Gå til innhold

Vil jobbe med programmering


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg går elektrofag nå. Skal gå data elektronikk til neste år. Jeg vil jobbe med noe innen data og programmering, og kanskje søke datateknologi på NTNU.
Er det noe jeg kan søke etter å ha gått Elektrofag på vgs eller burde jeg ha gått medier og kommunikasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

medier og kommunikasjon har da veldig lite med programmering og gjøre. Letteste du kan gjøre er vel påbygg og enten ta R matta og søke deg inn på informatikk eller datateknikk. Du kan også ta forkurs(etter påbygg) og søke deg inn på ingeniør datateknikk også evt. ta mastergraden på enten UiO eller NTNU.

 

Det finnes forsåvidt en bakvei inn på informatikk utdannelsen uten R1 og det er Informatikk: Design, bruk og intraksjon og Informatikk: Språk og kommunikasjon på UiO(selv om R1 uansett er å anbefale, gir deg mulighet til å ta en del greie kurs som ikke er mulig uten). Eneste de har til felles er at de alle krever generell studiekompetanse og påbygg.

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på denne, sliter veldig med hva skole jeg bør gå, jeg tenker å bli ca akkurat det samme som deg Syrtek, kjekt å se det er noen andre der ute som lurer på hva man bør gå :)

 

Akkurat nå tenker jeg TAF data og elektronikk eller lignende i Bergen/Oslo, eller gå på en skole som har utdanning i utlandet, men er det bedre alternativer er det jo mye bedre å gå for det :)

Lenke til kommentar

Jeg går også Dataingeniør. Anbefaler STERKT å ta R1 og R2. Matematikken i ingeniørstudier bygger hardt på begrepene derivasjon, integrasjon og differensiallikninger. Dette får du kjennskap til i R.

 

Du burde IKKE gå medier og kom. Informatikk eller almenn påbygg er vel de lureste alternativene jeg kan tenke på.

Lenke til kommentar

Når du er ferdig med Data & Elektronikk nesten år, så kan du ta tredje året som forkurs som gir deg nok matte og fysikk. Da kan du søke deg opp til alle ingeniørfag untatt biologi. Jeg skal gjøre det samme :)

 

Men du bør tenke på at Data & Elektronikk inneholder lite data. Her jeg bor skal det hvertfall endres til "Elektronikk". Det er mer ringeanlegg, adgangskontroll og tele. Dette varierer selvsagt fra skole til skole men alle skal igjennom samme læreplanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du er ferdig med Data & Elektronikk nesten år, så kan du ta tredje året som forkurs som gir deg nok matte og fysikk. Da kan du søke deg opp til alle ingeniørfag untatt biologi. Jeg skal gjøre det samme :)

 

Men du bør tenke på at Data & Elektronikk inneholder lite data. Her jeg bor skal det hvertfall endres til "Elektronikk". Det er mer ringeanlegg, adgangskontroll og tele. Dette varierer selvsagt fra skole til skole men alle skal igjennom samme læreplanen.

Hvor gammel er du? vet ikke en gang om TS har gått studie, men jeg er 16 år nå, og hvis jeg går ett år på Data, så kan jeg ikke gå på forkurs. På UiS må man være minst 23 år, og ha 5år totalt utdanning eller noe sånt. jeg har verken av delene, hva bør jeg gjøre, jeg tror Data med TAF er det jeg bør gå, men dette her er ikke lett, ihvertfall ikke med elendig rådgivning.. :p

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? vet ikke en gang om TS har gått studie, men jeg er 16 år nå, og hvis jeg går ett år på Data, så kan jeg ikke gå på forkurs. På UiS må man være minst 23 år, og ha 5år totalt utdanning eller noe sånt. jeg har verken av delene, hva bør jeg gjøre, jeg tror Data med TAF er det jeg bør gå, men dette her er ikke lett, ihvertfall ikke med elendig rådgivning.. :p

 

23/5-regelen er et alternativ til generell studiekompetanse. Du MÅ ikke være 23 år, og ha 5 års arbeidserfaring.

 

Mange skoler krever genstudkomp, og mange voksne har mista retten på videregående opplæring. Da kan de likevel søke seg inn UTEN genstudkomp, under 23/5-regelen HVIS de er 23+ OG har 5 års arbeidserfaring eller mer.

 

Ser ut som du har misforstått opptakskravene litt.

Lenke til kommentar

 

23/5-regelen er et alternativ til generell studiekompetanse. Du MÅ ikke være 23 år, og ha 5 års arbeidserfaring.

 

Mange skoler krever genstudkomp, og mange voksne har mista retten på videregående opplæring. Da kan de likevel søke seg inn UTEN genstudkomp, under 23/5-regelen HVIS de er 23+ OG har 5 års arbeidserfaring eller mer.

 

Ser ut som du har misforstått opptakskravene litt.

Så i teorien så kan jeg ta det kurset til neste år? Jeg vet jeg er litt vanskelig nå, men jeg vil jo gå den "korteste" vei, slik at jeg ikke ender opp med å gå en lang omvei..

Lenke til kommentar

Jeg gikk elektro -> data & elektronikk (valgte matte R1 som valgfag) -> almenn påbygg (fysikk 1 og matte R2 blant annet). Deretter gikk jeg videre til høgskolen, hvor jeg studerer datateknikk nå. Kort vei, men hadde veldig flaks da skolen min tilbød matte R1 som valgfag til 2. klasse elektro/data&elektronikk. Ikke alle skoler gjør dette, du får høre med dine lærere.

 

Hvis skolen din ikke tilbyr matte R1, ville jeg gått almenn påbygg (generell studiekompetanse) 3 året, valgt fysikk og matte som valgfag kanskje, og deretter enten tatt opp matte R2 som privatist, eller gått forkurs. Kan evt gå forkurs etter 2 året, men vet ikek om det er mulig?

 

Hvis du vil jobbe litt før videre studier, kan du vurdere fagbrev. Etter fagbrev er det bare å gå forkurs. Vet om en venn som har gått denne veien, han skal begynne å studere datateknikk til sommer.

Endret av Sharizard
Lenke til kommentar

Så i teorien så kan jeg ta det kurset til neste år? Jeg vet jeg er litt vanskelig nå, men jeg vil jo gå den "korteste" vei, slik at jeg ikke ender opp med å gå en lang omvei..

 

Hvis du har generell studiekompetanse eller fullført yrkesfaglig studieretning, så kan du det ja.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? vet ikke en gang om TS har gått studie, men jeg er 16 år nå, og hvis jeg går ett år på Data, så kan jeg ikke gå på forkurs. På UiS må man være minst 23 år, og ha 5år totalt utdanning eller noe sånt. jeg har verken av delene, hva bør jeg gjøre, jeg tror Data med TAF er det jeg bør gå, men dette her er ikke lett, ihvertfall ikke med elendig rådgivning.. :p

 

Forkurs er et alternativ til de som ikke har generell studiekompetanse og ikke har tilstrekkelig matte.

 

Når du går TAF, så går du 4 år på skole og går ut med fagbrev og generell studiekompetanse. Jeg er usikker på om du får nok matte og fysikk, så her må du forhøre deg med skolen. Du kan ende opp med å gå 5 år på skole for å komme inn på datalinjer ved høgskole og universitet mens du bare trenger å gå 3 år.

 

Til dere som vil gå Data & Elektronikk TAF og vanlig: Det er lite data på studiene. Ved min skole er det lite om ingenting av programmering og webdesign. Nærmeste programmering er å programmere brannanlegg.

 

Edit: Er 17 år, går VG2 Elenergi. Går Elenergi kun fordi det er nærmest til her jeg bor og skal bare bli ferdig med VG2 så fort som mulig. Ville gå Data & Elektronikk men det gikk ut i år på grunn av for få søkere.

Endret av Svigermors drøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg vet at det ikke er noe programmering på data & elektronikk. Læreren har sagt at vi skal drive med infrastruktur, servere, fiber osv.. Lærerne på data er datainterresserte så vi får kanskje mer om det. Så blir det jo sammarbeid med elenergi hvor vi får andre jobber, som brannvarsler osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...