Gå til innhold

Glem Bitcoins - dette er CoinYe West


Anbefalte innlegg

Markedet er sånn nå at hadde jeg lansert en coin basert på en intern vits som bare meg og katten min hadde forstått, så ville den likevel tatt av. Det er en haug med godtroende fjotter som venter på å kaste pengene og strømforbruken sin etter å mine eller kjøpe alt av nye coins. Og det verste er at selv forumene her gir inntrykk av at de fleste tror dette er noe det er store penger å tjene på fremover.... Folk har vanvittig kort hukommelse... 1929, 1987, T5PC, WGI, etc.

 

Det spiller ingen rolle om du mener du har gode grunner for å tro at vi vil få en eller flere nettbaserte valutaer om 2, 5, 20 eller 50 år. Å tro at bikkjemynten din vil være vinneren er vanvittig naivt.

 

Levde ikke i 1929, og i 1987 var jeg to år gammel. Tror ikke det hukommelsen som som gjør at jeg ikke husker de 2 årene ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skiller alle disse digitale valutaene fra det mylderet som finns av ekte valuta? Det burde, skulle og MÅ kun være EN digital valuta om den skal ha noen verdi, noe som folk får ett forhold til. Nå blir det bare latterlig.

Ikke ofte jeg sier dette om nye ideer, men digital valuta kommer til å bli en flopp frem til det får reell verdi

Lenke til kommentar

Hva skiller alle disse digitale valutaene fra det mylderet som finns av ekte valuta? Det burde, skulle og MÅ kun være EN digital valuta om den skal ha noen verdi, noe som folk får ett forhold til. Nå blir det bare latterlig.

Ikke ofte jeg sier dette om nye ideer, men digital valuta kommer til å bli en flopp frem til det får reell verdi

 

Tro det eller ei, men 1 bitcoin koster ca. $1000. Dvs. det har en reell verdi. ;)

Lenke til kommentar

Finansverdier som penger og aksjer har ingen realverdi, det er fast eiendom og eiendeler. Så hvis vi først snakker mynter, vil metallet ha en reell verdi. Penger er skapt, en illusjon kan du si

 

Reell verdi er en attributt folk setter på vilkårlige objekter og kontrakter. Metall har ingen verdi utover det folk setter på dem. Gull er ikke verdt så mye på grunn av metallets egenskap men kun fordi folk er villige til å betale for det.

 

Bitcoin har en verdi for mange som et transaksjonsmiddel og dette er en reell verdi så lenge de kan benytte transaksjonsmiddelet. Gull har en verdi for mange som et verdilager, og dersom gullinvestorer mister troen på gull sin verdi som et verdilager vil også prisen falle. Norske kroner har en verdi utelukkende som et transaksjonsmiddel. Dersom folk mister troen på norske kroner som et transaksjonsmiddel og investeringsobjekt så vil verdien også falle på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye definisjonsproblem. Realverdi, virkelig, reell verdi

 

Etter hva jeg lærte på skolen, var en mynts reelle verdi selve metallinnholdet og ikke illusjonen om hva den er verdt. At det ikke gjelder finansverdier som f.eks. en verdiløs seddel i seg selv. Noe som faktisk er virkelig til å benytte seg av fremfor imaginære bitcoins.

 

Om det ikke er det så vet ikke jeg hva som er rett

Lenke til kommentar

Mye definisjonsproblem. Realverdi, virkelig, reell verdi

 

Etter hva jeg lærte på skolen, var en mynts reelle verdi selve metallinnholdet og ikke illusjonen om hva den er verdt. At det ikke gjelder finansverdier som f.eks. en verdiløs seddel i seg selv. Noe som faktisk er virkelig til å benytte seg av fremfor imaginære bitcoins.

 

Om det ikke er det så vet ikke jeg hva som er rett

Det er jo ganske lett å finne ut av. I følge Wikipedia er 20 kr:

81% Kopper, 10% sink, 9% Nikkel og veier 9,9g

 

Det betyr altså

8,019 gram kopper

0,99 gram sink

0,891 gram nikkel

 

Ref priser

 

Altså

0,04518 kr per gram kopper

0,01259 kr per gram sink

0,08286 kr per gram nikkel

 

0,36229842 kr for kopper

0,0124641 kr for sink

0,07382826 kr for nikkel

 

= 0,44859078

 

Altså 20 kroner sitt innhold av metall er knapt verd 50 øre.

 

edit: merk også at 10 kroner sin masse er ikke 50% av 20kr men 68,68%. Enda mer som peker på at det overhode ikke er metallet som bestemmer prisen på mynter.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, men hva er egentlig en reell verdi når du påstår det ikke trenger å være en gjenstand med verdi i seg selv, men kan være en illusjon så lenge vi forholder oss til det

Villigheten til å benytte det som et betalingsmiddel. Verdi er noe du setter på ting. Ingenting har noen reell egenverdi.

 

Se det sånn: dersom du selger en bil kan du hevde at den koster 500 000 kr. Men det er ikke du som bestemmer verdien på bilen; det er det kjøper som gjør. De kan godta prisen din, eller de kan avslå den.

 

For bitcoin gjelder akkurat det samme. Det er verdt noe fordi folk er villige til å bytte til seg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, forstått eksemplene dine, men klarer ikke å plassere det jeg lærte. Har ikke f.eks. en mynt en egentlig reell verdi i form av metallet fremfor bitcoins som er luftpenger, om du tar begge under samme perspektiv

Ikke annet enn det folk er villige til å betale, og det å selge 20 kroner for 50 øre stykke er dårlig butikk.

 

Bitcoin er egentlig to ting: en myntenhet og et transaksjonssystem. For å uføre transaksjoner på nettverket kreves det at du bruker bitcoin. En transaksjon derimot er en avtale om å overføre en gitt verdie fra en eller flere personer til en eller flere andre personer. Det er også her verdien til norske kroner ligger.

 

Uten norske kroner hadde vi sittet med naturhusholdning, altså "1 favn med ved mot 20 par ullsokker" som er en veldig upraktisk måte å drive handle på. Derfor har man myntenheter for å representere en eller annen gitt verdi. Langt mer praktisk for begge parter. Men de trenger ikke ha noen spesiell verdi i seg selv fordi verdien er som et byttemiddel.

 

Derfor trenger ikke bitcoin å representere et eller annet. Verdien som et byttemiddel er mer enn nok så lenge folk har tillit til systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme om det er dårlig butikk å selge en tjuekroning for femti øre, det er selve regelen for bruken av ordet reell verdi jeg er ute etter.

 

Jeg lærte den definisjonen som nevnt, men da er det vel flere måter å definere reell verdi på tydeligvis. Eller kanskje vi bare har et ordforråd som kunne vært bedre utviklet

Lenke til kommentar

Samme om det er dårlig butikk å selge en tjuekroning for femti øre, det er selve regelen for bruken av ordet reell verdi jeg er ute etter.

 

Jeg lærte den definisjonen som nevnt, men da er det vel flere måter å definere reell verdi på tydeligvis. Eller kanskje vi bare har et ordforråd som kunne vært bedre utviklet

Min mening er at verdi er noe subjdektivt. Det er en vurdering man gjør utifra en applikasjon. Penger sin applikasjon er først og fremst som et byttemiddel. Metallet er verdiløst i forhold til myntene sin verdi som et byttemiddel.

Lenke til kommentar

CoinYe er nå ute i det fri, det virker som utviklerene av denne mynten har møtt på Kanye West sine advokater som tilsynelatende har gjort at utviklerene har sluppet den noen dager før tiden samnt endret logo på mynten.

En kan forøvrig lese mer om i myntens offisielle tråd på bitcointalk her: https://bitcointalk.org/index.php?topic=396068.0

Endret av j0achim
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...