ut til å være altfor dyre. Får se litt nærmere på hvilken modell jeg skal gå for.

 

Angående minne, så er de jeg så på fra Kingston merket som 2400MHz. Er det en spesiell grunn til at du anbefaler 1600MHz istedetfor, eller overser jeg noe her?

Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp en av de PSU'ene istedetfor :)

 

Så litt på minne igjen, og lurte på å gå for den her:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeance8gb1600mhzddr3/179151.7060/

La merke til at en del andre hadde voldsomme kjøleribber på toppen, og leste et sted at det kunne være litt trøblete å få plass til høye ram-brikker om man skal montere på en noctura kjøler. Jeg har ikke så god oversikt på hvor stor plass diverse komponenter tar, så jeg vil prøve å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp en av de PSU'ene istedetfor :)

 

Så litt på minne igjen, og lurte på å gå for den her:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeance8gb1600mhzddr3/179151.7060/

La merke til at en del andre hadde voldsomme kjøleribber på toppen, og leste et sted at det kunne være litt trøblete å få plass til høye ram-brikker om man skal montere på en noctura kjøler. Jeg har ikke så god oversikt på hvor stor plass diverse komponenter tar, så jeg vil prøve å være på den sikre siden.

De er fine de der ja
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp en av de PSU'ene istedetfor :)

 

Så litt på minne igjen, og lurte på å gå for den her:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeance8gb1600mhzddr3/179151.7060/

La merke til at en del andre hadde voldsomme kjøleribber på toppen, og leste et sted at det kunne være litt trøblete å få plass til høye ram-brikker om man skal montere på en noctura kjøler. Jeg har ikke så god oversikt på hvor stor plass diverse komponenter tar, så jeg vil prøve å være på den sikre siden.

Liker! Da er det bare å kjøre på :-)

Lenke til kommentar

Det siste problemet som gjenstår da er fortsatt cpu-kjølingen, som jeg fortsatt ikke blir helt klok på. Lurer på å kjøpe Noctua NH-U12P SE2, som skal være grei og stillegående, men jeg må innrømme at jeg ikke har en veldig god grunn for å velge den over noen av de andre kjølerene.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg leste litt reviews av r9 290, og det kommer opp en del kommentarer om mye støy og høy temperatur. Samtidig ser det ut som det yter bedre enn gtx780, som du sier, og det samme med prisen. Skal undersøke nærmere om det har blitt gjort noe med temperatur/støy i aftermarket-utgavene i morgen.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg leste litt reviews av r9 290, og det kommer opp en del kommentarer om mye støy og høy temperatur. Samtidig ser det ut som det yter bedre enn gtx780, som du sier, og det samme med prisen. Skal undersøke nærmere om det har blitt gjort noe med temperatur/støy i aftermarket-utgavene i morgen.

Har du tenkt å overklokke gpu? I tilfelle ville jeg valgt 780. De klokker mye bedre enn 290\290x. Jeg ville valgt mindre ssd og som sagt billigere ram da du nesten alltid får mer fps med et sterkere skjermkort. Asus 780 dc2 kjøler bedre og støyer mindre.

Lenke til kommentar

Jeg heller veldig mot ASUS 780 dc2, ser ut som den får gode tilbakemeldinger, og i utgangspunktet er jeg mer tilhenger av nvidia enn ati (selv om årsaken til det henger 5-10år tilbake i tid og neppe er relevant lenger). Veldig positivt at de har fått ned støyen til samme nivå som r290 tri-x, det så mørkt ut i anand-testen for standardutgaven av gtx780.

 

Justerer også ned SSDen til 120GB, og ordner meg heller en vanlig hdd i tillegg om en måned eller to.

 

Angående ram har jeg sett på denne: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeance8gb1600mhzddr3/179151.7060/ (samme som jeg postet tidligere), ligger ca 20% lavere i pris enn de jeg hadde i den første utgaven av listen. Tenker du enda billigere ram, eller ligger de her på et akseptabelt nivå?

Endret av pil85
Lenke til kommentar

For å komplisere cpu-kjølingen enda mer har jeg fått input fra noen venner av meg om vannkjøling. Alltid sett på det som stress, men det skal visst være greit å forholde seg til. Så det kan være at Noctua'en ryker til fordel for en Corsair H100i

Lenke til kommentar

For å komplisere cpu-kjølingen enda mer har jeg fått input fra noen venner av meg om vannkjøling. Alltid sett på det som stress, men det skal visst være greit å forholde seg til. Så det kan være at Noctua'en ryker til fordel for en Corsair H100i

Den kjøler nok litt bedre enn noctuan. Men bråker vel litt mer. Men viftene kan jo byttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...