Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

fagdommer og lekdommere


kristia

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har eit spørsmål ang. fagdommers rett til overstyre lekdommarane sin besklutning- altså å leggje ned veto. Dersom fagdommer er hundre prosent overbevist om at lekdommarane tek feil i dommen av ei sak, kan han då leggje ned veto?

Endret av kristia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, fagdommere kan i visse tilfeller tilsidesette juryens kjennelse ved feil bevisvurdering eller rettsanvendelse, som vil gi ny behandling med nye dommere.

Jeg vet at dette gjelder når det settes lagrette, men er du sikker på at det samme gjelder hvor saken går for meddommsrett? I så fall: Har du noen kildehenvisning? Straffeprosesloven og domstolloven er tung lesing :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det gjelder meddomsrett, så langt jeg husker og kan raskt finne kilder på.

 

Når det gjelder fagdommere sin mulighet til å sette tilside juryens fellende kjennelse ble den etablert når juryordningen ble innført, og muligheten til å sette tilside en frifinnende kjennelse ble innført i 1933, kilde http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2011/nou-2011-13/9/12/5.html?id=648189. Kilden sier litt om grunnlaget for hvorfor det er slik. Det er ellers Straffeprosessloven § 376 c, og Straffeprosessloven § 376 a som er lovhjemmel.

 

Grunnen til at det ikke gjelder meddomsrett er vel at i meddomsrett skal rettens avgjørelse begrunnes og eventuelle dissenser skal fremkomme. Juryen skal ikke begrunne kjennelsen på skyldspørsmålet.

 

Det er ellers f.eks ca 3 % av jurykjennelser som blir tilsidesatt i perioden 2005 - 2010, altså et svært lite antall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt jeg vet er det slik i meddomsrett, unntaket i straffeprosessloven som blant annet ble en del omtalt i offentligheten under Nokas-saken gjelder for lagrette.

 

I praksis kan jeg ikke komme på noe tilfelle hvor det vil være behov for det;

Fagdommer veileder meddommerne i hvordan tidligere dommer er avsagt og hvordan loven skal fortolkes.

 

Hvis man etter domsmøtet fortsatt er uenige vil jo dette framgå av dommen, og vil være et klart budskap om at dommen bør ankes til høyere instans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...